۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بازی ادامه‌دار آموزش عالی با سرنوشت دانشجویان / دسته گل جدید در «غیرانتفاعی»ها
کد خبر: ۳۳۱۵۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۵ ساعت: ۱۷:۱۸ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

بازی ادامه‌دار آموزش عالی با سرنوشت دانشجویان / دسته گل جدید در «غیرانتفاعی»ها

هنوز یک ماه از اشتباه دانشگاه آزاد در رد پذیرش دانشجویانی که خودشان آن‌ها را پذیرفته‌شده اعلام کرده بودند، نمی‌گذرد که دانشجویان مؤسسات غیرانتفاعی نسبت به رد پذیرش از سوی این مؤسسات پس از یک ماه خبر می‌دهند.

بازی ادامه‌دار آموزش عالی با سرنوشت دانشجویان / دسته گل جدید در «غیرانتفاعی»ها
به گزارش سرویس دانشگاه  صبح قزوین ؛ معضلات موجود در آموزش عالی کشور بر کسی پوشیده نیست، اما این مسأله زمانی حادتر می‌شود که تلفن‌های رسانه‌های گروهی پشت هم زنگ می‌خورد و بغض و فریاد و اعتراض از آن طرف خط به گوش می‌رسد و این فریاد اعتراض مربوط به جوانانی است که زندگی‌ و آینده‌شان را بر مبنای برنامه‌های دانشگاه‌های کشور قرار دادند اما به دلیل بی‌برنامگی‌ها و سهل‌انگاری‌های مسؤولان سرگردانی و حسرت عایدشان شده است.

آخرین اعتراضات نسبت به بی سامانی آموزش عالی مربوط به جمعی از دانشجویان مؤسسات غیرانتفاعی است که در تماس با خبرگزاری فارس اعلام کردند: مؤسسه غیرانتفاعی از آن‌ها ثبت‌نام کرده و حالا پس از گذشت یک ماه از سال تحصیلی پرونده آن‌ها را بازگردانده و عنوان می‌کند که «شما دانشجوی این دانشگاه نیستید و ما مجوزی برای ثبت‌نام نداشته‌ایم!»

این «دانشجویان» که پس از رد پذیرش آن‌ها از سوی مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی بهتر است از آن‌ها به عنوان «داوطلبان» نام ببریم، اعلام می‌کنند که برای تحصیل در رشته موردنظرشان هزینه‌های گزافی کرده‌اند تا تجهیزات و امکانات لازم برای رشته تحصیلی‌شان مانند دوربین عکاسی یا رایانه را خریداری کنند و حالا دانشگاه بدون توجه به این هزینه‌ها و زمانی که از افراد گذشته و دیگر قابل برگشت نیست بسیار راحت پرونده آن‌ها را به خودشان بازگردانده است.

دانشجویان مرد این مؤسسات که تعدادشان هم کم نیست، می‌گویند: با رد شدن پذیرش از سوی دانشگاه، سرباز تلقی می‌شوند و حالا نه تنها دانشجو نیستند و نمی‌توانند به تحصیل‌شان ادامه دهند بلکه بیش از یک ماه هم غیبت خورده‌اند.

در این زمینه با علی آهون‌منش رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی صحبت کردیم.

آهون‌منش گفت: چند ماه پیش مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در بخشنامه‌ای به سازمان سنجش اعلام کرده بود که دانشگاه‌های غیرانتفاعی می‌توانند از طریق بررسی مدارک (به صورت بدون آزمون) در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی دانشجو پذیرش کنند. روش پذیرش این دانشجویان نیز به این صورت بود که داوطلب مدارک را به مؤسسه ارائه داده و مؤسسه مدارک را به سازمان سنجش ارسال می‌کرد تا سازمان سنجش قبولی در رشته مورد نظر را تائید کند.

وی افزود:‌ از این سه مقطع تنها پذیرش در کارشناسی پیوسته عملی شد و هنوز هم پذیرش در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته را منتفی نکردند، یعنی نه از سوی سازمان سنجش و نه از سوی وزارت علوم این مسئله نفی نشده ولی با گذشت یک ماه از سال تحصیلی هنوز مجوز لازم را هم تائید نکرده‌اند، با توجه به فشار دانشجویان به مؤسسات، مسئولان این مؤسسات مجبور شده‌اند تا پرونده دانشجویان را به خودشان تحویل دهند.

آهون‌منش گفت:‌ ما همچنان در حال پیگیری هستیم به طوری که در روز چهارشنبه در نامه‌ای به مسئولان وزارت علوم از آنها درخواست شد که توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند، می‌گویند باید بررسی کنیم و پس از بررسی مجوز صادر شود، به محض صدور مجوز از سوی وزارت علوم ما پرونده این دانشجویان را به سازمان سنجش ارسال می‌کنیم تا تائید شود.

به گفته وی، در نامه وزارت علوم تمام مقاطع ذکر شده بوده ولی فقط یک مقطع را عملی کردند که می‌گویند آن دو مقطع دیگر در حال بررسی است.

به گزارش فارس، دانشجویان سرگردان دانشگاه‌های غیرانتفاعی معتقدند اگر از ابتدا در جریان این موضوع بودند می‌توانستند در زیرنظام‌های دیگر آموزش عالی مانند دانشگاه‌های آزاد، پیام نور یا علمی‌کاربردی ثبت‌نام کنند.

هرچند که معضلات آموزش عالی کشور به یک زیرنظام ختم نمی‌شود و در تمام زیرنظام‌ها از این دست مشکلات وجود دارد، همانطور که چندی پیش مساله‌ای شبیه به همین جریان برای دانشجویان دانشگاه آزاد رخ داد و برخی واحدهای دانشگاه آزاد با ارسال پیامکی به داوطلبان آن‌ها را پذیرفته شده اعلام کردند و حتی از آن‌ها شهریه دریافت کردند ولی در زمان ثبت‌نام، آن‌ها را رد پذیرش کردند.

انتهای پیام/7003

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان