۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین خطوط قرمز فعالیتهای هنری/ هنر با مفهوم غربی یک جریان ریشه ای و فکری است
کد خبر: ۳۲۷۹۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نویسنده قزوینی در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین تشریح کرد

خطوط قرمز فعالیتهای هنری/ هنر با مفهوم غربی یک جریان ریشه ای و فکری است

نویسنده قزوینی خاطر نشان کرد: خط قرمز در بحث هنر آمیزه ای از فقه، آئین و مذهب و برگرفته از مفاهیمی چون حلال و حرام و در عین حال بازتاب روحی روانی اثر هنری به جامعه هدف می باشد که باید مورد توجه خاص هنرمندان قرار گیرد.

خطوط قرمز فعالیتهای هنری/ هنر با مفهوم غربی یک جریان ریشه ای و فکری است
به گزارش صبح قزوین، بشر در طول تاريخ حيات اجتماعي‌اش هيچ وقت بدون هنر زندگي نكرده و هنر از آغاز زندگي تا به امروز همچنان با او و همزاد او بوده است.
هنر نوعی شناخت است که انسان به واسطه آن درباره خود و جهان پیرامون خویش به آگاهی های درونی دست می یابد.
این شناخت و معرفت به صورت های گوناگون در وجدان هنرمند منعکس شده و در آثار هنری متجلی می گردد.

12

هنر فرهیخته تری روش برای انتقال مفاهیم اخلاقی هنرمند که سروکارش با انسان هاست آگاهانه یا ناآگاهانه احساس خود را از واحدها و عناصری که از انسان ها گرفته، می تواند حس تاثر یا عالی ترین حس انسانی را با اثر هنری خویش درآمیزد.
روح الله شریفی نویسنده و محقق قزوینی در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین در خصوص اهمیت و جایگاه هنر در جامعه اظهار داشت: هنر به عنوان یک ابزار، نقش مهمی در جهت انتقال پیام ایفا می کند و در واقع یکی از بهترین و فرهیخته تری روش ها برای انتقال مفاهیم اخلاقی است.
شریفی در ادامه افزود: هنرمندان به کمک هنر خویش به شکلی نرم، غیر مستقیم، زیر پوستی و با ملاطفت باعث نفوذ و القاء مطالب در ذهن خواننده می شوند.
این نویسنده قزوینی اذعان داشت: هنر ماحصل رنج و زحمت روحی و فکری یک نویسنده و یا یک هنرمند در راستای خلق اثر و ایجاد زیبایی است که در نهایت به شکل تابلوی نقاشی و خطاطی و یا در قالب شعر و داستان به منصه ظهور می رسد.
وی با بیان اینکه"هنر از مفهوم بالایی برخوردار است و شخص هنرمند جایگاه اجتماعی مهم و باارزشی در جامعه دارد"، عنوان کرد: همگان به تاثیر هنرمند در ایجاد تحولات روحی و روانی افراد، همچنین اثرات شگرف آن در تاریخ زندگی بشر و در سیاست گذاری کشورها واقف هستند.

32

هنر بالاترین تجربه بشر برای انتقال مفاهیم است شریفی ادامه داد: هنر مقوله ای ست که هرکس به نوعی به آن علاقمند است زیرا نفس انسان به  پدیده های زیبا و جذاب گرایش دارد و ذات هنر، ذات مقدس و پاکی است که باعث جذب بسیاری از افراد به سمت خود می شود.
محقق و پژوهشگر قزوینی تصریح کرد: هنر در همه حوزه ها و به ویژه در بخش فیلم و داستان بالاترین تجربه بشر برای انتقال مفاهیم است زیرا هنرمندان به گونه ای آگاهانه و با ياري سایر عوامل، در غالب نمایش داستان، هنر تجسمی یا فیلم موجب پالایش روحی و فکری بینندگان شده، احساساتي را كه خود تجربه و درک نموده اند به ديگران منتقل می کنند.
شریفی اضافه کرد: این کار باعث سرایت عواطف و احساسات به ديگران شده گویی مخاطب و بیننده احساسات را خود به تنهایی تجربه كرده و از مسیر طی شده توسط هنرمند عبور کرده اند.
وی با اشاره به تاثیرگذاری هنر در مخاطب گفت: به طور مثال داستانی که در مورد اوج شقاوت و کشش و کنش درونی یک انسان صحبت کرده، تصاویری وحشتناک از خلق و خو و رفتار وی به نمایش می گذارد با شرح جزئیات، به شکل غیر مستقیم و ناخودآگاه بر روی خواننده اثر می گذارد.
Capture58 هنر راز ماندگاری اسطوره ها و قهرمانان شریفی با بیان این مطلب که"هنر، عامل پرورش فكري و تكامل نفساني و اخلاقي است"، متذکر شد: هنر شخص را با سيما و جهات گوناگون عالم انسانيت و طبيعت هماهنگ مي‌سازد و در نتيجه انسان بهتر مي‌تواند وظايف خود را نسبت به انسانيت و حيات جهاني انجام دهد.
وی در خصوص تاثیر هنرمندان بر ماندگاری شخصیت های تاریخی و مذهبی یادآور شد: اسطوره ها، شخصیت ها و قهرمان های مذاهب به وسیله هنر به مردم شناسانده می شوند و در واقع هنرمندان باعث ماندگاری آن ها در ذهن و خاطره انسان ها می باشند.

127p

هنر نتیجه بضاعت روحی، جسمی و فکری هنرمند است محقق قزوینی خاطر نشان کرد: هنر در واقع بضاعت روحی، جسمی و فکری هنرمند است.
هنرمند با برخورداری از مواهب الهی با سایر مردم از نظر سطح فکری و نوع نگاه به پدیده ها و دنیای اطراف متفاوت است.
وی در ادامه سخنان خود افزود: این گونه نیست که بگوییم شخص فاقد بضاعت اولیه نمی تواند هنرمند باشد.
تلاش و کوشش و یاد گرفتن اصول کار همراه با مطالعه و بهره مندی از محضر اساتید می تواند فرد علاقمند با انگیزه را، در رسیدن به اهداف و خواسته هایش یاری رساند.
نویسنده قزوینی با اشاره به عوامل تاثیر گذار در میزان کشش علاقمندان به حوزه هنر عنوان کرد:  بحث سیاست گذاری، مسائل اقتصادی، منزلت اجتماعی و میزان ارزشی که برای هنرمندان قائلیم از اصول تاثیر گذار در میزان گرایش مردم به سمت هنر است.
شریفی خاطر نشان کرد: متاسفانه سیاست های جامعه به شکلی است که به نسل جوان این گونه تفهیم می شود اگر خواهان دستیابی به پول و ثروت است به دنبال رشته ورزشی فوتبال رود.
البته من منکر ارزش و مقبولیت این افراد در جامعه نیستم.
عوامل تاثیرگذار در جهت ارتقاء آثار هنری وی درخصوص اهمیت نظارت بر عملکرد هنرمندان برای رسیدن به آثار فاخر و قابل قبول گفت: همانگونه که ساخت پل نیاز به چند مهندس ناظر دارد یا پزشکان در مقابل حفظ جان بیماران مسئولند و باید پاسخگو باشند آثار هنری نیز باید با مدیریت صحیح متولیان مربوطه به خوبی مورد نظارت قرار گیرد تا تاثیرات مثبت و سارنده ای در جامعه داشته باشد.
شریفی در خصوص عوامل تاثیرگذار در جهت ارتقاء آثار هنری در جامعه عنوان کرد: داشتن جایگاه اجتماعی مهم در جامعه، برخورداری از شرایط مناسب اقتصادی و نظارت دقیق بر فعالیت های هنرمندان باعث نمایان شدن آثاری قابل قبول با سطح کیفی مطلوب در جامعه می شود.
وی یادآور شد: هنرمند با مطرح کردن نیازها و دغدغه های روزمره انسانها باعث تكامل نفساني و اخلاقي افراد می شود.
نکته مهم در مورد هنر این است که اثر هنری فاخر و شایسته از مخاطبان خوبی برخوردار است و مردم خواهان آن هستند.
وی در خصوص افزایش نفوذ فرهنگ غرب در هنر ایرانی اسلامی گفت: هنر به معنای مدرن امروزی در همه حوزه ها از جمله شعر، داستان نویسی، فیلم و تئاتر بعد از جریان مشروطه وارد ایران شد  قبل آن، هنر برخاسته از فرهنگ و باورهای عامیانه مردم و در قالب تعزیه و یا شعر پدیدار بود.
78 هنر با مفهوم غربی یک جریان ریشه ای و فکری است این نویسنده تصریح کرد: این روزها با بحث هنر به معنای غربی مواجه هستیم که دارای سبقه ای بیش از یکصد سال است.
نمی توانیم منکر تاثیر آن در فعالیت های هنری باشیم زیرا افراد دارای تفکرات این چنینی، در دانشگاههای هنری و جامعه حضور دارند در واقع هنر با مفهوم غربی یک جریان فکری و ریشه ای است.

4628483970

جان مایه فرهنگی انقلاب اسلامی، در شعر و خاطرات دفاع مقدس تجلی یافت وی با اشاره به هنر ایرانی اسلامی توضیح داد: جریانی که از آن به عنوان هنر دینی و انقلابی تعبیر می شود بعد از انقلاب شکل گرفت و یک جریان جوان 30 ساله ایست که دارای فراز و نشیب فراوان بود.
اوایل انقلاب، خالق آثار هنری با نگاهی به آثار غنی نویسندگان و شاعران ایران در گذشته، همچون فردوسی، خیام و حافظ رجعتی به گذشته داشته آثاری را نیز در این زمینه تولید کردند.
خطوط قرمز فعالیتهای هنری  شریفی خاطر نشان کرد: در دوران دفاع مقدس فیلم ها و سریال های ساخته شده برخواسته از فرهنگ دینی اسلامی و برگرفته از مفاهیم عاشورا و حماسه دینی بود که عامل موفقیت هنر در این عرصه شد چراکه جان مایه فرهنگی انقلاب اسلامی، در شعر و خاطرات دفاع مقدس به خوبی نمایان است.
وی در پاسخ به این سوال که"خطوط قرمز فعالیتهای هنری کدام است"، گفت: خط قرمز در بحث هنر آمیزه ای از فقه، آئین و مذهب و برگرفته از مفاهیمی چون حلال و حرام و در عین حال بازتاب روحی روانی اثر هنری به جامعه هدف می باشد که باید مورد توجه خاص هنرمندان قرار گیرد.

5

شریفی در ادامه افزود: عرف یکی دیگر از مسائل قابل توجه در عرصه هنر است زیرا مردم از قوه تشخیص بالایی برخوردارند.
نویسنده قزوینی در پایان یادآور شد: مجموع برآیند هنر در جامعه بسیار مهم است، چه بسا آثار هنری با داشتن ظاهری اسلامی و نمایی مطلوب، مخالف اصول فقهی و دینی باشد و یا بالعکس فیلمی دارای محیطی و فضایی نامناسب در برگیرنده مفاهیم باارزشی چون رجعت به خداوند، توحید، توبه و بازگشت به خدا باشد.

انتهای پیام/ 7003/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان