۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین روایت خواندنی واشنگتن پست و کریستین ساینس مونیتور از پیاده‌روی اربعین
کد خبر: ۳۳۱۶۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۹ ساعت: ۱۶:۴۲ ↗ لینک کوتاه

در گزارش هایی؛

روایت خواندنی واشنگتن پست و کریستین ساینس مونیتور از پیاده‌روی اربعین

گروهی از رسانه های انگلیسی زبان جهان در گزارش های خود از پیاده روی اربعین، آن را پویشی جمعی و معنوی خوانده و عنوان پرتکرارِ پیاده روی تا بهشت را برای آن یادآور شده اند.

روایت خواندنی واشنگتن پست و کریستین ساینس مونیتور از پیاده‌روی اربعین
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  شور و عظمت مراسم اربعین به اندازه ای بزرگ و چشمگیر است که رسانه ها قادر به نادیده گرفتن آن نبوده و نیستند. شبکه های خبری و رسانه های منطقه به ویژه در کشورهای شیعه پوشش کاملی از مراسم داشتند.

حرکت میلیونی ارادتمندان امام حسین (ع) از چند روز مانده به اربعین تا امروز به اندازه ای عظیم بود که حتی رسانه های فرامنطقه ای و برخی روزنامه های مطرح غربی نیز گوشه هایی از عظمت آن را بازتاب دادند.

بسیاری از رسانه ها این مراسم بزرگ را فراتر از انجام مناسک مذهبی می دانند و آن را یک گردهمایی عظیم انسانی از سراسر جهان توصیف می کنند.

 تارنمای روزنامه پرتیراژ هندی «تایمز آو ایندیا» (TIMES OF INDIA) جنبه اجتماعی این مراسم را برجسته تر از نشانه های دینی آن می داند. این روزنامه هندی حرکت پیاده زائران به سمت کربلا را یک جریان پویا خوانده که به سوی دو حرم مقدس شیعیان در این شهر حرکت می کنند.

برپایه گزارش ایرنا، تارنمای «تی.آر.تی» ترکیه در گزارشی با عنوان «مسیری تا کربلا» نوشت میلیون ها شیعه در یکی از مهمترین مراسم مذهبی خود برای حضور در مراسم اربعین به کربلا می روند. به نوشته این رسانه، اربعین فراتر از یک مراسم مذهبی است که در آن میلیون ها عراقی و شیعیان از خارج این کشور از سراسر جهان، از ایالات متحده تا هندوستان مشارکت دارند.

تارنمای روزنامه «کریستین ساینس مونیتور» در گزارشی حرکت آرام و مسالمت آمیز میلیون ها نفر به سمت کربلا را مورد توجه قرار داد و آورد: میلیون ها نفر از سراسر جهان برای حضور در یک مراسم دینی به کربلای عراق می روند. این مراسم دینی از سوی مسافران «پیاده تا بهشت» نامیده می شود. این مراسمی است که بیشتر از آنکه جنبه مذهبی داشته باشد حرکتی اجتماعی تعبیر می شود.

این روزنامه پرتیراژ آمریکایی با اشاره به وجود دو مرقد مقدس شیعیان در شهر کربلا تصریح داشته این مراسم مذهبی که با نام اربعین شناخته می شود هر ساله میلیون ها مسلمان را که تعداد آن ها از حجاج هم بیشتر است به سوی این شهر عراق و در مسیری بیش از 45 مایل از نجف تا کربلا روانه می سازد.

در این گزارش با برخی شرکت کنندگان در مراسم اربعین نیز گفت وگوهایی انجام شده است. یکی از مسافران با نام «کراد کریم» از بغداد گفته است «پدران و پدربزرگان ما هر ساله تا کربلا پیاده رفته اند. اگر خدا بخواهد فرزندان ما نیز همین راه را ادامه می دهند».

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نیز گزارشی را با عنوان «پیاده تا بهشت؛ مراسم پیاده روی مذهبی شیعیان به کربلای عراق» منتشر کرده و نوشته است: در مسیر این جاده طولانی، مساجد، حسینیه ها و مکان های دینی گوناگون کمک های خیریه ای (نذورات) را به مسافران عرضه می کنند و هیچ یک از مسافران پیاده، گرسنه نمی ماند. نان تازه، ماهی کباب شده، برنج و انواع خوراک و نوشیدنی های شیرین به مسافران عرضه می شود و در قبال آن هیچ پولی از زائران دریافت نمی شود.

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از مقام های عراقی عنوان داشت تا سال قبل بین 10 تا 20 میلیون نفر در مراسم زیارت اربعین در کربلا (پیاده تا بهشت) شرکت داشتند اما هنوز برای سال جاری آماری اعلام نشده است. به نوشته این روزنامه آمریکایی از ایران نیز حدود 2 میلیون نفر در این مراسم شرکت دارند که بیش از 50 هزار تبعه افغانستانی ساکن در ایران هم جزو آن ها هستند. زائران ایرانی میزبانی عراقی ها را خوب و گرم ارزیابی می کنند. شهروندان عراقی هم ایرانیان را دوست خود و میهمان امام حسین (ع) می دانند.

واشنگتن پست همچنین با زائرانی از عربستان سعودی، بریتانیا و دیگر کشورها مصاحبه هایی انجام داد و با ذکر این نکته گزارش خود را به پایان رساند که یکی از زائران می گوید حضور در این مراسم دینی و پیاده روی انتخابی است که راهیان آن را با عشق به انجام می رسانند.


انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان