۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین با انتخاب شریعتمداری انفعال وزارت صمت به وزارت کار کشیده می‌شود؟
کد خبر: ۳۳۱۵۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۵ ساعت: ۷:۳ ↗ لینک کوتاه

بازی دولت با مهره‌ها در کابینه؛

با انتخاب شریعتمداری انفعال وزارت صمت به وزارت کار کشیده می‌شود؟

با نگاهی اجمالی به عملکرد شریعتمداری در وزارت صمت به سادگی پی‌ خواهیم برد که کارنامه قابل دفاعی ندارد؛ آشفتگی بازار خودرو، نوسانات نرخ کالاها در بازار و نبود نظارت بر قیمت‌ها از نمونه‌های بارز عملکرد ضعیف این وزارتخانه در ماه‌های اخیر است.

با انتخاب شریعتمداری انفعال وزارت صمت به وزارت کار کشیده می‌شود؟
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، در روزهای اخیر برای چندمین بار در سال جاری شاهد تغییر و تحول جدید در کابینه دولت دوازدهم هستیم؛ وزارتخانه صمت، کار و رفاه اجتماعی، اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی چهار وزارتخانه‌ای هستند که هنوز صندلی وزارت آن‌ها خالی است و دولت درصدد است مدیران جدید را بر مسند آن‌ها بنشاند.

رئیس جمهور در ۲۹مهرماه طی صدور نامه‌ای چهار وزیر پیشنهادی خود را محمد اسلامی برای تصدی پست وزارت راه، فرهاد دژپسند برای تصدی پست وزارت اقتصاد، رضا رحمانی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و محمد شریعتمداری برای تصدی پست وزارت کار معرفی کرد.

یکی از نام‌های آشنا در بین ۴گزینه پیشنهادی، محمد شریعتمداری است که تا چند روز پیش وزارت صمت را سکان‌داری می‌کرد و هنوز امضای موافقت با استعفای وی خشک نشده است که بلافاصله کاندید وزارت کار و رفاه اجتماعی شده است.

اولین روز مهرماه بود که رسانه‌های کشور از استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر دادند؛ البته طولی نکشید که این خبر از سوی دولت تکذیب شد اما این داستان ادامه داشت تا اینکه در روزهای پایانی مهرماه استعفای شریعتمداری از سوی روحانی مهر تایید خورد.

اعتراف آقای وزیر به عملکرد ضعیف خود
موافقت با استعفای شریعتمداری در حالی است که به فاصله زمانی کوتاهی از سوی رئیس جمهور برای تصدی‌گری وزارتخانه دیگری انتخاب می‌شود؛ و اما این سوال را به وجود می‌آورد که آیا کارنامه این وزیر مستعفی از وزارت صمت مورد بازنگری قرار نگرفته است که حالا برای سکان‌داری وزارتخانه‌ای پرشاخ و برگ‌تر از آن پیشنهاد داده می‌شود؟ آیا بضاعت دولت در به کارگیری افراد کارآمد و تازه نفس در همین جد و اندازه است؟ و یا اینکه دولت دوازدهم در زمینه به کارگیری مدیران جدید چیزی در چنته ندارد که فقط به جابه‌جایی مهره‌ها اکتفا می‌کند؟

با نگاهی اجمالی به عملکرد شریعتمداری در وزارت صمت به سادگی پی‌ خواهیم برد که کارنامه قابل دفاعی ندارد؛ آشفتگی بازار خودرو، نوسانات نرخ کالاها در بازار و نبود نظارت بر قیمت‌ها از نمونه‌های بارز عملکرد ضعیف این وزارتخانه در ماه‌های اخیر است.

نکته قابل تامل دیگر این است که چند روز گذشته شریعتمداری در مراسمی به مناسبت روز صادرات در تهران در حالی که از سمت خود استعفا داده بود در این همایش به سخنرانی پرداخت و به عملکرد ضعیف خود اعتراف کرد و گفت: امتحان خوبی را در وزارتخانه پس ندادیم.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی شاخص، درباره وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: برخی اختلافات داخلی در دولت وجود دارد و عده‌ای هم حاضر به همکاری نیستند و از طرفی هم نمی‌توان انتظار بیشتری از این دولت داشت چراکه افرادی که بخواهند پای کار باشند و به میدان عمل بیایند در همین حد است.

وی افزود: آقای شریعتمداری شاید بتواند عملکرد بهتری در وزارت کار و رفاه اجتماعی داشته باشد اما به شرطی که از یک تیم قوی برخوردار باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با اشاره به تیم ضعیف شریعتمداری در وزارت صمت گفت: وزارت صمت نتوانست توفیقات خوبی را به ویژه در عرصه خودرو و احیای صنایع و معدن به دست بیاورد.

ساماندهی بازار خودور، معدن و احیای صنایع بسیار ضعیف بود
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید دید فضای عمومی مجلس در روز رای‌گیری چگونه خواهد بود اما در حال حاضر فضای جدی برای رای‌آوری وجود ندارد اما عده‌ای حمایت می‌کنند.

حسینی‌کیا با بیان اینکه پرونده استیضاح شریعتمداری هم با استعفا از وزارت صمت مختومه شد، ابراز کرد: روز شنبه و یکشنبه وضعیت ۴ وزیر پیشنهادی در صحن مجلس رسیدگی و قطعی می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد ضعیف شریعتمداری در وزارت صمت تشریح کرد: در حوزه ساماندهی بازار خودور، معدن و احیای صنایع کار خوب و قابل ارائه‌ای انجام نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: بخشی از عملکرد ضعیف وزارت صمت مربوط به حوزه قاچاق است که اشکالاتی وجود دارد؛ ما نتوانستیم در این ۴ دهه سامانه تولیدی را راه اندازی کنیم تا تولید کالا را از صفرتا۱۰۰ رصد کند.

شرکت‌های “شستا” به مافیا تبدیل شده‌اند
این نماینده مجلس با بیان اینکه مشورت در وزارت صمت بسیار کم رنگ بود، افزود: سامانه تولید اگر اجرایی شود هم فرار مالیاتی را از بین می‌برد و هم قاچاق را عملا به حاشیه خواهد برد و کمک‌های اطلاعاتی و آماری خوبی می‌کند اما یکی از کارهایی بود که در وزارت صمت تحقق نیافت.

وی درباره دغدغه‌ها و الویت‌های وزارت کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: در وزارت کار باید تکالیف شرکت‌های “شستا” را مشخص کنند چراکه یکی از مجموعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که نظارت جدی روی آنها نیست و هرکدام به نوعی به یک مافیا تبدیل شده است که باید سامان‌دهی شوند.

تامین اجتماعی در یک قدمی زمین خوردن است
حسینی‌کیا ادامه داد: شرکت‌هایی که زیان‌ده هستند باید به بخش خصوصی واگذار شوند تا بار دولت را سبک کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: تامین اجتماعی نیاز به حمایت جدی دارد چراکه اگر تصمیم جدی در این زمینه صورت نگیرد در آینده نچندان دور به زمین خواهد خرد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: بحث دیگر هم مربوط به نظام کارگری است که با نرخ‌های موجود زندگی برای این قشر بسیار سخت شده است که باید فکر جدی برای آن کرد و همچنین دولت باید برای حمایت از صاحبان مشاغل طرحی به مجلس بیاورد تا مشکلات حل شود.

۹۰ درصد نمایندگان با وزارت محمد شریعتمداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخالف هستند
عبدالله حاتمیان نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: وزرای پیشنهادی راه و اقتصاد را وزرایی مطلع، سالم و قوی یافتیم و با توجه به اینکه این دو وزیر دارای تخصص نیز هستند، امیدواریم که بتوانند منشأ خیر و برکت شوند و به احتمال بسیاری قوی، این دو وزیر رأی اعتماد مجلس را کسب خواهند کرد.

وی با مثبت دانستن برنامه‌های کاری وزرای پیشنهادی راه و اقتصاد افزود: این دو وزیر پیشنهادی هر دو در برنامه‌هایشان بر توسعه متوازن تأکید داشتند و در برنامه‌های آنها توسعه شهر و روستا و… در کنار هم دیده شده است.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در رابطه با رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت نیز دیدگاه مناسبی را در مجلس شاهد هستیم و اکثریت مجلس نسبت به وزیر پیشنهادی صنعت رأی موافق دادند.

حاتمیان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی من بر این است که سه وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه‌های راه، اقتصاد و صنعت از مجلس رأی اعتماد خواهند گرفت، اما محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی کار نتواند رأی اعتماد نمایندگان را کسب کند.

وی افزود: ۹۰ درصد نمایندگان با وزارت محمد شریعتمداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخالف هستند و در این شرایط نخواهد توانست رأی اعتماد مجلس را کسب کند مگر اینکه با رایزنی‌ها بتواند نظر نمایندگان را تغییر دهد و آنها را متقاعد کند.

نگاهی به کارنامه شریعتمداری در وزارت صمت
با توجه به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از وزاتخانه‌های حیاتی و یکی از بازوان اصلی اقتصاد کشور است در یک سال اخیر که تنش‌های زیادی در این حوزه شاهد بودیم نیز عملکرد ضعیف این وزارتخانه هم در شرایط بحرانی اقتصادی و معیشتی مزید بر علت بود.

صادرکنندگان و تولیدکنندگان و صنعتگران کوچ و بزرگ هرکدام به نوعی با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند و عدم مدیریت صحیح و تدبیر لازم برای رفع معضلات، شرایط را برای فعالان این حوزه سخت‌تر کرده است به گونه‌ای که بخشی از کارخانه‌ها و شرکت‌ها رو به تعطیلی رفته ویا با نیمی از ظرفیت در حال فعالیت هستند.

کارگران هم بخش دیگری از جامعه صنعتی و تجاری را تشکیل می‌دهند که در یک سال اخیر به دلیل کند شدن چرخ صنعت با بحران تعدیل نیرو در شرکت‌ها و عدم دریافت دست مزد مواجه بودند و درواقع نداشتن امنیت شغلی به یک کابوس برای این قشر زحمتکش جامعه تبدیل شده است.

در ماه‌های اخیر که نوسانات نرخ ارز در همه حوزه‌ها موثر بوده و عده‌ای برای افزاش چند برابری قیمت‌ها از آب گل‌آلود ماهی گرفتند ستاد تنظیم بازار که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است بسیار کم‌رنگ عمل کرده و مردم با یک آشفتگی و بی‌نظمی در بازار مواجه هستند.

براساس گزارشی از فرهیختگان؛ کارنامه یک ‌سال اخیر محمد شریعتمداری در وزارت صمت نیز نشان می‌دهد با آمدن وی به این وزارتخانه، اغلب شاخص‌های مرتبط با حیطه وظایف وزارت صمت سیر قهقرایی و نامطلوب را طی کرده‌اند.

نظام کارگری در انتظار هوایی تازه است
سقوط چهارپله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی سهولت کسب‌وکا، ابهامات موجود در زمینه ثبت سفارش شبانه ۶ هزار دستگاه خودروی وارداتی، رکوردزنی تاریخی ثبت سفارش کالاهای وارداتی در دوماهه بهار ۹۷، کاهش تولید ۴۸ درصدی صنایع بزرگ صنعتی کشور، سقوط رشد اقتصادی بخش صنعت و معدن به ریل منفی و بی‌تدبیری در زمینه کاهش واردات اقلام غیرضرور ازجمله شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد محمد شریعتمداری وزارت صمت را عملا به یک وزارتخانه کاملا منفعل و فاقد کارایی تبدیل کرده است.

یکی دیگر از موارد قابل ‌تامل در مدیریت شریعتمداری، انفعال ستاد تنظیم بازار است، شریعتمداری که پس از تصدی وزارت صمت مدیریت این ستاد را از معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری به زیرمجموعه وزارت صمت منتقل کرد، با این اقدام عملا این ستاد بسیار حیاتی را به حیاط ‌خلوت خود و دوستانش تبدیل کرده‌است که با بی‌تدبیری به تماشای افزایش قیمت ارزاق عمومی و خم‌شدن کمر اقشار ضعیف جامعه نشسته‌اند. افزایش ۲۰۰درصدی قیمت رب‌گوجه فرنگی تنها یک نمونه از مدیریت این ستاد است.

حال باید دید رای مجلس به آقای وزیر برای تصدی‌گری وزارت کار و رفاه اجتماعی چگونه خواهد بود؛ امیدورایم با تصمیمات درست حال و هوای تازه‌تری به شرایط سخت و دشوار معیشتی مردم و به ویژه بازنشستگان و کارگران که به حیطه وظایف این وزارتخانه مربوط می‌شود، دمیده شود.

انتهای پیام/ 7003

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان