۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین طرح غربالگری بینایی کودکان در قزوین آغاز شد
کد خبر: ۳۳۱۵۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۵ ساعت: ۱۲:۴۶ ↗ لینک کوتاه

با حضور مسئولان استانی؛

طرح غربالگری بینایی کودکان در قزوین آغاز شد

طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال به منظور پیشگیری از معلولیت‌های بینایی به صورت رسمی در قزوین آغاز شد.

طرح غربالگری بینایی کودکان در قزوین آغاز شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ مریم بیدخام مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در  مراسم افتتاحیه "طرح پیشگیری از تنبلی چشم" که پیش از ظهر امروز(شنبه) با حضور مسئولین استانی در مهد کودک رویان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: هر اندازه بتوانیم در حوزه پیشگیری ورود کنیم قطعا نتایج مطلوبی حاصل شده و بسیاری از هزینه‌های درمانی کاهش می‌یابد.
وی افزود: براین اساس اطلاع رسانی به موقع از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه ممکن است برخی از خانواده‌ها که کودکان خود را به مهد کودک نمی‌برند از اجرای این طرح اطلاعی نداشته باشند؛ لذا لازم است که آگاهی بخشی صحیح به جامعه صورت گیرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین تصریح کرد: کودکان امروز آینده‌سازان فردای کشور هستند و قطعا اجرای طرح غربالگری و پیشگیری از معلولیت، از تحمیل هزینه به خانواده و دولت جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

وی عنوان کرد: تنبلی چشم یک بیماری پنهان است و زمان طلایی درمان این بیماری سنین ۲ تا ۵ سال است؛ لذا اطلاع رسانی و شناسایی به موقع ضرورت دارد.

شناسایی 502 کودک مبتلا به تنبلی چشم در سال گذشته
در ادامه فرهاد اکبرشاهی رئیس بهزیستی شهرستان قزوین اظهار کرد: امسال بیست و سومین سالگرد احرای این طرح در سطح استان است.

وی عنوان کرد: طرح تشخیص تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود که مرحله نخست آن از طریق ای‌چارت، سطح دوم توسط متخصص بینایی سنجی و سطح سوم نیز ارجاع به پزشک است.

رئیس بهزیستی شهرستان قزوین تصریح کرد: با توجه به اهمیت پیشگیری امیدواریم با پوشش 100 درصدی این طرح شاهد معلولیت‌های بینایی و تنبلی چشم در استان نباشیم.

وی عنوان کرد: کودکان مشکوک به تنبلی چشم پس از شناسایی و ارجاع به پزشک خدمات لازم را دریافت می‌کنند و چنانچه تنبلی چشم آنها محرز شد، هزینه عینک و جراحی افراد نیازمند و بی بضاعت از طریق سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.
اکبرشاهی بیان کرد: سال گذشته از 67 هزار نفر معاینه شده 502 کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی شدند.

مرتضی علیخانی بخشدار مرکزی قزوین نیز در این برنامه اظهار کرد: پیشگیری در شهرها به دلیل آگاهی والدین، زودتر از روستاها صورت می‌گیرد اما متاسفانه در روستاها به دلیل عدم آگاهی برخی خانواده‌ها، پس از اینکه کودک به مدرسه رفت والدین از مشکل فرزندشان مطلع شوند.

وی در پایان تصریح کرد: سال گذشته از این طرح حمایت کردیم، امسال هم صددرصد حمایت خواهیم کرد؛ چراکه ممکن است پرداخت همین هزینه 2 هزار تومان برای برخی خانواده‌ها در روستاها مشکل باشد لذا به دهیاران سفارش می‌کنیم برای تشویق خانواده‌ها برای شرکت در این طرح، همه هزینه‌ آنها را تقبل کنند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان