۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تقدیم ۵۳۸ شهید قزوینی برای حفظ امنیت کردنشینان/ ضدانقلاب در تارو پود زندگی مردم نفوذ کرده بود
کد خبر: ۳۲۸۳۶۵ نویسنده: حنانه امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۵ ساعت: ۱۰:۶ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد "بررسی نقش قزوین در برقراری امنیت غرب کشور" مطرح شد؛

تقدیم ۵۳۸ شهید قزوینی برای حفظ امنیت کردنشینان/ ضدانقلاب در تارو پود زندگی مردم نفوذ کرده بود

در میزگرد "بررسی نقش قزوین در برقراری امنیت غرب کشور" مطرح شد که استان قزوین ۵۳۸ شهید سپاهی و بسیجی در غرب و شمال غرب کشور تقدیم انقلاب کرده است.

تقدیم ۵۳۸ شهید قزوینی برای حفظ امنیت کردنشینان/ ضدانقلاب در تارو پود زندگی مردم نفوذ کرده بود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛_____ حنانه امیری.

میزگرد بررسی نقش رزمندگان استان قزوین در امنیت و پایداری غرب کشور در زمان ۸ سال دفاع مقدس همزمان با هفته دفاع مقدس و در راستای کنگره ملی سه هزار شهید استان قزوین با حضور مرتضی روزبه، فرماندار وقت مهاباد و مسئول روابط عمومی سپاه مهاباد در زمان دفاع مقدس، محمود شاعری مسئول عملیات تیپ ۱۱۰ شهید بروجردی، عبدالله آذربایجانی واحد مخابرات، رضا اسداللهی مسئول پروژه های غرب کشور در مرکز حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در محل معراج الشهدای قزوین برگزار شد.

عبداله آذربایجانی در آغاز این میزگرد درباره نحوه استقرار و پشتیبانی استان قزوین در منطقه کردستان اظهار می‌کند: اولین روش دشمنان برای مبارزه با نظام نوپای انقلاب اسلامی، ایجاد ناامنی در کشور بود که این ناامنی ها از ۲۳ بهمن ۵۷ به اشکال مختلف که شامل قائله کردستان، قائله خوزستان، آمل شهر هزار سنگر، قائله طبس، آذربایجان، سیستان و بلوچستان بنام خلق بلوچ، قائله آغاز هشت سال جنگ آغاز شد.

وی می‌افزود: همچنین انتخاب بنی صدر به‌عنوان اولین رئیس جمهور کشور و آغاز خیانت‌های وی، ایجاد لانه جاسوسی توسط آمریکا و ترور شخصبت های مهم کشور نیز از دیگر اقدامات دشمنان بود.

این فرمانده دفاع مقدس ابراز می‌کند: در موضوع قائله کردستان در روز ۲۳ بهمن ۵۷ پادگان مهاباد به محاصره حزب سوسیال دموکرات با همراهی گروهک کومله درآمد و چریک‌های فدایی خلق و دیگر گروه‌های چپ گرا نیز در این زمان به شدت فعال شدند و در ۳۰ بهمن ۵۷ قطعنامه ۸ تبصره ای توسط کومله ها جهت استقلال کردستان صادر شد و فردای آن روز پادگان مهاباد سقوط کرد.

وی عنوان می‌کند: در همین زمان و با توجه به ناامنی‌های موجود، استان قزوین به عنوان پشتیبان کردستان معرفی و با ورود نیروهای کمکی به داخل پادگان از طریق هلیکوپتر که توسط خلبان شهید شیرودی هدایت می‌‌شد پادگان مقاومت کرد.

مسئول واحد مخابرات در دوران دفاع مقدس می‌گوید: تابستان ۵۸ با خاطره مظلومیت شهدای مریوان و جانفشانی های چمران در پاوه گره خورده است. پاوه یک پایگاه انقلابی در کردستان است که مانند خاری در چشم دشمن بوده است و دوران آغازین جنگ همراه با با تجاوز لشکر عراق و تشکیل نیروهای کوموله بود.

در ادامه این میزگرد رضا اسدالهی، اذعان می‌کند: با شروع غائله کردستان با دستور امام و فرماندهی ارتش و سپاه رزمندگان قزوین برای حمایت از مردم آذربایجان و کردستان سپاه و لشکر عازم شدند.

مسئول پروژه‌های پژوهش نقش قزوین در کردستان می‌افزود: ۳اردیبهشت ۵۹ به شهر تکاپ آذربایجان برای پاکسازی ضداتقلاب عازم شد و سپاه در ۲۰ منطقه در قالب ۵۲ گروه جهت مقابله با دشمن تا سال‌های اخیر که گروهگ پژاک بودند، حضور داشتند.

وی ابراز می‌کند: در مجموع در دوره‌های ماموریتی نیروهای بسیجی و سپاهی ۳۷۲۱ نفر به ۲۰ شهر اذربایجان غربی کردستان و کرمانشاه اعزام شدند و در قالب قرارگاه رمضان در ماموریت‌های برون مرزی غرب و شمال غرب حضور داشتند.

این رزمنده دفاع مقدس عنوان می‌کند: استان قزوین ۵۳۸ شهید سپاهی و بسیجی در غرب و شمال غرب کشور تقدیم انقلاب کرده است.

مرتضی روزبه فرماندار وقت مهاباد تا سال ۶۷ در مهاباد حضور داشته و مقطعی هم تا سال ۶۸ در کردستان و سنندج خدمت کرده است.

وی در ادامه این میزگرد می‌گوید: در اوایل سال ۶۰ تصمیم کلی بر این بود باتوجه به حساسیت‌های مناطق کردنشین که با مسائل مرزی و ضدانقلاب داخلی روبرو بودیم، شهرهای مرکزی به عنوان پشتیبان برای کردستان انتخاب شوند که در این راستا قزوین برای مهاباد انتخاب شد در هشت بهمن ۶۰ شورای فرماندهی به مهاباد اعزام شد.

مسئول روابط عمومی سپاه مهاباد می‌افزاید: در مسیر میاندواب که در ۴۵ کیلومتری مهاباد قرار داشت، در حال حرکت بودیم که فضای جاده در یک روز برف زمستانی تغییر کرد و نیروهای مسلح درحال تامین امنیت جاده بودند و این موضوع نشاندهنده وجود ناامنی در منطقه مهاباد بود که حتی در روز هم باید امنیت ترددکنندگان باید تامین می‌شد.

وی عنوان می‌کند: رسالت ما مرزبانی و تامین امنیت مردم کردستان بود، تقریبا تمامی روستاها و شهرها درحال زندگی بودند و نظام خود را موظف به خدمات رسانی به مردم و هم تامین امنیت می‌دانست.

روزبه ادامه می‌دهد: ضدانقلاب در آن ایام به دنبال نشان دادن این شرایط بود که انقلاب اسلامی از لحاظ دین مردم سنی نشین و قوم‌گرایی هدف خدمت رسانی به کردستان را دارد اما القائاتی توسط ضدانقلاب به طور مستمر برای ناامیدی مردم از انقلاب انجام می‌گرفت.

وی بیان می‌کند: مهاباد مرز مستقیم با عراق نداشت، اما بحث تحریک و تغذیه ضدانقلاب علیه کشور و انقلاب وجود داشت، حفظ حراست از مرز و مقابله با ضدانقلاب و خدمات رسانی به مردم از اهداف مسئولان نظام بود.

فرماندار وقت مهاباد در دوران دفاع مقدس می‌افزاید: جمهوری اسلامی برای جاری کردن خدماتی همچون برپایی مدارس، خدمات بهداشتی و درمانی و غذایی، دایرکردن درمانگاه و راه روستایی شهدای بسیاری را فدا کرد، ، مظلومیت شهدا و ایثارگران ان منطقه به میزانی است که اقدامات برجسته آنها تبیین و روشنگری نشده است.

محمود شاعری، مسئول عملیات تیپ ۱۱۰ شهید بروجردی در دوران دفاع مقدس است، وی جزو فرماندهانی است که در عملیات مهم مرصاد علیه سرنگونی منافقین حضور فعالی داشته است، وی از سال ۶۰ به مهاباد و کردستان سفر کرده است.

شاعری درباره چینش نیروهای نظامی خودی و دشمن اذعان می‌کند: در جنگ تحمیلی و هم در موضوع غائله کردستان، نباید با بیان ینکه دشمن ضعیف است عملکرد رزمندگان خود را زیر سوال ببریم؛ زیرا منافقین، کومله، نیروهای صدام با تمام قوا می‌جنگیدند اما نیروهای ما با کمترین امکانات با تمام توان می‌جنگیدند.

وی می‌افزاید: ۴مرتبه گردان منافقین با آتش سنگین و پرحجم به نیروهای ما حمله کردند، اما نتوانستند مناطق کردستان را بگیرند، دشمن ما در کردستان دشمنی بود که تجربه خوبی در عملیات چریکی داشت اما نیروهای ما به جهت آموزش و امکانان در حد صفر بودند و سازماندهی رزمی ضعیف ما در مقابل دشمن در سطح خیلی پایینی قرار داشت.

مسئول عملیات تیپ ۱۱۰ شهید بروجردی عنوان می‌کند: سال ۶۰ طبق آماری که اطلاعات قرارگاه حمزه سیدالشهدا، لشکر حزب کردستان مهاباد ۱۴۰۰ نیرو داشت اما کل نیروی سپاه مهاباد به همراه نیروهای تدارکاتی ۵۰۰ نفر بود، یعنی دشمن رزمی تقریبا سه برابر ما نیرو داشت و اکثریت مردم کردستان و مهاباد به جز بانه به مردم حزب کردستان کمک می‌کردند.

وی تصریح می‌کند: امکاناتی که ما در مقابل دشمن چریک داشتیم یک به ۱۰ بود و در شرایطی که یک نیروی چریکی به اندازه ۱۰ برابر نیروی معمولی مبارزه می‌کند اما اعتقاد و ایمان نیروی‌های نظامی ما عاملی بود تا مردانه بجنگند تا حداقل تلفات را در میدان نبرد داشته باشیم.

شاعری می‌گوید: شش پایگاه در ابتدای ورود ما در مهاباد وجود داشت و اکثریت شهر در دست دشمن بود، اما با حضور ما در همه شهرها پایگاه مستقر کردیم، ۴۰ درصد شرق شهر در دست دشمن بود که با تدابیر فرماندهان مقرهای داخل شهری افزایش یافت و تا اواخر ۶۱ در کل شهر مستقر شد.

در ادامه این میزگرد مرتضی روزبه درباره عوامل اعتماد مردم به سپاه در دوران دفاع مقدس می‌گوید: مشی نظام جمهوری اسلامی به گونه ای بود که براساس خدمت رسانی صادقانه انجام می‌گرفت و حتی جنایت‌هایی که در کتاب‌ها و خاطرات رزمندگان ذکر شده یک صدم واقعیت رخداده در مناطق نیست.

وی می‌افزاید: شهری که ساکنان آن جزو مردم ایران هستند و هدف مسئولان نظام این بود این شهرها همانند دیگر شهرهای کشور از امکانات مناسب برخوردار باشند و زمان بازگشایی مدارس دانش آموزان با امنیت از فضای آموزشی بهره مند شوند.

فرماندار وقت مهاباد در دوران دفاع مقدس اذعان می‌کند: دشمن به فجیع ترین شکل ممکن رزمندگان ما را به شهادت می‌رساند، اما نیروهای رزمنده ما برای اینکه شکاف ایجاد نشود شهید می‌دادند اما امنیت و خدمت رسانی را برقرار کردند.

وی ادامه می‌دهد: اکثریت مردم کردستان قائل به حکومت خودمختار بودند اگر ما فقط بُعد نظامی را مدنظر قرار می‌دادیم مطمئنا به نتیجه نمی‌رسیدیم، اما رزمندگان ما بُعد فرهنگی کار را در کنار شرایط نظامی قرار دادند و توانستند اعتماد مردم کردستان را جلب کنند.

روزبه عنوان می‌کند: نیروهای رزمنده ما از ناموس و جان و مال مردم کردستان و مهاباد مراقب و نگهداری می‌کردند و این مسائل اعتماد مردم را وجود آورد و ما در این شرایط آب و جاده و خدمات بهداشتی می‌آوردیم و این موضوع نگاه مردم کردستان را تغییر داد که این انقلاب کردستان از خود می‌داند.

وی تصریح می‌کند: از سال ۶۳ مردم دیگر کمک مالی به ضدانقلاب نمی‌کردند و حتی برای مقابله در مقاومت ضدانقلاب کشته می‌دادند، کردستان امروز امنیت خود را مدیون شهدای انقلاب است.

فرماندار وقت مهاباد در دفاع مقدس می‌گوید: اصرار مردم این بود که انقلاب به همراه همه مردم کرد و با مشارکت فعالانه مردم باید پیش برود و به مرور زمان با مشاهده مظلومیت شهدا و رزمندگان ما و خدمت رسانی نظام به آنها اتحاد بومی‌های منطقه را با سپاه همراه کرد.

وی بیان می‌کند: امنیت با تلاش ارتش و سپاه و بسیج و با محوریت مردم برقرار شد، نقش نیروهای قزوین باید در بین نیروهای مختلفی که از استان‌های مختلف حضور پیدا کرده بودند تعریف شود، در شرایطی که ضدانقلاب در تارو پود زندگی مردم کردستان نفوذ کرده بود.

شاعری در ادامه این میزگرد درباره عوامل برقراری امنیت در مهاباد می‌گوید: عشایر بومی کردستان و مهاباد در کمک به انقلاب بسیار تاثیرگذار بود، یکی از این عشایر ایل منگور بود که در جاده مهاباد به سردشت قرار داشت که مسئول این ایل شهید محمد احمدی بود.

وی می‌افزاید: این ایل با وقوع انقلاب طرفدار انقلاب و نظام و امام شد و حزب دموکرات به این ایل گفت با ما همراه شوید اما آنها قبول نکردند و جنگ بین آنها راه افتاد و خانه و زندگی و دام آنها را مصادره کرد و عشایر منگور در مهاباد مستقر شد.

شاعری ادامه می‌دهد: این ایل مظلومانه شهید می‌شدند و ۱۵ نفر از این ایل مظلومانه توسط ضدانقلاب شهید شدند و بیش از ۱۰۰ شهید عشایر شهید تقدیم انقلاب کرده اند؛ با امن شدن منطقه مهاباد امنیت اکثریت مناطق کردستان ایجاد شد.

صحبت‌های مطرح شده در این میزگرد تنها گوشه ای از زحمات رزمندگان استان قزوین برای برقراری امنیت در منطقه مهاباد و کردستان بود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان