۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین هیچ موردی از آنفولانزای پرندگان در قزوین مشاهده نشد
کد خبر: ۳۳۰۳۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۷ ساعت: ۸:۱۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل دامپزشکی استان:

هیچ موردی از آنفولانزای پرندگان در قزوین مشاهده نشد

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: خوشبختانه از فروردین ماه امسال تاکنون هیچ موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی، روستایی و محیط زیست استان قزوین مشاهده نشده است.

هیچ موردی از آنفولانزای پرندگان در قزوین مشاهده نشد
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ حمید زینالی اظهار کرد: رسالت اصلی دامپزشکی حفظ سلامت دام و جلوگیری از بیماری‌های واگیردار است، سایر بیماری‌های غیرواگیر و درمان بیماری‌ها به بخش خصوصی منتقل شده است.

وی در ادامه گفت: یکسری از اقدامات سازمان بر اساس برنامه‌های جهانی است؛ پیشگیری از تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این چارچوب قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تاکید کرد: پیشگیری از بیماری‌های واگیر بسیار مهم است چراکه اگر در کشور و استان فراگیر شود خسارت جبران ناپذیری را از نظر اقتصادی و حذف ذخایر ژنتیکی را در پی خواهد داشت.

این مسئول عنوان کرد: برخورد با بیماری‌های مشترک بین دام و انسان هم از مسائل مهم است و بیماری‌های بروسلوز، سل، هاری و مشمشه در این دسته قرار دارد.

وی ابراز کرد: خوشبختانه وضعیت کنترل بیماری سل در استان بسیار خوب بوده و در سطح دامداری‌ها در حد صفر است.

زینالی ادامه داد: کنترل بیماری بروسلوز یا تب مالت هم در استان شرایط خوبی دارد و فقط گاهی در دامداری‌های سنتی مواردی را مشاهده می‌کنیم اما استان قزوین در این زمینه در تقسیم بندی کشوری شرایط مطلوبی دارد.

*پایش ۴۵ هزار راس گاو از نظر بیماری سل و بروسلز
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین با بیان اینکه بیماری مشمشه در استان دیده نشده است، یادآور شد: در زمینه هاری اقدامات گسترده‌ای برای واکسیناسیون و قلاده گذاری در استان انجام گرفت.

این مسئول افزود: نظارت‌های بهداشتی در رابطه با فرآورده‌های خام دامی از زمان تولید، فرآوری، حمل و نقل و توزیع بر عهده دامپزشکی است.

وی عنوان کرد: ما معتقدیم که پایش‌ها و نظارت‌ها باید از سطح مزرعه انجام گیرد تا محصولی سالم به دست مردم برسد.

زینالی ابراز کرد: یکی از مراکز مهم و عمده تولید پروتئین حیوانی در استان کشتارگاه‌ها هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: در زمینه بیماری‌های مشترک در نیمه اول سال حدود ۴۵ هزار راس گاو را از نظر سل و بروسلز و ۳۰۰ راس اسب را از نظر مشمشه مورد پایش قرار دادیم.

*۳هزار قلاده سگ واکسینه و قلاده گذاری شد
این مسئول با بیان اینکه ۳هزار قلاده سگ را واکسینه و قلاده گذاری کردیم، افزود: نزدیک به یک میلیون راس گوسفند یعنی ۹۵ درصد از دام استان در بحث بیماری آبله واکسینه شدند.

وی تشریح کرد: ۱۱۰ هزار راس گاو در ۶ماهه اول سال جاری برای پیشگیری از بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

زینالی تشریح کرد: هر ساله پوشش کاملی برای واکسیناسیون دام‌ها داریم و به خاطر این موضوع در جلوگیری از ابتلا دام‌ها بر اساس آمار در سنوات گذشته موفق بودیم.

این مسئول یادآور شد: وقوع بیماری آبله در سنوات گذشته صفر بوده و تب برفکی هم بسیار ناچیز است که استان را در شرایط مطلوب و سفید قرار داده است؛ در خصوص تب مالت انسانی هم در کل استان با کاهش مواجه بودیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین عنوان کرد: در ۶ ماهه اول سال حدود ۴میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه کشتار طیور گوشتی را داشتیم که حدود ۵۲ هزار قطعه از این طیور به علت بیماری‌های مختلف ضبط شد.

کشف یک هزار و ۲۴۴ مورد فرآورده غیربهداشتی و تشکیل ۱۴۰ پرونده قضایی
وی ادامه داد: ۴۱ هزار و ۵۷۶ راس گوسفند و بز کشتار شد که حدود ۱۱۱ راس آن ضبط گردید و همچنین ۱۹ هزار و ۴۳۱ مورد کشتار گاو را داشتیم که ۲۹۲ مورد آن ضبط شد.

زینالی گفت: کشتار طیور در استان شامل مرغ، بوقلمو و بلدرچین است و ۷۷ راس شترمرغ هم در ۶ماهه اول سال کشتار شد که در این زمینه هیچ نوع ضبطی وجود نداشت.

این مسئول بیان کرد: کشتار شتر هم به صورت محدود در استان انجام می‌شود و همچنین از استان اصفهان هم گوشت شتر وارد استان می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی افزود: ۹۲هزار و ۸۰۰ مورد بازدید در سطح شهر از مراکز عرضه و فرآوری داشتیم و از این تعداد یک هزار و ۲۴۴ مورد غیربهداشتی کشف شد که ۱۴۰ مورد آن منجر به تهیه پرونده قضایی گردید و ۲۵۰ مورد هم از این محصولات نمونه‌برداری شده است.

وی ادامه داد: بیشترین تخلف مربوط به عدم رعایت شرایط بهداشتی است، در نظارت‌ها دو مقوله را مد نظر داریم اینکه فرآورده سالم باشد و بحث دیگر اینکه در بالاترین کیفیت به مردم عرضه شود.

زینالی عنوان کرد: رستوران‌های بین راهی هم به صورت اختصاصی از سوی دامپزشکی بازرسی می‌شود و هم به صورت مشترک و دوره‌ای با همکاری علوم پزشکی و جهانگردی مورد نظارت قرا می‌گیرد.

*هیچ مورد پلمپی نداشتیم
این مسئول بیان کرد: بر چرخه حمل‌ونقل، کامیون‌ها و خودروهای حامل فرآورده خام دامی، بسته بندی و شرایط مغازه‌ها که شامل شرایط بهداشتی میز کار و یخچال‌ها است نظارت داریم.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد: یکی از فعالیت‌های جدید مربوط به ضوابط خاص بهداشتی میز کار شامل پاکسازی، ضدعفونی و شستشو است و همچنین حتما باید در داخل مغازه مستقر شود و از انتقال به پیاده رو و سد معبر برای شهروندان جلوگیری گردد که این ضوابط در حال حاضر در همه مغازه‌ها رعایت می‌شود.

وی یادآور شد: اگر تخلفی تکرار شود و یا تخلف مخاطره آمیز باشد از طریق مراجع قضایی نسبت به پلمپ ان مکان اقدام می شود و از ابتدای سال تا کنون موردی برای پلمپ نداشتیم.

زینالی توضیح داد: سال گذشته کشور وضعیت بحرانی در زمینه آنفولانزای فوق حاد پرندگان داشت و استان قزوین با توجه به پتانسیل‌هایی که در زمینه تولید طیور دارد از استان‌های حساس و در معرض خطر است.

این مسئول با بیان اینکه ۵ درصد تولیدات کشاورزی کشور در استان قزوین انجام می‌گیرد گفت: ۱۲ درصد تخم مرغ کشور در استان قزوین تولید می‌شود و بزرگترین واحدهای تولید تخم مرغ ایران در این استان قرار دارد.

*استقرار تنها واحد مرغ اجداد کشور در قزوین
وی ادامه داد: منحصر به فردترین واحدهای تولیدی هم در استان قزوین قرار دارد و ۲ واحد تولید مرغ اجداد کشور تنها در استان قزوین مستقر است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: قزوین از حساس‌ترین استان‌های کشور به دلیل وجود واحدهای تولیدی مرغ اجداد است و این مسئله کار دامپزشکی را سخت‌تر می‌کند.

زینالی خاطرنشان کرد: خوشبختانه از فروردین ماه امسال تاکنون هیچ موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی، روستایی و محیط زیست استان قزوین مشاهده نشده است.

این مسئول یادآور شد: پاکسازی، ضدعفونی و شستشوی واحدهای تولیدی طیور با نظارت دامپزشکی، ضدعفونی‌های دوره‌ای، خالی نگهداشتن واحدها برای مدتی و تشکیل تیم ممیزی در استان با اولویت واحدهای مرغ مادر و تخمگذار از فعالیت‌های ویژه بود که طی آن تمام نقاط خطر در واحد بررسی شد و تا زمانی که واحد نسبت به رفع خطر و آلودگی اقدام نکرده بود اجازه جوجه ریزی به آن داده نشد.

وی در ادامه گفت: اقدام دیگری که در راستای مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان انجام گرفت این بود که ظرفیت اسمی و رسمی واحدها را کاهش دادیم تا بتوانیم با کاهش تراکم با این بیماری مقابله کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: سومین کاری که در راستای مقابله با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان انجام شد بحث واکسیناسیون بود که برای اولین بار در استان قزوین صورت گرفت.

*۲ میلیون و ۸۰۰ هزار پرنده در استان واکسینه شد
وی اضافه کرد: تاکنون ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار پرنده را در استان واکسینه کردیم و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واکسیناسیون هم در دستور کار داریم که تا چند ماه دیگر انجام می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه حدود ۵۰ واحد مرغ تخم‌گذار به چرخه تولید بازگشته‌اند، ابراز کرد: در حال حاضر هیچ مانعی برای بازگشت واحدهای مرغداری به چرخه تولید وجود ندارد.

زینالی با اشاره به اینکه هیچ موردی از بیماری فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغ گوشتی وجود نداشت بیان کرد: سال گذشته ۴۰ واحد مرغداری تخمگذار در استان درگیر بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان بود که ۵میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه را معدوم کردیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین عنوان کرد: ۳کشتارگاه صنعتی دام در استان قزوین وجود دارد که در آبیک، بوئین زهرا و تاکستان واقع است که در کلیه این واحدها تیم بهداشتی از سوی دامپزشکی مستقر هستند و بر تمامی عملیات کشتار نظارت دارند.

وی عنوان کرد: ۵کشتارگاه طیور در استان داریم که در شهرستان‌های آبیک، قزوین، تاکستان، بوئین زهرا و آوج مستقر است که مستقیما تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی قرار دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در تمام کشتارگاه‌ها ناظر شرعی داریم که به صورت دائم مستقر است و بر موازین شرعی ذبح دام و طیور نظارت دارد.

زینالی عنوان کرد: با توجه به اینکه بحث پرواربندی دام در شهرستان بوئین زهرا انجام می‌گیرد حدود حداقل ۸۰ هزار راس دام در طی سال وارد این منطقه می‌شود که دامپزشکی نظارت کامل بر سلامت دام‌ها دارد.

وی با بیان اینکه ۵درصد از تولیدات گوشت قرمز کشور در استان قزوین تامین می‌شود،  یادآور شد: حدود ۲ ماه است خروج هر گونه دامی را از قزوین به سایر استان‌ها برای تعدیل قیمت‌ها و عرضه و تقاضا ممنوع کرده‌ایم.

*حمایت از تولیدات داخلی یک مسئله فراگیر در دامپزشکی است
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین با اشاره به برنامه‌های برون سازمانی و درون سازمانی اداره کل گفت: در حوزه درون سازمانی سعی داریم که کارمندان آرامش کافی را در محیط کار داشته باشند تا بتوانند خدمات بهتری را به مردم ارائه کنند.

این مسئول بیان کرد: باید زمینه‌هایی را فراهم کنیم که بهره‌برداران بتوانند شرایط خوب اقتصادی داشته باشند چراکه ارتقاء سطح اقتصادی موجب تامین شرایط مناسب بهداشتی می‌شود که بدون شک افزایش تولیدات و عرضه محصولات با کیفیت را تضمین خواهد کرد.

زینالی گفت: باید شعار سال را عملیاتی کنیم و سازمان دامپزشکی تمامی موارد از جمله حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی را در بر می‌گیرد و جلوگیری از بیماری‌ها و تامین سلامت دام هم در همین راستا است.

وی با بیان اینکه امروز در جنگ اقتصادی و بیوتروریسم قرار داریم افزود: دامپزشکی همواره در معرض تهدید بیوتروریسم است چراکه با موجود زنده سر و کار دارد و این وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: آزمایشات سنگینی که با هزینه‌های بالا انجام می‌گیرد سندی برای تایید صادرات محصلات به کشورهای دیگر است که همین امر در راستای حمایت از تولیدات داخلی قرار دارد.

این مسئول با بیان اینکه ۲تیپ آزمایشگاه در استان وجود دارد، گفت: یک آزمایشگاه تشخیصی برای بیماری‌ها در ادارات کل قزوین، تاکستان و بوئین زهرا مستقر است و یک آزمایشگاه فوق تخصصی مرجع در زمینه بهداشت مواد غذایی داریم که نه تنها به استان بلکه در سطح کشور خدمات می‌دهد؛ در حال رای‌زنی هستیم تا بتوانیم خدمات این آزمایشگاه را در سطح منطقه‌ای ارتقاء دهیم.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان