۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین کشف اسکلت حسن صباح در الموت تکذیب شد
کد خبر: ۳۳۱۷۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۳ ساعت: ۱۴:۳۶ ↗ لینک کوتاه

با انتشار شایعاتی در فضای مجازی؛

کشف اسکلت حسن صباح در الموت تکذیب شد

اسکلت کشف شده در امامزاده روستای خشکچال با توجه به اندازه اسکلت و شواهد موجود متعلق به یک کودک خردسال است.

 کشف اسکلت حسن صباح در الموت تکذیب شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ طی چند روز اخیر عکس‌ها و خبرهایی در شبکه‌های مجازی درباره "امامزاده سپهسالار" در روستای خشکه چال منطقه الموت شرقی و انتساب این زیارتگاه به آرامگاه حسن صباح منتشر شده که متاسفانه غیر مستند بوده و هیچ یک از آنها مبنای علمی و واقعی ندارند.
حمیده چوبک مدیر پایگاه تاریخی الموت و سرپرست کاوش در امامزاده منسوب به سپهسالار در روستای خشکچال الموت شرقی در این باره اظهار کرد: اسکلت کشف شده در امامزاده روستای خشکچال با توجه به اندازه اسکلت و شواهد موجود متعلق به یک کودک خردسال است و با توجه به شرایط نامناسبی که این اسکلت در آن قرار داشته دچار پوسیدگی و تخریب شده و شناسایی کامل آن امکان پذیر نیست. 

وی افزود: برای حفاظت از اسکلت و جلوگیری از تخریب بیشتر، بقایای جسد جمع آوری و پس از مستندنگاری به پایگاه الموت منتقل شد تا مطالعات تکمیلی توسط متخصصان استخوان شناسی انجام شود.

این مسئول اضافه کرد: همچنین در کاوش‌های انجام شده در این محل، قطعات شکسته کاشی و سفالینه‌های دوره سلجوقی و صفوی به دست آمد.

به گفته چوبک کاوش‌ها در امامزاده خشکچال برای دستیابی به نتایج علمی و تاریخی جدید در آن و شناسائی محدوده عرصه همچنان ادامه دارد.

این مسئول بیان کرد: هرچند به نظر می‌رسد در یورش‌های مکرر مغول آثار آرامگاه حسن صباح و جانشینان وی از بین رفته باشد، اما با توجه به مطالعات داده‎های تاریخی آرامگاه حسن صباح در جایی دیگر مفروض است که کاوش‌های آینده منطقه الموت آن را مشخص خواهد کرد.

وی گفت: بنای منسوب به "امامزاده حسن سپهسالار" در ۷۰۰ متری ضلع شمال شرقی روستای خشکه چال از توابع منطقه الموت شرقی و در جنوب دامنه کوه هودکان واقع شده که اثری طبیعی متشکل از یک گنبد گچی مخروطی برروی صخره‌ای در بالای کوه است، صخره دارای یک شکاف شیب‌دار بوده که برروی آن پلکانی سیمانی ساخته شده و بدنه آن با رنگ سبز پوشیده شده، این صخره و شکاف در نزد مردم از اهمیت و تقدس بالایی برخوردار است، در جلوی صخره بنائی با پلان مربع ساخته شده از مصالح بومی (سنگ و ملاط کاهگل) و اندود گچ برای حضور و زیارت زائران وجود داشت که این اتاقک توسط هیات امنای امامزاده تخریب تا بنای جدید و بزرگتر ساخته شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان