۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین گزارش روز؛ سایت محمدآباد در مرحله اجرا معیارهای محیط زیستی را ندارد
کد خبر: ۳۳۱۷۴۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۴ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

در پی اظهارنظر سازمان بازرسی مبنی بر تخلفات شهرداری؛

گزارش روز؛ سایت محمدآباد در مرحله اجرا معیارهای محیط زیستی را ندارد

سایت مدیریت پسماند محمدآباد در استان قزوین روزانه بیش از ۷۰۰تن زباله را پذیرش می‌کند که مخاطرات محیط زیستی را به دنبال دارد.

گزارش روز؛ سایت محمدآباد در مرحله اجرا معیارهای محیط زیستی را ندارد
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، سایت محمدآباد بزرگترین مرکز بازیافت پسماند استان قزوین به منظور ساماندهی و مدیریت پسماند‌های استان در مساحت ۱۱۰ هکتار در مسیر ۲۰ کیلومتری جاده قزوین به بوئین زهرا در سال ۱۳۹۲ راه اندازی شد.

سایت محمدآباد یکی از بزرگترین جایگاه‌های بازیافت زباله‌های خانگی، صنعتی و بیمارستانی در استان قزوین است که ظرفیت مناسبی را برای ساماندهی زباله‌های صنعتی و خانگی در استان قزوین ایجاد کرده است.

با وجود زیرساخت‌هایی که این سایت دارد اما امروز با مشکلاتی مواجه شده است، یکی از این مشکلات مربوط به دپو زباله‌های خانگی بیش از ظرفیت پذیرش این سایت است چراکه در ابتدای کار بنا بود روزانه ۲۵۰ تن پسماند خانگی به این سایت منتقل شود اما امروز این رقم به بیش از ۷۰۰تن در روز رسیده است.

این مسئله نگرانی‌هایی در حوزه محیط زیستی و بهداشتی در پی داشته است که در روزهای اخیر دستگاه‌های متولی در این حوزه به آن می‌پردازند.

محسن جان جان از ارائه گزارش سازمان محیط زیست از تخلفات سایت محمدآباد خبرداد و گفت: قرار بود با احداث این سایت زباله خانگی به میزان ۲۵۰تن از شهرستان قزوین جمع‌آوری شود، اما هم‌اکنون این میزان به ۷۵۰ تن رسیده که از کل استان وارد این سایت می‌شود.

معاون نظارت و بازرسی استان قزوین تصریح کرد: متاسفانه هم‌اکنون زباله صنعتی از مناطق مختلف کشور وارد استان می‌شود، همچنین اخباری مبنی بر تخلفات از سوی شهرداری و متولیان کار منتشر شده که بازرسی درحال تهیه گزارش نهایی است.

*باید از تعدد و گسترش سایت‌های دفع پسماند جلوگیری شود
سید حسن پسندیده اظهار کرد: سایت محمدآباد در بدو امر برای مدیریت پسماندهای خانگی و شهری قزوین با ظرفیت ۲۵۰ تن در روز پیش بینی شده بود.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم در مدیریت پسماندهای شهری و خانگی، مدیریت یکپارچه پسماندها است و باید از تعدد و گسترش سایت‌های دفن پسماند جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ابراز کرد: وقتی این کانون‌ها را در تعداد محدودتری متمرکز کنیم قاعدتا مراحل نظارت بر جمع‌آوری، حمل و نقل، دفن و پردازش پسماندها خیلی راحت‌تر انجام می‌شود.

این مسئول در ادامه گفت: سایت محمدآباد زیربنا و زیرساخت‌های خوبی برای دفن بهداشتی پسماندهای شهری دارد و با گذر زمان با توجه به تصمیم مدیریت کلان مدیریت پسماند استان، قرار شد مدیریت پسماندهای استان به صورت یکپارچه و متمرکز در یک جا باشد.

وی عنوان کرد: به جای اینکه کانون‌های متعدد و مراکز دفن زباله که ماهیت آلایندگی هم دارند داشته باشیم باید مدیریت پسماندها به صورت یکپارچه صورت گیرد.

پسندیده بیان کرد: تمامی سایت‌های پسماند در سایر بخش‌های استان به صورت کاملا سنتی، غیربهداشتی و غیرمحیط زیستی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: پیشی‌بینی شده بود سایت محمدآباد روزانه ۲۵۰ تن از پسماند شهر قزوین را پذیرش کند و طبیعتا تعداد سال‌های بیشتری طول می‌کشید تا ظرفیت این سایت تکمیل شود و یا ظرفیت آن گسترش یابد.

این مسئول ادامه داد: اما امروز از آنجایی که پسماند سایر شهرها هم به سایت محمدآباد منتقل می‌شود که روزانه به ۷۰۰تا ۷۵۰ تن میرسد باعث شده که زمان تکمیل ظرفیت سایت کوتاه شود.

*تفکیک زباله از مبداء در استان قزوین مطلوب نیست
وی یادآور شد: اداره کل محیط زیست استان قزوین از مجموعه مدیریت پسماند استان درخواست کرد، با توجه به اینکه ظرفیت سایت محمدآباد در حال تکمیل شدن است باید به سرعت برای ایجاد زیرساخت و جانمایی محل مناسب برای دفع بهداشتی پسماند شهری و خانگی استان اقدام کنند.

پسندیده عنوان کرد: توسعه و گسترش زیرساخت سایت محمدآباد یک کار کاملا تکنیکی و فنی و مهندسی است که باید مبتنی بر اصول روز پیش برود.

این مسئول تصریح کرد: یک نکته خیلی مهم که در سال‌های اخیر به آن توجه نشده است و اولویت اول حوزه مدیریت پسماندهای خانگی و شهری محسوب می‌شود مربوط به بحث تفکیک پسماندها از مبداء است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: طبق آمارها تنها ۱نیم تا ۲ درصد از پسماندهای استان از مبداء تفکیک می‌شود و این میزان با پردازشی که در سایت محمدآباد صورت می‌گیرد تا ۴ درصد می‌رسد که آمار بسیار پایینی است.

وی با بیان اینکه مشارکت مردمی برای تفکیک از مبداء بسیار مهم است، گفت: مجموعه شهرداری قزوین با یکسری از پایمانکاران برای ترویج و آموزش تفکیک از مبداء عقد قرار داد کرده است که چشم انداز ما خیلی کم و زیر ۵درصد برای یکسال بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین تاکید کرد: مقرر شده است که تفکیک زباله از مبداء در استان به ۱۰درصد تا مردادماه سال بعد برسد واین یک الزام جدی است.

پسندیده با اشاره به اینکه برای شهرهای دیگر هم می‌طلبد که مردم مشارکت بیشتری داشته باشند، یادآور شد: باید توجه داشت که امروزه پسماندها بی‌ارزش نیستند و ترکیباتی هستند که تفکیک آن‌ها هم حجم زباله‌ها را کاهش می‌دهد و هم به اقتصاد کشور کمک می‌کند.

این مسئول اظهار کرد: تفکیک زباله از مبداء هم به حفظ محیط زیست کمک می‌کند و هم در جهت اشتغال‌زایی بسیار موثر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در ادامه با بیان اینکه یک روش برای سازماندهی پسماندها به تنهایی کافی نیست، گفت: با تاسیس مجتمع‌ مدیریت پسماند ما می‌توانیم صرفا یک مرکز که محیط زیست را تهدید می‌کند، داشته باشیم.

وی بیان کرد: روش دفن بهداشتی پسماند به تنهایی یک روش کافی نیست چراکه مدیریت پسماند یک حوزه چندوجهی است که شامل تفکیک از مبدا، آموزش و فرهنگ سازی، دفن بهداشتی، تبدیل پسماندهای تر به کمپوست و بیوکمپوست، تفکیک پسماندهایی با قابلیت زباله سوزی می‌شود.

پسندیده یادآور شد: سایت محمدآباد در مرحله اجرا معیارهای اصولی و محیط زیستی را ندارد چراکه پردازش پسماندها باید به صورت کامل صورت گیرد اما در همین سایت مقادیر بسیار زیادی از زباله‌ها با وزش باد در محیط پراکنده می‌شود که مشکلات بهداشتی و زیستی را به دنبال دارد.

این مسئول با بیان اینکه حجم پسماندها برای دفن بهداشتی باید به حداقل برسد، گفت: باید توجه داشت که یک مجموعه باید راهبری خوبی هم داشته باشد و اصول بهداشتی و محیط زیستی را حتما رعایت کند، فرایند مدیریت پسماند شهری یک فرایند ترکیبی از محل تولید زباله تا مرحله دفن که آخرین مرحله این پرسه است، می‌باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: در مرحله اول باید سعی کنیم به عنوان یک شهروند زباله کمی تولید کنیم و همچنین تفکیک از مبداء داشته باشیم اما در بخش جمع آوری مکانیزه پسماندها در استان خلاء وجود دارد چراکه این امکانات فراهم نشده است؛ اگر این مراحل به درستی انجام شود ما روزانه به جای ۷۰۰تن ۳۰۰ تن زباله خواهیم داشت.

وی یادآور شد: در یک سایت مدیریت پسماند چرخه پردازش پسماندها باید به طور کامل صورت گیرد و توسعه پیدا کند، فرایند کمپوست باید انجام شود و پسماندهای آلی به کود آلی تبدیل شود و در دفن باید پوشش خاک روزانه به طور کامل انجام شود تا زباله‌ها در محیط رها نشود.

پسندیده با بیان اینکه اصول پردازش پسماند به طول کامل در سایت محمدآباد انجام نمی‌شود، افزود: باتوجه به اینکه زباله‌های سایر شهرستان‌های استان به سایت محمدآباد منتقل می‌شود نظارت‌ها باید بیشتر شود.

*چاره‌اندیشی نشود، زباله‌های استان قزوین روی زمین می‌ماند
این مسئول عنوان کرد: با توجه به تکمیل ظرفیت سایت محمدآباد در چند سال آینده اگر از الان در پی ایجاد سایت جدید نباشیم زباله ‌ها روی زمین می‌ماند و شاهد بروز مخاطرات و پدیده‌های محیط زیستی خواهیم بود و مسائل بهداشتی و محیط زیستی را به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: مدیریت شهری حداکثر ۲تا۳ سال آینده باید به فکر ایجاد سایت مدیریت پسماند جدید در استان باشد و راه اندازی مجتمع‌های مدیریت پسماند در استان ضروری و الزامی است.

وی با بیان اینکه هم اکنون فقط روش دفن در سایت محمدآباد اجرا می‌شود، گفت: باید توجه داشت فرایند مدیریت پسماند شهری و خانگی صرفا با روش دفن نیست و بخش محدودی باید دفن شود و بخش‌های دیگر آن باید بازیافت شود و ترویج کمپوست و پسماندهایی که قابلیت انرژی زایی دارند و بیوگاز را باید در دستور کار قرار داد.

پسندیده توضیح داد: به موجب ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها، مدیریت اجرایی پسماندهای خانگی و شهری در محدوده شهرها به عهده شهرداری، در روستاها بر عهده دهیاری و خارج از شهر و روستا بر عهده بخشداری است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در اولین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان که در سال ۹۷ برگزار شد، مسئله سایت محمدآباد را طرح موضوع کردیم و مقرر شد که شهرداری‌ها با محوریت شهرداری قزوین به فکر حوزه مدیریت پسماند شهری باشند.

وی بیان کرد: شهرداری باید به فکر مکان یابی، امکان سنجی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای سایت مدیریت پسماندهای خانگی و شهری باشد که وقتی حداکثر تا ۳ سال آینده سایت محمدآباد تکمیل شد، بلافاصله امکان انتقال پسماندها را داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین یادآور شد: باید نیروگاه‌های زباله سوزی ایجاد شود و سایت دفن بهداشتی به عنوان گزینه آخر باشد.

پسندیده یادآور شد: مدیریت زباله صنعتی بر عهده تولید کننده است و در صورتی که این زباله‌ها به پسماندهای عادی تبدیل شود مدیریت آن برعهده شهرداری خواهد بود.

*مشکلات سایت پسماند محمدآباد در حال بررسی است

مهدی امینی اظهار کرد: سایت پسماند محمدآباد قزوین جزو اولین لندفیل بهداشتی و مهندسی طراحی شده در کشور است.

وی افزود: روزانه ۷۰۰ تن پسماند از شهرها و روستاهای استان قزوین در این سایت پذیرش می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: مطابق با گزارش EIA( ارزیابی اثرات زیست محیطی ) در خصوص ظرفیت مجتمع دفع و پردازش پسماند محمدآباد، میزان زباله پذیرشی در بازه زمانی ۲۰ ساله، جهت تولید زباله جمعیت شهر قزوین ، روزانه ۲۵۰ تن با استراتژی تولید کود کمپوست و دفن بهداشتی مهندسی بوده است.

این مسئول در ادامه بیان کرد: پیرو این موضوع و متناسب با این پیش بینی ظرفیت، دو خط پردازش و لندفیل بهداشتی مهندسی به مساحت ۹ هکتار و سایت تخمیر و تولید کمپوست و حوضچه‌های جمع آوری شیرآبه و تاسیسات زیربنایی طراحی و احداث گردید.

امینی گفت: تمامی این اقدامات توسط شهرداری قزوین مطالعه، طراحی و احداث گردیده است و با توجه به مطالعات و طراحی‌های انجام شده در این خصوص، افزایش بیش از حد ظرفیت پیش بینی شده در EIA ، منجر به کاهش طول عمر ماشین آلات، تاسیسات و لند فیل می‌شود.

وی افزود: در صورت ادامه این روند، در آینده نزدیک شاهد تکمیل ظرفیت لند فیل و عدم کارآیی خطوط پردازش و تاسیسات زیربنایی در مجتمع می‌باشیم.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: تعیین استراتژی در حوزه مدیریت پسماند در بازه بلندمدت انجام می‌شود که در صورت ادامه روند پذیرش زباله خارج از ظرفیت باید در این حوزه ارزیابی اثرات زیست محیطی و تعیین استراتژی متناسب با زباله استان صورت پذیرد.

امینی در پایان گفت: رسیدگی به حل و مشکلات مجتمع دفع و پردازش پسماند محمدآباد در کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر قزوین جهت تعیین تکلیف نهایی، در حال بررسی می‌باشد.

*مردم در انتظار رعایت حقوق شهروندی
به گزارش شاخص، امروزه مدیریت پسماند یکی از ضروری¬ترین محورهای توسعه پایدار محسوب می‌گردد. تولید انواع پسماند در زندگی انسان¬ها امری اجتناب ناپذیر بوده و بی شک عدم توجه کافی به این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی در تخریب محیط زیست و طبیعت داشته باشد.

دیریت پسماندهای شهری به عواملی همچون تولید زواید، جمع‌آوری، حمل و نقل، دفن زباله و بازیافت آن بستگی دارد، بنابراین محدوده مدیریت این مقوله بسیار وسیع و متغیر است، برای چنین موضوعی راهی جز مدیریت و برنامه راهبردی وجود ندارد.

با توجه به اینکه قزوین از استان‌های کشاورزی و صنعتی کشور با بیش از ۳هزار واحد تولیدی است و از طرفی به لحاظ تاریخی و گردشگری جایگاه ویژه‌ای دارد و در سال‌های اخیر هم شاهد برنامه‌ریزی‌های هدف‌مند در جهت جذب توریست و گردشگر به این استان هستیم لذا مسئولین و مدیران شهری استان باید بهبود وضعیت مدیریت پسماند استان را در الویت وظایف خود قرار دهند.

حقوق شهروندی یکی از مسائلی است که از ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم به عنوان شعار تمامی دستگاه‌ها و مسئولین قرار گرفته است؛ بنابراین می‌طلبد نسبت به حوزه مدیریت پسماند که امروز یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی یاد می‌شود عزم جدی‌تری نشان دهند.

امیدواریم مسئولان و مدیران شهری با اتخاذ تصمیمات و اقدامات جدی از بروز مخاطرات محیط زیستی در استان جلوگیری کنند و در نحوه ساماندهی به پسماندهای خانگی و شهری شاهد اقدامات موثر و مطابق با تکنولوژی روز باشیم.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان