۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین حمله موشکی ایران در یک قدمی پایگاه‌های آمریکا/ پیام‌های ویژه تهران برای ریاض و واشنگتن +عکس
کد خبر: ۳۲۹۴۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۲ ساعت: ۱۱:۰ ↗ لینک کوتاه

تحلیل‌های رسانه‌ای از حمله موشکی ایران؛

حمله موشکی ایران در یک قدمی پایگاه‌های آمریکا/ پیام‌های ویژه تهران برای ریاض و واشنگتن +عکس

روسیا الیوم نوشت که تهران از این فرصت استفاده کرده و همراه با موشک‌های خود پیام‌هایی را به صورت ویژه برای واشنگتن و تل‌آویو و ریاض ارسال کرده است.

حمله موشکی ایران در یک قدمی پایگاه‌های آمریکا/ پیام‌های ویژه تهران برای ریاض و واشنگتن +عکس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، با فروکش کردن موج اولیه انتشار اخبار مربوط به شلیک 6 فروند موشک ایرانی از استان کرمانشاه به دیرالزور و منطقه البوکمال در سوریه که کانون حضور تروریست‌ها بود، تحلیل رسانه‌های عرب زبان از پیام ها و پیامدهای این اتفاق راهبردی مهم در منطقه آغاز شده است.

پایگاه خبری العهد با اشاره به پیام‌های حمله موشکی دیروز ایران به مقر گروه‌های تروریستی درسوریه نوشت که همواره واشنگتن تلاش داشته از طریق ابزارهای مختلف نظیر تحریم‌ها یا استفاده از قدرت سخت‌افزاری به صورت غیر مستقیم و از طریق برخی گروه های تروریستی و مسلح،   ایران را تسلیم خود کند.  اما جنگ در سوریه یکی از مهمترین تحولات در زمینه بروز قدرت ایران در عرصه میدانی و سیاسی بود و در مقابل باعث شکست واشنگتن و متحدانش نظیر رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی و امارات شد.  

این پایگاه خبری نوشت که حملات موشکی ایران در روز گذشته که در واکنش به حمله تروریستی شهر اهواز انجام شد نشان دهنده میزان آمادگی ایران و توسعه بی سابقه توان‌ موشکی این کشور است که این بار از مسافت 570 کیلومتر عبور کرد تا پیام‌های مختلفی را به طرف‌های متعدد منطقه‌ای ارسال کند.  

نقشه میدانی محل اصابت موشک های سپاه به سوریه
برای مشاهده اندازه اصلی روی تصویر کلیک کنید

مهمترین این پیام ها عبارتند از: 

این حمله به منطقه‌ای انجام شد که پایگاه‌های آمریکا نیز در آنجا قرار دارد.اول:  این حمله موشکی پیام قدرتمندی برای دولتآمریکا ارسال کرد که نشان دهنده میزان توانمندی نظامی ایران و اراده مستحکم این کشور برای تقابل با آمریکا و تصمیم قطعی آن در عدم تسلیم در برابر توطئه‌های این کشور است.  این حمله به منطقه‌ای انجام شد که پایگاه‌های آمریکا نیز در آنجا قرار دارد. این موضوع پیام واضحی برای واشنگتن است که نباید این کشور با امنیت داخلی ایران بازی کند، چرا که نیروهای آمریکایی زیر تهدید موشک‌های ایران هستند.  

دوم: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیام قوی به تمامی کسانی داد که به دنبال تهدید کردن امنیت این کشور هستند.  محتوای پیام این بود که ایران قدرت بالایی برای انتقال جنگ به خارج از مرزها دارد.

بعد از جنگ عراق این سومین باری بود که ایران موشک‌های بالستیک خود را در خارج از مرزها  به کار گرفته است.  

سوم:  پیام دیگری که ایران برای متحدان منطقه‌ای واشنگتن به ویژه رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود داشت، این است که آنها جسارت بازی کردن با جمهوری اسلامی ایران در عرصه توانمندی‌های نظامی و سیاسی را به خود راه ندهند.   چرا که ایرانی‌ها علاوه بر قدرت نظامی مورد نیاز،   تصمیم سیاسی قاطع برای اقدامات خود را دارند و این موضوع حاشیه  گسترده‌ای برای مانورهای سیاسی و نظامی جهت حفظ امنیت کشور و وارد کردن ضربات سخت به دشمن در اراضی آنها می‌دهد.  

چهارم:  پیام بعدی مختص گروه های تروریستی شامل عوامل اجرایی و برنامه ریزی این  حادثه تروریستی و عوامل همکاری کننده با آنها است، مبنی بر اینکه  حد و مرز خود را نگه دارند. اینگونه نیست که آنها به سادگی ایران را هدف قرار دهند و خود از مجازات آن در امان باشند.  

پنجم:  پیام دیگر در خصوص اظهارات یکی از  فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است که تاکید کرده بود توانمندی موشکی ایران خط قرمز این کشور است و هیچ کسی از جمله طرف‌های اروپایی نمی‌توانند به آن نزدیک شوند.  

ششم: پیام دیگری که پایگاه خبری العهد در خصوص این حمله به آن اشاره می‌کند،   پیامی برای کشورهای دوست است که از تروریسم تکفیری رنج می‌برند.  محتوای این پیام این است که آنها برای مقابله با گروه‌های مسلح تکفیری و تروریستی دست خود را در دست ایران قرار دهند، چرا که ایران توانمندی‌های بالایی دارد که از طریق آن می‌تواند روند مبارزه با تروریسم را فعالتر کند.   این موضوع در سوریه و عراق  به خوبی نشان داده شده است.  

سایت اوراسیا دیلی در این زمینه می‌نویسد که ایران به دنبال جنگ با آمریکا نیست، اما در عین حال نمی خواهد با این کشور وارد مذاکره شود. مقامات نظامی و امنیتی ایران نشان دادند که خویشتن‌داری زیادی از خود نشان نمی‌دهند، بلکه برعکس پیام‌های واضحی از نیروهای مسلح و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مخابره می‌شود مبنی بر اینکه: ما آمادگی ایستادگی در برابر هر نوع حمله و واکنش با ضربات و حملات شدید را داریم.

این مقاله می‌افزاید که «واکنش»  در رویکرد نظامی جدید ایران به مفهومی عام برای امنیت ملی این کشور تبدیل شده است.  البته این به معنی دخالت پیش‌دستانه ایران به مناطقی که تهدید مستقیم این کشور به شمار می‌رود، نیست.  مهم است به این نکته اشاره کرد که استراتژی ایران مبتنی بر حملات پیش دستانه نیز در رویکرد نظامی این کشور ماهیت دفاعی دارد.  

ایران به دنبال حمله به رقبای ژئوپلتیک خود در منطقه خاورمیانه نیست، اما زمان موعود قطعاً فرا می‌رسد و ایران قدرت مقابله با رقبای قوی خود را بر اساس استراتژی دفاعی برای مدت طولانی دارد.  

سایت خبری روسیا الیوم نیز نوشت که ایران برای سومین بار حملات موشکی خود را ضد اهداف متخاصم در سوریه و عراق انجام داده است. این بدان معنا است که تهران خود را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بزرگ مطرح کرده است.  

این گزارش با برشمردن حملات موشکی ایران نوشت که حمله اول در اواسط سال گذشته میلادی به اهداف مشخص در دیرالزور و حمله دوم ضد اهداف کردهای جدایی طلب مخالف ایران در شمال عراق و حمله سوم طی روزهای اخیر اتفاق افتاده است.  

روسیا الیوم  می‌افزاید که تهران از این فرصت استفاده کرده و همراه با موشک‌های خود پیام‌هایی را به صورت ویژه برای واشنگتن و تل‌آویو و ریاض ارسال کرده است.  همانگونه که رسانه‌های خبری ایران نیز به آن اشاره کردند،  تهران از طریق پرتاب این موشک ها پیام مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آل سعود را برای کشورهای مذکور مخابره کرده و می خواهد بگوید که بازوی موشکی این کشور فعال است و  در صورتی که در معرض خطر قرار گیرد، از هدف قرار دادن اهداف در دور دست ابایی ندارد.  

این عملیات موشکی همچنین نشان داد که تلاش غرب برای منزوی کردن توانمندی موشکی ایران بی فایده است.  علاوه بر اینکه افزایش فشار اقتصادی و تلاش برای سرنگون کردن دولت ایران از داخل نیز فایده‌ای برای آنها ندارد.  

موشک‌های ایران نشان داد که احتمالا خطوط تماس میان تهران با ۳ پایتخت مذکور در شرایط کنونی از هر زمان دیگری نزدیکتر شده و به آتش فشانی در منطقه تبدیل شده است.

شاید بتوان گفت بازدارندگی در برابر دشمنان هدف اول این عملیات موشکی بود،  که این عملیات به صورت واکنش و انتقام جویانه انجام شد.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان