۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین بازار قزوین در تسخیر لوازم التحریر خارجی/ رکورد قیمت‌ها با لوازم‌التحریر ایرانی شکسته شد!
کد خبر: ۳۲۷۷۱۶ نویسنده: فرزانه مهدی پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱ ساعت: ۸:۵۷ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از بازار لوازم التحریر؛

بازار قزوین در تسخیر لوازم التحریر خارجی/ رکورد قیمت‌ها با لوازم‌التحریر ایرانی شکسته شد!

بیشتر لوازم التحریرهای موجود در فروشگاه‌های قزوین چینی هستند که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند اما به دلیل قیمت‌های پایین این اجناس مورد توجه خانواده‌ها قرار می‌گیرند.

بازار قزوین در تسخیر لوازم التحریر خارجی/ رکورد قیمت‌ها با لوازم‌التحریر ایرانی  شکسته شد!
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ ____فرزانه مهدی‌پور.
  
با نزدیک شدن بازگشایی مدارس خانواده‌ها برای تهیه لوازم‌التحریر راهی مراکز خرید می‌شوند و پیاده‌روهای شهر مملو از خانواده‌هایی است که به همراه فرزندان خود به بازار آمده‌اند.

با درنگی کوتاه در فروشگاه‌های لوازم التحریر می‌توان به وضوح مشاهده کرد که اجناس خارجی با طرح‌های غربی و شخصیت‌های کارتونی، بازار را تسخیر کرده‌اند.

دانش‌آموزان قزوینی در حالی به استقبال سال تحصیلی جدید رفتند که بازار لوازم التحریر مانند سال‌های گذشته داغ؛ اما در تسخیر اجناس خارجی به‌خصوص محصولات چینی است.

به سراغ تعدادی از مغازه‌های لوازم‌التحریر فروشی سطح شهر قزوین رفته‌ایم تا از علل نابسامانی در بازار لوازم التحریر آگاه شویم.

صفایی فروشنده‌ی یکی از لوازم التحریر فروشی‌های قزوین می‌گوید: 40درصد از لوازم‌التحریر ما ایرانی است به دلیل اینکه قیمت‌های اجناس ایرانی با اجناس خارجی تفاوت چندانی ندارد و حتی در بعضی از موارد اجناس ایرانی نیز گران‌تر است.

وی ادامه می‌دهد: اکنون وضعیت مالی مردم به گونه‌ای است که کمتر به دنبال نشان‌های تجاری معروف هستند و بیشتر مردم به دنبال خرید کالاهایی با قیمت مناسب هستند و در بعضی مواقع کیفیت خوب نیز در نظر آنها چندان مهم نیست.

این فروشنده اضافه می‌کند: سال‌های گذشته خانواده‌هایی که وارد مغازه می‌شدند هر کدام 2تا3 سبد لوازم التحریر خریداری می‌کردند، در صورتی که اکنون با خرید اقلام ضروری فرزندان خود مبالغ گزافی را پرداخت می‌کنند.

صفایی با اشاره به قیمت خودکار معروف ایرانی می‌گوید: خودکار "کیان" که در داخل ایران تولید می‌شود و مدتی است در میان مصرف‌کنندگان معروف شده اکنون قیمت آن برابر قیمت خودکارهای خارجی است.

وی عنوان می‌کند: این خودکار ایرانی اکنون افزایش قیمت چشمگیری داشته و در مقایسه با بعضی از خودکارهای خارجی که هم قیمت آن است از کیفیت پایین‌تری برخوردار بوده و البته گفتنی است که در مقایسه با بعضی از خودکارهای خارجی نیز دارای کیفیت مطلوب‌تری است.

این فروشنده درباره وضعیت تولید لوازم‌التحریر ایرانی اذعان می‌کند: بعضی از شرکت‌های ایرانی مانند پاپکو در تولید کالاهای اداری بسیار موفق بوده و کالایی باکیفیت بالا تولید می‌کنند که اکنون به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تعطیل شده و تولید ندارند و متاسفانه دولت نیز از تولیدات داخلی حمایت قابل توجه‌ای نمی‌کند.

بهشتی یکی دیگر از فروشنده‌های لوازم التحریر است که با اشاره به کالای خارجی در بازار ایران ابراز می‌کند: کالاهای خارجی موجود در بازار معمولا از کشورهایی مانند آلمان، ترکیه و چین وارد می‌شود و کالاهای ایرانی را ما از بازارهای تهران خریداری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه نشانه‌ها و نمادها می‌توانند به طور غیرمستقیم در تربیت کودکان تاثیرگذار باشند، می‌افزاید: نمادها می‌توانند تاثیر عمیقی بر شخصیت افراد داشته باشند، به ویژه نمادهای خارجی که به صورت انیمیشن و با رنگ‌آمیزی جذاب با هدف عرضه فرهنگ بیگانه به کودکان ارائه می‌شود.

این فروشنده ادامه می‌دهد: اکنون دفاتر ایرانی نیز با رنگ و طرح کارتون‌ها و انیمیشن‌های خارجی در بازار عرضه می‌شود و طراحی روی جلد دفاتر، کلاسور، کیف، جامدادی، مدل‌های پاک‌کن که هماهنگ با برنامه‌های کارتونی، فیلم سینمایی خارجی است که می‌تواند در روحیه کودکان و نوجوانان اثرگذار باشد.

بهشتی با بیان ضرورت و اهمیت خرید نوشت افزارهای ایرانی می‌گوید: وقتی اجناس ایرانی که تولید می‌شوند و مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گیرد، عامل اشتغال‌زایی و رفع بیکاری و بیکاری کمتر می‌شود و این امر بر بسیاری از مسائل بصورت زنجیره‌ای تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه زمانی در تقویت تولید داخل موفق هستیم که تولیدکنندگان ما توان رقابت با بازارهای بین‌المللی را داشته باشند، ابراز می‌کند: تولیدکنندگان داخل به‌‌جای ترس از ورود اجناس خارجی باید به فکر نوآوری باشند و کیفیت را افزایش دهند.

این فروشنده اضافه می‌کند: لوازم‌التحریر خارجی همه فضاها را پر کرده است و کمتر فروشگاه یا مغازه‌ای هست که لوازم‌التحریر ایرانی بفروشد در صورتی که مسئولان خانواده‌ها را به خرید لوازم‌التحریر ایرانی تشویق می‌کنند، اما با نگاه به بازار داخلی جنس با کیفیت ایرانی دیده نمی‌شود و تنوعی نیز در آن نیست.

بهشتی عنوان می‌کند: وقتی تولیدکنندگان داخل کالایی را با جنس بهتر، طراحی زیبا و قیمت پایین‌تر از کالای خارجی ارائه دهند تولیدات ما در بازار بین‌المللی به رقابت می‌پردازد و مردم به سمت خرید کالای ایرانی پیش می‌روند.

در میان شلوغی و همهمه‌ی کودکان و نوجوانانی که به همراه خانواده‌‌های خود برای خرید لوازم التحریر آمده بودند با امیدی فروشنده این فروشگاه لوازم التحریر به گفت‌وگو پرداختیم.

وی با اشاره به اینکه 30درصد لوازم التحریر این فروشگاه ایرانی است، اظهار می‌کند: بیشتر مردم در هنگام خرید به قیمت آن کالا توجه می‌کنند و خیلی به دنبال این نیستند که جنس خارجی یا ایرانی خریداری کنند.

امیدی در ادامه می‌گوید: این کار به سه دلیل رخ می‌دهد اولین مورد عدم آگاهی مردم است و بعضی از مردم نیز در برابر این دسته از شعارهای حمایت از تولید ملی بی‌تفاوت هستند، همچنین قدرت خرید مردم روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند؛ درنتیجه خانواده‌ها به دنبال خرید اجناسی با قیمت مناسب هستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا طرح‌ها و تصاویر استفاده شده در نوشت افزارهای ایرانی مورد پسند خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان است؟ اذعان می‌کند: بله این طرح مورد پسند خریداران است، اما طرح استفاده شده در لوازم‌التحریر ایرانی اکنون همان تصاویر کارتون‌های هالیوودی و شیطان پرستی است و متاسفانه از سوی وزارت ارشاد هیچگونه نظارتی بر روی این طرح‌ها و تصاویر صورت نمی‌گیرد.

لالوها که همکار آقای امیدی در این فروشگاه است درباره عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان می‌گوید: محصولات تولید داخل از آنجا که حامی مالی ندارند به صورت نقدی خرید و فروش می‌شوند؛ در صورتی که محصولات وارداتی با پشتوانه مالی قوی که دارند آنها را به صورت نسیه و چک چند ماهه به بازار عرضه می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: برای فروشندگان خرید به صورت نسیه و چک مقدورتر، در دسترس‌تر و به صرفه‌تر است، لذا حمایت چند جانبه دولت از تولیدکنندگان و فروشندگان در بخش مالی و کاهش واردات محصولات خارجی می‌توانند در رونق این عرصه بسیار تاثیرگذار باشد.

لالوها در ادامه با بیان این که دولت باید جلوی واردات اجناس خارجی به داخل کشور را بگیرد؛ ابراز می‌کند: برای توسعه اقتصادی در کشور از خرید کالاهای خارجی باید ممانعت شود و درخواست ما از تمام خانواده‌های ایرانی این است که نوشت‌افزار ایرانی خریداری کنند، چرا که متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

این فروشنده با اشاره به ضرورت و اهمیت خرید لوازم التحریر ایرانی ابراز می‌کند: نه تنها خرید لوازم التحریر بلکه خرید تمام اجناس ایرانی می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور کند و مردم باید نسبت به این موضوعات آگاه شوند و خرید کالای ایرانی در بین مردم فرهنگ سازی شود.

وی با بیان راهکارهایی برای رونق بازار لوازم‌التحریرهای ایرانی-اسلامی عنوان می‌کند: تولیدکنندگان باید کیفیت بالایی که اکنون در محصولات ایرانی وجود دارد را حفظ و ارتقاء دهند، نه آن که با گذشت زمان کیفیت خود را کاهش دهند.

لالوها بیان می‌کند: تبلیغات نیز بسیار موثر است، درحالی که در ایران تبلیغات رسانه‌ای هزینه بالایی دارد و تولیدکننده با تبلیغات رسانه‌ای باید هزینه محصولات را افزایش دهد که در مجموع با بهره‌وری کم روبرو می‌شود و صرفه اقتصادی ندارد و در مدارس نیز باید تبلیغات صورت بگیرد تا دانش آموزان نیز به خرید لوازم‌التحریر ایرانی ترغیب شوند.

احمدی فروشنده‌ای که 25 سال است در این این حرفه مشغول به فعالیت بوده و به قول قدیمی‌ها موهایش را در این کار سفید کرده است؛ درباره محصولات تولید شده در داخل کشور می‌گوید: محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند بسیار اندک بوده و در دسترس تمام مغازه‌های لوازم التحریر شهرستان‌ها قرار نمی‌گیرد و اکثر آنها یا در بازار تهران و یا در نمایشگاه‌ها عرضه می‌شوند.

احمدی اظهار می‌کند: تنها 10درصد اجناس ما داخلی هستند، برخی از اجناس مشابه آن در کشور موجود نیست و برخی نیز کیفیت جنس خارجی آن بهتر است و 90درصد اجناس خارجی هستند و تولید داخل صرفا به تولید دفتر محدود می‌شود.

این فروشنده با تجربه با اشاره به طرح و تصاویر ایرانی بر روی دفاتر تولید داخل ابراز می‌کند: تصاویری که بر روی جلد دفاتر ایرانی است مورد پسند دانش‌آموزان نیست، به دلیل اینکه اکثر دفاتر ایرانی دارای جلدهای ساده هستند و قیمت آنها نیز مناسب نیست و دفاتر ایرانی که مورد پسند قرار می‌گیرند دارای شخصیت‌های کارتونی خارجی هستند.

احمدی بیان می‌کند: بیشتر لوازم التحریرهای موجود در فروشگاه‌ها چینی هستند که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند اما به دلیل قیمت‌های پایین این اجناس مورد توجه خانواده‌ها قرار می‌گیرند و در کنار این اجناس چینی لوازم‌التحریر ایرانی نیز موجود است که کیفیت بهتری دارند اما به دلیل قیمت بالای آنها متقاضی کمتری دارند.

وی با بیان اینکه اگر کالای داخلی خوب تبلیغ شود مطمئناً فروش بیشتری دارد، ادامه می‌دهد: برخی از اجناس خارجی که در کشور تولید می‌شوند به دلیل تبلیغات بالا توانسته‌اند در بازار شناخته شوند و اگر تولیدکنندگان لوازم‌التحریر داخلی با توجه به سلیقه دانش‌آموزان، تولیدات خود را انجام دهند، بازار لوازم‌التحریر داخلی وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

این فروشنده با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی استفاده از لوازم التحریر ایرانی در بین دانش‌آموزان اظهار می‌کند: تولیدکننده‌های داخلی باید کیفیت، تنوع و قیمت مناسب را در دستور کار قرار دهند زیرا دانش‌آموزان آینده‌سازان این مزر و بوم هستند و نباید اجازه داد تحت تاثیر تبلیغات ضداسلامی کشورهای بیگانه قرار بگیرند.

وی در پایان می‌گوید: از دولت تقاضا می‌کنیم تا ناشران و تولیدکنندگان دلسوز را حمایت کنند تا با تولید متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی نگذاریم روحیات فرزندان کشورمان تحت تاثیر تبلیغات‌های ضددینی قرار بگیرد و همچنین از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تقاضای نظارت بر روی محصولات تولید شده در داخل کشور را داریم.

متاسفانه با نگاه گذرا به فروشگاه‌های لوازم‌التحریر شاهد بودیم که در بازار و مغازه‌های لوازم‌التحریر شعار امسال یعنی "حمایت از کالای ایرانی" به‌خوبی محقق نشده است به طوری که طرح‌های داخلی بسیار کم‌رنگ و طرح‌های بیگانه به فراوانی در مغازه‌ها یافت می‌شود.

مسئولین و خانواده‌ها باید نسبت به تولید و انتخاب طرح‌ها با محتوای سالم و سازنده و منطبق بر آموزه‌ها و باورهای دینی حساس باشند؛ زیرا لوازم‌التحریرها حاوی پیام‌هایی هستند بنابراین باید کاری کنیم تا این کالاها برگرفته از الگوهای ایرانی و اسلامی باشد.

و یادمان باشد که در زمان تحریم اقتصادی باید به تقویت تولید ملی توجه کنیم و شعار حمایت از کالای ایرانی باید سرلوحه کار همه‌ی اقشار جامعه ایرانی قرار گیرد در حالیکه شاهد هستیم این شعار در سربرگ‌های وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها درج شده است همان برگ‌های کاغذی که کاغذش وارداتی است.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان