۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین سالانه ۲۰۰نفر به آمار بیماران کلیوی افزوده می‌شود/ مشکل تامین داروی بیماران جدی است
کد خبر: ۳۲۹۰۶۶ نویسنده: فاطمه اشدری تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۹ ساعت: ۱۲:۴۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی قزوین:

سالانه ۲۰۰نفر به آمار بیماران کلیوی افزوده می‌شود/ مشکل تامین داروی بیماران جدی است

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان گفت: بالغ بر ۱۱۰۰بیمار کلیوی و دیالیزی تحت پوشش انجمن حمایت از بیماران کلیوی قزوین هستند، این آمار متاسفانه رو به افزایش است.

سالانه ۲۰۰نفر به آمار بیماران کلیوی افزوده می‌شود/ مشکل تامین داروی بیماران جدی است
فاطمه اشدری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: متاسفانه با توجه به روند رو به رشد آمار بیماران کلیوی چه بسا در آینده نزدیک همه تخت‌های فعلی بیمارستان‌ها به بخش دیالیز اختصاص پیدا کند.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان تصریح کرد: موضوعات بسیار مهمی در سلامت کلیه‌ها موثرند که موجب نارسایی، کم کاری و یا از دست رفتن فعالیت این عضو مهم بدن می‌شود.

وی افزود: بالغ بر 1100بیمار کلیوی و دیالیزی تحت پوشش انجمن حمایت از بیماران کلیوی قزوین هستند، این آمار متاسفانه رو به افزایش است و اگر این روند ادامه داشته باشد سالانه حداقل 150 تا 200 نفر به آمار بیماران تحت پوشش انجمن اضافه می‌شود.

اشدری بیان کرد: یکی از ناراحتی‌های ما در انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی این است که متاسفانه شاهد افزایش آمار بیماران کودک و نوجوان در این گروه از بیماری هستیم؛ لذا حاکمیت برای سلامتی مردم و به ویژه کودکان و نوجوانان نباید از هیچ کوششی دریغ کند.

هزینه پیوند کلیه زنده به زنده 18میلیون تومان است
وی اضافه کرد: برای پیشگیری از این مشکل باید آسیب شناسی انجام شود؛ چراکه ممکن است محله‌ای دارای مشکلات بهداشتی یا مشکل آب یا عارضه‌های روحی روانی و فشار خون بالا باشد تا با شناسایی این موارد اقدامات لازم صورت گیرد.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین عنوان کرد: در بیماری کلیه موارد ارثی خیلی کم است، تعدادی از بیماران کلیوی بر اثر ابتلا به دیابت به این بیماری مبتلا می‌شوند زیرا دیابت ام‌البیماری است به طوریکه بیماری‌ها و ناراحتی‌های دیگر را نیز با خود به همراه می‌آورد.

وی بیان کرد: شهر قزوین از شهرهای سنتی است که مردم آن به شیرینی‌جات علاقه زیادی دارند؛ لذا برای جلوگیری از ابتلا به دیابت باید با پرهیز از زیاده روی با رژیم مناسب از شیرینی‌ استفاده کنند چراکه بسیاری از عوارض دیابت منجر به آسیب رسیدن کلیه‌ها می شود.

اشدری در ادامه با اشاره به پیوند کلیه گفت: پیوند کلیه به دو صورت پیوند از اهداء کننده زنده به زنده و دیگری پیوند از شخصی که دچار مرگ مغزی شده به فرد زنده انجام می‌شود.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین بیان کرد: پیوند کلیه از طریق مرگ مغزی هزینه ای ندارد، اما هزینه پیوند کلیه زنده به زنده 18میلیون تومان است که با کمک‌های خیرین تامین می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از ابتکارات انجمن اهدای گل آرزو و اهدای زندگی به خیرین است که تاثیر معنوی بسیار بالایی دارد به طوریکه ما خیرینی داریم که هزینه پیوند کلیه چندین نفر را بر عهده می‌گیرند.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین عنوان کرد: پیشگیری یکی دیگر از اقدامات انجمن است لذا در این راستا در هفته حمایت از بیماران کلیوی برای ششمین سال طرح مسابقه روزنامه دیواری "همشاگردی سلام، سلامت باشید" در تمام مقاطع تحصیلی با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این طرح دانش‌آموزان در گروه‌های دو نفر به بالا روزنامه دیواری‌هایی با موضوع سلامت کلیه‌ها و تغذیه سالم تهیه می‌کنند؛ امسال نیز در نظر داریم که این طرح با همراهی وزارت بهداشت و آموزش و پرورش در سطح کشور اجرا شود.

اشدری تصریح کرد: این طرح خوشبختانه نتیجه بسیار خوبی به دنبال داشته و مورد استقبال دانش آموزان و خانواده‌ها قرار گرفته است، امیدواریم در هفته حمایت از بیماران کلیوی از تاریخ 23 تا 30 آبان این طرح را برای ششمین بار در سطح کشور عملی کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم فرهنگسازی بیشتر برای اهدای عضو پس از مرگ مغزی بیان کرد: با توجه به اینکه اطلاع رسانی مناسب تأثیر زیادی در مشارکت افراد دارد لذا رسانه‌ها باید به شکل جدی به بحث اهدای عضو بپردازند.

نگرانی بیماران از تامین داروهای خارجی
مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین عنوان کرد: با وجود اینکه انجمن خیریه قزوین تنها مرکزی است که می‌تواند برای پیوند زنده به زنده اقدام کند اما بیشتر تمایل داریم که این پیوند بیشتر از طریق مرگ مغزی صورت گیرد تا ما ناچار نشویم کلیه فردی را به واسطه گرفتاری‌های مالی برای نجات فرد دیگر بگیریم.

وی تصریح کرد: در واقع می‌توان گفت ما داروهای ایرانی را با 10 درصد فرانشیز به صورت رایگان برای بیماران خود می‌گرفتیم؛ اما اخیرا مشکلات دارویی برای بیماران ما هم به وجود آمده است.

این مسئول اضافه کرد: امروز بیماران ما به لحاظ روحی و روانی دچار مشکل شده‌اند که آیا داروی خارجی مورد نیاز آنها به موقع به دستشان می‌رسد یا خیر، از سوی دیگر محدودیت در مقدار دارویی باعث شده که تعداد کمی دارو به آنها بدهند تا به همه بیماران برسد.

اشدری بیان کرد: بیماران پیوند کلیه باید داروی خود را به روز استفاده کنند که در غیر این صورت همه زحمات مادی و معنوی از بین رفته و امیدهایشان ناامید شده و پیوندشان پَس می‌زند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بیماران دیالیزی باید داروهای خاصی مصرف کنند و ما تا جایی که ممکن است به بیماران اصرار می‌کنیم تا داروی ایرانی مصرف کنند مگر اینکه پزشک تاکید کرده باشد که بیمار در بازه زمانی خاص یا تا آخر عمر از داروی خاصی استفاده کند که از خارج وارد می‌شود.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین تصریح کرد: ما از دولت و دستگاه‌های دولتی تا به امروز هیچ کمکی نگرفته‌ایم و انتظار کمک هم نداریم چون اسم تشکل ما انجمن خیریه مردمی است و تمام پشتوانه و عامل حرکت و پیشرفت و موفقیت ما مردم هستند که اگر اوضاع اقتصادی مردم بهبود یابد قطعا کمک‌های مردمی نیز افزایش می‌یابد.

وی در پایان گفت: کمک‌های ما اندکی محدودیت پیدا کرده و هزینه‌ها بالاتر رفته است و دلواپس ادامه این روند هستیم که بیماران دچار آسیب نشوند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان