۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ثبت "خانه تاریخی مومنان" قزوین در میراث ملی غیرمنقول کشور
کد خبر: ۳۳۰۱۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۶ ساعت: ۱۳:۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان خبرداد:

ثبت "خانه تاریخی مومنان" قزوین در میراث ملی غیرمنقول کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از ثبت خانه تاریخی مومنان در فهرست میراث ملی غیر منقول کشور خبر داد.

ثبت "خانه تاریخی مومنان" قزوین در میراث ملی غیرمنقول کشور
محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین  با اشاره به ثبت خانه تاریخی مومنان در میراث ملی غیر منقول کشور اظهار کرد: در جلسه کمیته ثبت آثار غیر منقول کشور، پرونده ثبت خانه مومنان واقع در محله دباغان قزوین مورد بررسی قرار گرفت و پس از تایید نهایی در فهرست میراث ملی غیر منقول کشور به ثبت رسید.

وی در خصوص ویژگی‌های خانه تاریخی مومنان اذعان کرد: بنای تاریخی خانه مومنان متعلق به خاندان مومنان نمونه‌ای ارزشمند از خانه‎های سنتی به جای مانده از دوره پهلوی اول در شهر قزوین است که در محله دباغان در مجاورت امامزاده حسین (ع) و مسجد مقبره شهید ثالث واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین ادامه داد: به دلیل مطابقت معماری بنا با الگوهای معماری سنتی ایرانی و نیز قرارگیری در بافت تاریخی شهر قزوین حفاظت و نگهداری آن از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است و در صورت مرمت و بازسازی می‌تواند با کاربری تاریخی- فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

وی عنوان کرد: در این نشست چهار اثر تاریخی دیگر خانه اربابی الوند، بند ملاوردیخان قزوین، مسجد قنبتی اسفرورین و تپه دوران آباد بویین زهرا به ثبت رسید و تعداد آثار تاریخی غیر منقول ثبتی استان در فهرست میراث ملی کشور را به ۱۲۶۹ عدد افزایش داد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان