۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین غیراستانداردبودن بافت خیابان محمدیه عامل نشست زمین شد/ وجود ۱۳۰کیلومتر بافت فرسوده در شهر قزوین
کد خبر: ۳۲۹۳۸۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۱ ساعت: ۱۳:۲۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین:

غیراستانداردبودن بافت خیابان محمدیه عامل نشست زمین شد/ وجود ۱۳۰کیلومتر بافت فرسوده در شهر قزوین

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین گفت: غیراستاندارد بودن بافت و عدم زیرسازی مناسب خیابان محمدیه باعث شکستگی لوله آب و سپس تخریب واحد مسکونی شد.

غیراستانداردبودن بافت خیابان محمدیه عامل نشست زمین شد/ وجود ۱۳۰کیلومتر بافت فرسوده در شهر قزوین
داراب بیرنوندی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ درباره تخریب منازل مسکونی کوچه محمدیه اظهار کرد: به دلیل نامناسب بودن و عدم زیرسازی خیابان محمدیه و با توجه به وجود بیش از ۱۳متر ارتفاع خاک دستی و با توجه به عبور و مرور خودروها و ماشین آلات سنگین ساختمان سازی و بونکرهای حمل سیمان در این خیابان، به تدریج باعث فرونشست زمین و سپس زیر لوله آب شرب خالی شده و باعث شکستگی آن شد.

وی افزود: نشتی و شکستگی در شبکه آب در تمامی مناطق اجتناب‌ناپذیر است و به طور متوسط در شبانه‌روز در شهر قزوین شاهد ۲۰ تا ۳۰ مورد شکستگی یا نشتی آب هستیم که هیچکدام بالعکس حادثه خیابان محمدیه باعث بروز خسارت در منازل نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین اضافه کرد: از لحظه اطلاع‌رسانی حادثه به مرکز ارتباطات مردمی ۱۲۲ شرکت، در کمترین زمان ممکن حدود دو ساعت، عملیات ترمیم حادثه صورت گرفت و هیچگونه قطعی آب طولانی مدت در محدوده خیابان محمدیه رخ نداد.

وی درباره علت بروز خسارت در برخی منازل محدوده خیابان محمدیه گفت: بعد از شکستگی آب به دلیل سست بودن خاک و نیز غیراستاندارد بودن پی ساختمان به لایه‌های زیرین نفوذ کرده و باعث بروز خسارت شد.

این مسئول تصریح کرد: متاسفانه پی اینگونه ساختمان‌ها که در بافت سست خاک بنا می‌شود در صورت استاندارد بودن نباید در برابر یک شکستگی لوله اینچنین دچار خسارت شود.

وی بیان کرد: یکی از اصولی‌ترین روش‌های ساخت پی‌های ساختمانی باید مقاوم بودن در برابر زلزله باشد که متاسفانه در برخی مناطق قزوین بویژه در بافت قدیمی و تاریخی به دلیل مختلف این اصول رعایت نمی‌شود.

بیرنوندی افزود: وظیفه شرکت آبفای استان آبرسانی به مردم و ساکنین شهر بوده و در خصوص عدم زیرسازی خیابان، فرونشست زمین، نامناسب بودن پی ساختمان‌ها مسئولیت قانونی ندارد.

وی ابراز کرد: در مشکل به وجود آمده، همه دستگاه‌ها باید با همکاری و همدلی وظایف سازمانی خود را انجام دهند تا کمترین مشکلی برای مردم بوجود نیاید.

بیرنوندی اضافه کرد: منتظر نظر کارشناسان رسمی دادگستری در خصوص عوامل حادثه خیابان محمدیه هستیم و به رای مراجع قضایی تمکین خواهیم کرد.

وی ابراز کرد: در جلسه ای که به منظور رسیدگی به شرایط فوق در محل استانداری قزوین برگزار شد، مقرر شد اسکان موقت ساکنین آسیب دیده توسط اداره کل مدیریت بحران استان صورت پذیرد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان با اشاره به اصلاح هفت کیلومتر از شبکه آبرسانی در بافت فرسوده قزوین طی سال گذشته گفت: برای اصلاح شبکه آبرسانی در بافت فرسوده قزوین، ۱۵کیلومتر اصلاح در دستور کار قرار دارد که تاکنون ۵کیلومتر آن اجرا شده که مشکلاتی نظیر کمبود اعتبارات لازم و نیز تردد خودروهای مختلف از جمله آن است.

وی بیان کرد: با وجود نبود اعتبارات سالی ۱۵ کیلومتر اصلاح شبکه انجام می‌گیرد و جزو تعهدات اداره کل آب و فاضلاب است، ۱۰واحد مسکونی در این حوزه دچار آسیب شده که این موضوع نشان دهنده ضعف ساخت و ساز در این منطقه است.
  
بیرنوندی تصریح کرد: در منطقه بازار قزوین لوله کشی فاضلاب وجود ندارد؛ بلکه حدود ۲ هزار چاه وجود دارد که هر سیلاب و بارندگی شدیدی تحت آسیب قرار می‌دهد.  

وی عنوان کرد: شهروندان گرامی برای اطلاع رسانی از شکستگی لوله‌ها با شماره ۱۲۲ تماس بگیرند این خط به صورت ۲۴ ساعته فعال است و کارکنان خدمات رسانی آب و فاضلاب کمتر از نیم ساعت باید در محل حاضر شده و مشکل مربوطه را رسیدگی کند.

این مسئول اذعان کرد: ۱۳۰کیلومتر بافت فرسوده شهر قزوین است، هم اکنون شش کیلومتر زیرساخت‌های فراهم شده و تا پایان سال ۱۵کیلومتر اصلاح شبکه انجام گرفته است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان