۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آیا احمد بن عبدالعزیز برای پایان دادن به بازی قدرت بن سلمان به ریاض بازگشت؟
کد خبر: ۳۳۱۶۶۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۰ ساعت: ۹:۴۰ ↗ لینک کوتاه

میدل ایست آی بررسی کرد؛

آیا احمد بن عبدالعزیز برای پایان دادن به بازی قدرت بن سلمان به ریاض بازگشت؟

میدل ایست آی در گزارشی به بررسی علل بازگشت احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان به عربستان سعودی پرداخت.

آیا احمد بن عبدالعزیز برای پایان دادن به بازی قدرت بن سلمان به ریاض بازگشت؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در مطلبی نوشت: احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان، پادشاه عربستان و عموی محمد بن سلمان بعد از چند ماهی که در لندن بود برای به چالش کشیدن بن سلمان یا پیدا کردن شخصی که قادر باشد این کار را بکند، به عربستان بازگشته است.

عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان، ولیعهد پرحاشیه آن در هفته های اخیر و به ویژه پس از قتل جمال خاشقجی، در صدر اخبار رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بوده‌اند. در همین راستا، خبرهای بسیاری در رابطه با کاهش قدرت محمد بن سلمان یا حتی خلع وی از قدرت به گوش می رسد.

آیا احمد بن عبدالعزیز برای پایان دادن به بازی قدرت محمد بن سلمان به ریاض بازگشت؟

از سوی دیگر، برخی خبرها نیز از تلاش های بین المللی برای فشار بر عربستان جهت پایان جنگ در یمن حکایت دارد که این خود می تواند بر آینده قدرت محمد بن سلمان اثرگذار باشد. احمد بن عبدالعزیز که از جدی ترین منتقدان محمد بن سلمان است با ضمانت‌های بین‌المللی از سوی آمریکا و انگلیس وارد ریاض شده است.

یک منبع نزدیک به این شاهزاده سعودی به میدل ایست آی گفت: مسئولان آمریکایی و انگلیسی به احمد بن عبدالعزیز اعلام کرده‌اند که اجازه نمی‌دهند آسیبی به او برسد. آن‌ها او را به ایفای نقش در گرفتن قدرت از محمد بن سلمان تشویق کرده‌اند. این در حالی است که پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول، محمد بن سلمان متهم اصلی شناخته شده و برخی گمانه زنی ها، حکایت از کاهش قدرت و یا خلع وی از جایگاه ولیعهدی حکایت دارد.

قبل از ماجرای خاشقجی شاهزاده احمد به مخالفت با سیاست‌های محمد بن سلمان شناخته شده بود، به گونه ای که در سال 2017 زمانی که یکی از اعضای شورای بیعت بود، با ولیعهدی بن سلمان مخالفت کرد و با او بیعت نکرد. او همچنین به طور علنی از جنگ ضد یمن انتقاد کرده و خواستار وادار کردن بن سلمان به توقف این جنگ شده بود و بن سلمان را مسئول جنایت‌های جنگ یمن می‌دانست.

میدل ایست آی در ادامه نوشت: شاهزاده احمد در لندن نشست‌هایی با اعضای خاندان حاکم که در خارج زندگی می‌کنند، داشته و با افرادی در داخل عربستان مشورت کرده و آن‌ها او را به گرفتن قدرت از برادزاده‌اش تشویق کرده‌اند. سه شاهزاده ارشد از احمد بن عبدالعزیز حمایت می‌کنند. بازگشت احمد به افزایش فشار بر محمد بن سلمان منجر می‌شود. به هر حال بازگشت این شاهزاده سعودی، مخالف بن سلمان با خطرات زیادی روبه روست، ولی او از حمایت شخصیت‌های مهم در خاندان حاکم برخوردار است.

این پایگاه خبری به نقل از خالد بن فرحان، دیگر شاهزاده جدا شده از خاندان سلطنتی که در آلمان اقامت دارد، نوشت: احمد و مقرن بن عبدالعزیز می‌توانند اعتبار خاندان حاکم را به آن بازگردانند. برخی افراد احمد را فردی بسیار ضعیف می‌دانند. پرسش اصلی این است که آیا او می‌تواند کاری را که ملک فیصل در سال 1964 با برادرش سعود کرده بود با محمد بن سلمان کند یا نه.

در همین راستا، افشاگر اخبار خاندان حاکم عربستان که به مجتهد معروف است، در توییتر نوشت: صبح سه‌شنبه احمد بن عبدالعزیز وارد ریاض شد و محمد بن سلمان از او استقبال کرد.. آمریکا و اروپا به احمد تعهد داده‌اند، آسیبی به او نخواهد رسید، ولی چه کسی ضمانت پایبندی بن سلمان به این تعهد را می‌دهد؟

در همین زمینه، به فرض درست بودن خبر بازگشت احمد به عربستان، سه تحلیل متفاوت وجود دارد:
نخست اینکه، بازگشت احمد ـ که با ضمانت آمریکا و انگلیس همراه است ـ می تواند به معنای پایان بازی قدرت بن سلمان در عربستان باشد و باید در آینده ای نزدیک شاهد خداحافظی ولیعهد جوان از قدرت باشیم.

دوم آنکه، احمد بن عبدالعزیز می تواند نقش متوازن کننده ساختار قدرت عربستان را ایفا کند. بر اساس این تحلیل، احمد بازیگری است که می تواند در برابر بن سلمان تعادل ایجاد کند.

سوم و محتمل تر از همه این است که بازگشت احمد به ریاض، اهرمی برای فشار بر محمد بن سلمان جهت پایان دادن به جنگ در یمن باشد. در واقع، آمریکا و انگلیس سعی دارند از اهرم احمد برای متقاعد کردن بن سلمان جهت پایان جنگ استفاده کنند.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان