۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قنات تاریخی حصارخروان ثبت ملی شد
کد خبر: ۳۳۱۶۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۹ ساعت: ۹:۴۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

قنات تاریخی حصارخروان ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین اقای ثبت قنات تاریخی حصار خروان شهرستان البرز در فهرست میراث ملی خبر داد.

قنات تاریخی حصارخروان ثبت ملی شد
محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به ثبت قنات تاریخی حصار خروان اظهار کرد: به منظور حفاظت و پاسداری از آثار و مواریث ارزشمند تاریخی، تهیه و تنظیم قنات روستای حصار خروان واقع در شمال روستای حصار خروان از توابع شهرستان البرز در دستور کار کارشناسان ثبت میراث فرهنگی استان قرار گرفت.

وی افزود: پس از بررسی موضوع قنات روستای حصارخروان در "شورای تخصصی ثبت آثارغیر منقول" و تائید اعضای شورا این اثر تاریخی در فهرست میراث ملی ثبت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین درباره قدمت قنات تاریخی حصار خروان ابراز کرد: با توجه به اطلاعات کسب شده از ساکنین روستا، بلدهای محلی و افرادی که قنات را طی چند دهه گذشته تاکنون لایروبی کرده‌اند، قنات حصار خروان از آثار به جای مانده از دوره قاجار به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: قنات حصارخروان به عنوان رشته قنات اصلی آبرسانی به منطقه حصار خروان –کبریت میان -انجیلاق و روستاهای مجاور مورد استفاده بوده و به دلیل قرارگیری در مجاورت حصار خروان به این نام خوانده می‌شود.

این مسئول با برشمردن ویژگی‌های این اثر تاریخی بیان کرد: این قنات با دو کیلومتر طول دارای یک شاخه اصلی و دو شاخه فرعی بوده که باخشک سالی‌های اخیر، برداشت بی‌رویه آب‌های زیر زمینی و افت قابل توجه آنها و خشک شدن قنات‌های منطقه همچنان فعال است و از اراضی کوه‌های کبریت‌میان با جهت شمالی- جنوبی به سمت روستای حصار خروان امتداد دارد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین عنوان کرد: درسال‌هاي گذشته به دلیل احداث تاسیساتی چون کارخانه‌های شن و ماسه در اطراف این قنات و نیاز مبرم این کارخانه‌ها به آب و برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی متاسفانه چندین چاه در معرض کاهش آبدهی خطر قرار گرفته که ممکن است در آینده منجر به خشک شدن قنات‌ها شود.

حضرتی تصریح کرد: قنات حصارخروان پس از گذشت 25 سال که لایروبی و رسیدگی نشده همچنان آبدهی خوبی دارد که امیدوارم با ثبت این اثر ارزشمند اقدام موثری جهت جلوگیری از خشک شدن و انجام عملیات مرمت و لایروبی و افزایش آبدهی آن صورت گیرد.  
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان