۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اختتامیه پنجمین دوسالانه خوشنویسی ایران برگزار شد+اسامی منتخبین
کد خبر: ۳۲۸۴۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۶ ساعت: ۱۱:۴۷ ↗ لینک کوتاه

با حضور وزیر ارشاد در قزوین؛

اختتامیه پنجمین دوسالانه خوشنویسی ایران برگزار شد+اسامی منتخبین

در پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویبسی ایران در قزوین بیش از ۷۵۰ اثر شرکت داده شد که از میان آنها ۲۱۰ اثر به بخش داوری راه یافت و در نهایت آثار برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند.

اختتامیه پنجمین دوسالانه خوشنویسی ایران برگزار شد+اسامی منتخبین
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ اختتامیه پنجمین دوسالانه خوشنویسی ایران در قزوین با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد، استاندار قزوین، نمایندگان مجلس و هنرمندان عرصه خوشنویسی در سالن اجتماعات بانک ملی برگزار شد.

اکبر اسکندری‌نژاد در این مراسم اظهار کرد: ادارات ارشاد به تنهایی بضاعت برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری را ندارند، بسیار خرسندیم استاندار قزوین با حمایت‌های خود زمینه برگزاری این دوسالانه را فراهم کرد. 

وی افزود: فروردین ماه اولین جلسه شورای سیاستگذاری دوسالانه برگزار شد و در راستای بهره وری از تکنولوژی روز مسابقات "مشق حضوری" هم به برگزاری جشنواره دوسالانه اضافه شد.  

مدیرکل ارشاد قزوین اذعان کرد: طی چند روز گذشته داوری نهایی انجام شد که گلایه‌هایی به دنبال داشت، ما همه داشته‌ها و سرمایه‌های مادی و دنیایی خود را هزینه کرده ایم تا آبروی معنوی کسب کنیم و هدف ما این است که رویدادهای فرهنگی به‌دور از سلایق شخصی رقم بخورد.

وی اذعان کرد: تمام داوری‌های انجام شده در دوسالانه خوشنویسی به دور از سلیقه‌های شخصی بود و کوچکترین شائبه ای در نتایج داوری‌ها وجود ندارد. 

مهرزاد محصص مستشاری، رئیس انجمن خوشنویسان قزوین در ادامه این اختتامیه ابراز کرد: قزوین قطب خوشنویسی کشور نامگذاری شده که این موضوع به دلیل وجود بزرگانی میرعماد حسنی، عبدالمجید طالقانی و عمادالکتاب قزوینی و ملک محمد قزوینی است که قله‌های حوزه خوشنویسی هستند.  

وی افزود: در عصر حاضر هم به برکت زحمات ابوالحسن محصص، شعبه خوشنویسی قزوین که جزو اولین شعبات کشور است در دهه ۴۰ برپا شد و همواره قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی بِرند فرهنگی قزوین است.  

این استاد خوشنویسی اذعان کرد: در انجمن خوشنویسان با حمایت اساتید ثبت ملی خوشنویسی به خط "نستعلیق" قزوینی و خط "میرعماد" انجام گرفت. 

وی عنوان کرد: خوشنویسی در قزوین با تک تک مردم مانوس است، پنجمین دوره دوسالانه خوشنویسی در قزوین برگزار شد و ما هیچ دوسالانه هنری را در کشور نداشتیم که به طور منظم پس از ۱۰ سال برگزار شود و این موضوع یک رکورد برای استان قزوین است.  

در ادامه برنامه غلامحسین امیرخانی، رئیس شورای عالی خوشنویسان ایران بیان کرد: از سال ۱۳۲۹ که انجمن خوشنویسان کشور تشکیل شد ما به دنبال سازماندهی و راه اندازی تشکیلات در حوزه خوشنویسی رفتیم تا عدالت امکانات برای بهره برداری همه علاقه مندان فراهم شود.
  
وی ادامه داد: هم اکنون ۳۲۰ شعبه خوشنویسی در کشور و ۱۵ شعبه خوشنویسی در کشورهای غربی وجود دارد، بنابراین مسئولان ارشد ما باید توجه کنند برای علاقه‌مندان به خوشنویسی در کشورهای دیگر پناهگاه فرهنگی و هنری برپا کنند. 

این استاد خوشنویسی کشور گفت: انجمن خوشنویسان در سال ۵۰ به این باور رسید که چندین نوع خط خوشنویسی که در جهان برتر و صاحب اندیشه و ذوق هستند مورد احیا قرار بگیرد تا جریان چندصدساله زنده شود.  

در پایان اختتامیه پنجمین دوسالانه با نظر هیئت داوران برترین‌های خوشنویسی ایران اسامی منتخبین هر رشته معرفی شد.

بخش نستعلیق:
-مصطفی عابدینی از استان قزوین در رتبه اول
-یادگار خیام از تهران حائز رتبه دوم
-سید حیدر موسوی از قزوین حائز رتبه سوم

شایسته‌های تقدیر:
-مجتبی شریفی از اصفهان
-سلیمان میری از تهران
-علی خیری حبیب آبادی از اصفهان
-سید مرتضی جعفری از مازندران
-هادی سیدخانی از خراسان رضوی
-احمد احمدی از اصفهان
-پیمان سادات نژاد از ایلام
-اصغر محمدی البرز از قم
-سعید زمزیا از کرمانشاه
-حمیدرضا توکلی از اصفهان

بخش شکسته نستعلیق:
-فردین ولیزاده از تهران، رتبه اول
حافظ رنجبر از کردستان، رتبه دوم
شمس الدین مرادی از ایلام، رتبه سوم 

شایسته تقدیر:
-یونس رضایی از قزوین
-امیر دانش مراغی از آذربایجان شرقی
-مهدی منصوری از ایلام
-محمود رحیمی عهد از تهران
-ذبیح الله لولوئی مهر از استان البرز
-میثم صدری از تهران
-گوهر همایی از قزوین

رشته نسخ:
-الهام میرطلایی از اصفهان رتبه اول 
-مجید سعید کافی از سمنان، عذرا عبدالله پور از اصفهان، زهرا میبدی از قم، مصطفی رضایی از اصفهان و زهرا شیرازی پور از البرز هم مورد تجلیل قرار گرفتند.

بخش ثلث:
-مجید داستانی از قم رتبه اول
-علی ایرانی از قم رتبه دوم
-علی احسان پور از خراسان رضوی رتبه سوم

شایسته تقدیر:
-احمد خوانساری از قم
-نفیسه تقوی از قم
-احسان کاظمی از تهران

گفتنی است؛ در این دوسالانه به نفرات نفر اول ۱۵ میلیون تومان، نفر دوم ۱۰ میلیون تومان و نفر سوم ۸ میلیون تومان به همراه تندیس اهدا شد.

همچنین طبق اعلام دبیرخانه جشنواره در پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویبسی ایران در قزوین بیش از ۷۵۰ اثر شرکت داده شد که از میان آنها ۲۱۰ اثر به بخش داوری راه یافت و در نهایت آثار برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان