۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تسلیت نماینده ولی‌فقیه در قزوین و استاندار درخصوص درگذشت "استاد دبیرسیاقی"
کد خبر: ۳۳۰۴۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۸ ساعت: ۸:۳۵ ↗ لینک کوتاه

با صدور پیامی صورت گرفت؛

تسلیت نماینده ولی‌فقیه در قزوین و استاندار درخصوص درگذشت "استاد دبیرسیاقی"

با صدور پیامی نماینده ولی‌فقیه در قزوین و استاندار درخصوص درگذشت "استاد دبیرسیاقی" تسلیت گفتند.

تسلیت نماینده ولی‌فقیه در قزوین و استاندار درخصوص درگذشت "استاد دبیرسیاقی"
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ استاد محمد دبیرسیاقی از اساتید برجسته حوزه ادبیات کشور و استان قزوین پس از گذران دوره طولانی بیماری روز دوشنبه هفته جاری دار فانی را وداع گفت.

سید محمد دبیرسیاقی در ۵ اسفندماه ۱۲۹۸ هجری شمسی در محله گلبنای قزوین متولد شد. پدرش سیدباقر، فرزند سیدسیاق، از خوشنویس‌های مشهور آن شهر بود.

دبير سياقي استاد ادبیات و از دستیاران علامه دهخدا در تالیف لغت نامه و شاهنامه شناس تاکنون بیش از 80 متن ادبی و تاریخی را به تصحیح و نگارش در آورده است که در میان آنها می‌توان از دیوان منوچهری، نزهت القلوب فرهنگ سروری و سلطان جلاالدین خوارزمشاه و شاهنامه فردوسی نام برد.

به همین مناسبت نماینده ولی فقیه در استان قزوین و استاندار قزوین پیام تسلیتی صادر کردند.

⚫️آیت‌الله عابدینی در پیامی درگذشت دکتر سیدمحمد دبیرسیاقی را تسلیت گفت

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انّا لله و انّا الیه راجعون
درگذشت محقق فرهیخته و ادیب گران‌سنگ دکتر سید محمد دبیرسیاقی (ره) موجب تأثر و تألم گردید. قریب یک قرن تلاش خستگی‌ناپذیر علمی و تتبّع در آثار کهن ادبی نام ایشان را در فرهنگ نام‌آوران ادبیات فارسی جاودانه کرده است. آثار فراوان ایشان در قالب تألیف، تصحیح، لغت‌شناسی و شعر تا فرهنگ و ادب فارسی پابرجاست مورد استفاده و رجوع اهل فرهنگ و عموم مردم خواهد بود.

از خدای متعال برای آن مرحوم رحمت و غفران الهی و حشر با اجداد طاهرینش و برای بازماندگان، شاگردان و علاقه‌مندان آن اندیشمند فقید صبر و اجر مسئلت می‌کنم.

"عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه قزوین"

پیام تسلیت زاهدی استاندار قزوین به مناسبت درگذشت استاد دبیر سیاقی

عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در پیامی ضایعه درگذشت استاد دبیرسیاقی را به دوست داران ادب و فرهنگ ایران زمین تسلیت گفت.متن پیام استاندار بدین شرح است:

به نام خداوند جان و خرد
خبر تاسف انگیز درگذشت استاد ارجمند زبان و ادبیات فارسی ، شاعر و نویسنده نامدار ، وصی و یادگار علامه علی اکبر دهخدا، پژوهشگر پرتلاش تاریخ و فرهنگ ایران و اسلام ، مصحح و مترجم برجسته شعر و نثر کهن، زنده یاد دکتر سیدمحمد دبیرسیاقی موجب اندوه فراوان شد.

این فرزند. شایسته سرزمین قزوین که عمری را با پاکی و نیکنامی در خدمت به ترویج و گسترش ادب و فرهنگ شکوهمند ایران و پاسداری از آثار و بناهای تاریخی زادگاهش گذراند.

نمونه کم نظیری از دانشی مردان فرهیخته ای است که با ایمان راستین و دانش فراوان، یک لحظه نیز از آموختن و آموزش باز نایستاد و با تالیف بیش از یکصد جلد کتاب و صدها مقاله علمی و تربیت شاگردانی فاضل در دانشگاه های ایران، اروپا، مصر و چین برای ماندگاری و استواری درخت پربار فرهنگ ایران زمین در جای جای جهان از جان شریفش مایه گذاشت و با عزت و سعادت به جهان ابدی کوچید.

اینجانب این مصیبت بزرگ را به خانواده محترم دبیرسیاقی، جامعه فرهنگی ایران ، شهروندان استان قزوین و انبوه علاقمندان آن استاد فرهیخته صمیمانه تسلیت گفته و برای روح تابناک وی، علوّ درجات و همنشینی با اولیا و صالحان آرزومندم.
"عبدالمحمد زاهدی، استاندار قزوین" 

گفتنی است، مراسم تشییع و تدفین این استاد برجسته کشور پنج شنبه هفته جاری ساعت 10 از مقابل پژوهشکده دکتر دبیرسیاقی در جنب عالی قاپو قزوین به سمت امامزاده حسین(ع) انجام می‌گیرد و در این مکان بهخ خاک سپرده می‌شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان