۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین امسال چه کسانی برای محرم امام شهیدان حاشیه و هجمه ایجاد کردند+ تصاویر
کد خبر: ۳۲۷۵۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۳۱ ساعت: ۱۱:۸ ↗ لینک کوتاه

از شایعه‌سازی روزنامه‎ها تا جنجال آفرینی سلبریتی‌ها و سیاسیون؛

امسال چه کسانی برای محرم امام شهیدان حاشیه و هجمه ایجاد کردند+ تصاویر

در محرم امسال حواشی قابل تاملی حول برگزاری مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان از سوی گروه‌های خاص بوجود آمد. امسال حجم این حربه ها به قدری زیاد بود تا جایی که از یک سو ایجاد تخاصم افکنی میان ملت ایران و عراق در دستور کار ضدانقلاب قرار گرفت و از سوی دیگر شایعات و مسائلی برای بر هم زدن فضای معنوی محرم توسط برخی مطرح شد.

 امسال چه کسانی برای محرم امام شهیدان حاشیه و هجمه ایجاد کردند+ تصاویر
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، با شروع ماه محرم انواع و اقسام شایعه‎ها و انحرافات علیه نهضت و دستگاه اباعبدالله الحسین(ع) آغاز شد و هر یک به نوعی سعی در تخریب هیئت‌ها و نوع عزاداری مردم که هر ساله به طور خود جوش انجام می شود، داشتند.

 البته این موضوع تازه ای نیست از گذشته به بهانه اینکه غم در فرهنگ ایرانی زیاد است برخی نسبت به ماه عزاداری سالار شهیدان اقدام کردند اما مردمی که با شور حسینی زندگی کردند و با پیام‌های بی بدیل و آگاهی بخش قیام اباعبدالله الحسین(ع) آشنایی دارند همواره این حربه‌های کثیف را پس زده‌اند. امسال نیز حجم این حربه ها زیاد بود تا جایی که از یک سو ایجاد تخاصم افکنی میان ملت ایران و عراق در دستور کار ضدانقلاب قرار گرفت و از سوی دیگر شایعات و مسائلی برای بر هم زدن فضای معنوی محرم توسط برخی مطرح شد.

 ادعای استفاده جنسی مردان عراقی از زنان ایرانی
روزنامه شرق پیش از شروع ماه محرم در صفحه رسمی توئیترش به نقل از روزنامه شهروند مدعی استفاده جنسی مردان عراقی از زنان ایرانی شد. ادعایی که واکنش‌های متعددی در میان افکارعمومی به همراه داشت و از شرق تا غرب این موضوع را سوژه خود کرد.

این شایعه درحالی بود که قانعی رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی، به صراحت اعلام کرد که «من چنین چیزی نگفته‌ام» و آنچه دست به دست می‌شود ناشی از استنباط اشتباه اهالی رسانه و کاربران فضای مجازی است. وی توضیح داد: «من هرگز تایید نکرده‌ام که در مشهد از زنان ایرانی استفاده جنسی صورت می‌گیرد برای همین هم این استنباط و نقل قول از حرف هایم را کاملا تکذیب می‌کنم؛ چون من در مصاحبه‌ای که داشتم  به این موضوع اشاره کردم که در مشهد ۶۰۰ خانه مسافر مجوز قانونی دارند و حتی آنهایی که مجوز قانونی ندارند هم خدمات اقامتی ارائه می‌دهند و لزوما به این معنا نیست که این خانه‌های مسافری در زمینه خدمات جنسی و غیرقانونی فعالیت می‌کنند.»



نکته قابل تامل اینجاست که روزنامه الشرق الاوسط عربستان هم چندی پیش گزارش دروغینی را به نقل از سازمان جهانی بهداشت درباره ازدواج و بارداری نامشروع در کربلا منتشر کرد که خشم عراقی‌ها را برانگیخته و بغداد را واداشت تا خواهان عذرخواهی رسمی این روزنامه شود.

سازمان جهانی بهداشت نیز چنین گزارشی را تکذیب کرد. روزنامه الشرق الاوسط پس از حذف این خبر و گذاشتن خبر تکذیبیه سازمان جهانی بهداشت خبرنگارش را به دلیل انتشار این اخبار از عراق خارج کرد. این روزنامه نوشت: «ما تعامل با نویسنده الشرق الاوسط در بغداد را که چنین اخبار دروغینی را منتشر کرده متوقف کرده‌ایم.»

تکذیب درگیری زائران ایرانی و عراقی در کربلا
فرماندهی پلیس کربلا خبر یکی از شبکه های خبری در خصوص مشاجره بین عراقی ها و ایرانی ها در این استان را تکذیب کرد.

سخنگوی فرماندهی پلیس کربلا با بیان اینکه یکی از شبکه ها خبری را در خصوص وقوع درگیری بین عراقی ها و زائران ایرانی در کربلا منتشر کرده است این خبر را بی اساس دانست.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه حادثه ای از این نوع یا بروز جرح یا شکایتی گزارش نشده است از پیگیری قضایی این گونه خبرسازی ها خبر داد.

در ماههای گذشته شبکه های خبری وابسته به جریانات بعثی و سعودی ده ها مورد خبرسازی در داخل ایران و عراق با هدف تخریب روابط میان دو کشور انجام داده اند که در فضای مجازی دو کشور نیز موج های سنگینی ایجاد کرده اما بسرعت نادرستی آن مشخص شده است.

زنان چهره شهر را تغییر دهند
درست مصادف با فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان شهرداری تهران طی پوستری عجیب از زنان خواست تا با لباس های رنگین چهره شهر را تغییر دهند. در همین پوستر روی رنگ سیاه یک ضبدر بزرگ کشیده شده بود که با فضای سوگواری محرم و همچنین بانوانی که چادر را به عنوان حجاب برگزیده‌اند، مغایرت داشت. کاربران فضای مجازی معتقدند که این بنر که با آرم شهرداری تهران نیز نصب شده بود نه‌تنها توهین به زنان چادری محسوب می‌شود بلکه با نگاه ابزاری به زنان، اساسا به شخصیت زن نیز توهین کرده است.
 

حرف‌های جنجالی یک سلبریتی برای هزینه کردن برای هئیت‎ها
چندی پیش، نازنین بیاتی، بازیگر سینما در اینستاگرام خود نوشت: «محرم، به جای پرداخت میلیاردها تومان به مداحان برای گریاندن شما آنرا هزینه خنداندن یتیمی کنید.»
بعد از این گفته ها گویا کاربران زیادی به این گفته نازنین بیاتی انتقاد کردند که خانم بازیگر در متنی دیگر منظور خود را اینگونه بیان کرد اصل حرف وی این بوده که فقرا را هم در این میان دریابند. اما بسیاری در انتقاد به وی بیان کردند که فقرا خود بانی هیئت‎های مذهبی هستند و از سوی دیگر در این چند ماه لااقل فقرا از سفره کرم امام حسین(ع) بی نصیب نمی مانند و همه اقشار دور سفره اباعبدالله جمع می شوند.
 

یک کاربر فضای مجازی در توییتر با انتشار تصویری از نازنین بیاتی در کنار سگ هایش به هزینه های نگه داری یک سگ در منزل پرداخت و به اظهارات اخیر این سلبریتی درباره هزینه کردن در ماه محرم واکنش نشان داد. در واقع سبک زندگی و الگویی که سلبریتی‎ها برای مردم در شبکه های اجتماعی خود منتشر می کنند بسیاری از مواقع مورد انتقاد قرار می گیرد خصوصا برخی بیان می کنند که سلبریتی‎ها سواد و تخصص لازم در این عرصه را ندارد چرا باید در مورد آن و موارد دیگر زندگی مردم نظرات انتقادی بدهند؟

پشت‌پرده تلاش بهائیت برای تعطیلی هیأت‌های مذهبی
حجت الاسلام علی سرلک درباره ریشه خبر «بهایی ‌بودن ایده صرف هزینه برپایی هیئات مذهبی در امور خیریه» به خبرآنلاین گفت: پیام من خبر نبود بلکه پوستری را در فضای مجازی دیدم و روی آن متن نوشتم چراکه مبلغان بهائیت از این نوع شیوه ها نیز قبلا استفاده کرده بودند بنابراین شیوه متداولی میان آنهاست. بهائیت را انگلیسی ها درست کردند، استراتژی اصلی‌شان هم این است مثل آفتاب پرست با شیعیان همنوا و وارد جمع آنها شوند، دل هایی را با خود همراه می کنند اما بعد زمینه های انحرافی به وجود آورند تا به اسلام ضربه بزنند. اساسا اسلام با جریان ارتداد تند برخورد می کند.

مداحان معروف یزدی ممنوع‌الفعالیت شدهند
چندی قبل هم برخی از صفحات توییتری شایعه کردند که از مداحی ۲ مداح سرشناس یزدی در هیأت «کوچه بیوک» جلوگیری بعمل آمده و حتی برخی شایعه کردند که آن‌ها ممنوع‌الفعالیت شدند. این عده علت این موضوع را استفاده از کلمه آزادی در اشعارشان معرفی کردند.

این شایعه درحالی دست به دست میشد که «مصطفی محسن زاده» شایعه ندادن مجوز به آنها را در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب‌یزد رد کرد.

این مداح همچنین اضافه کرد: هیئت «آبشور» هم از گروه ما دعوت کردند که در آنجا نوحه خوانی کنیم که ما هم قبول کردیم و امسال آنچه را که قرار بود درهیئت کوچه بیوک اجرا کنیم در هیئت «آبشور» اجرا خواهیم کرد. 



بی پول شهرداری برای مناسبت های مذهبی
در هفتم شهریور ماه سال جاری محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر تهران از عدم برپایی نمایشگاهی که هر ساله شهرداری تهران برای ایام محرم برپا می کرد سخن گفت.

وی درباره برگزاری نمایشگاه عطرسیب گفت: «امسال بنایی برای برگزاری نمایشگاه عطر سیب نداریم چراکه اعتقاد داریم، حمایت‌های اینگونه باعث شائبه‌دار شدن حرکت هیئت‌های مذهبی می‌شود.»

در همین رابطه یکی از اعضای شورای شهر در اظهاراتی قابل تامل درباره این نمایشگاه آنرا اولویت‎ شهرداری ندانست.

شهربانو امانی (عضو شورای شهر) با بیان اینکه عاشورا همواره یک  مراسم مردمی بوده است، گفت: باید بابت برگزاری نمایشگاه عطر سیب از مردم نظرخواهی می‌شد. قانونی و شرعا ما نسبت به عوارضی که از مردم می‌گیریم، مسئول هستیم.

وی ادامه داد: براساس نظرخواهی صورت گرفته، خواسته اصلی مردم، حل مشکل آلودگی هوا، ترافیک و رعایت عدالت است. البته الان دیگر نظرخواهی معنا ندارد، چون ممکن است برخی بگویند، قصد اصلی ما دین‌زدایی یا عاشورازدایی است.

عضو شورای شهر با اشاره به شعار شهردار تهران گفت: شعار اصلی شهردار یعنی شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر را باید از همین جا شروع کنیم، پیوند محله‌ای هم از همین جاها آغاز می‌شود. مبنای وحدت ملی، همین، با هم بودن‌های اندک اندک است که آرامش اجتماعی و روحی ایجاد می‌کند.

وی افزود: پشت آیین‌های مذهبی یک اقتصاد بسیار بزرگ قرار دارد مثلا اینکه برخی از مداحان میلیونی دستمزد می‌گیرند، درحالی‌که عاشورا متعلق به مردم است و مردم اعتقادات ریشه‌دار خود را دارند. حتی مسیحیان هم برای خود هیئت دارند. زیبایی مناسب‌های  مذهبی همگرایی مردم است، این همگرایی اهمیت فراوان دارد.

البته شهرداری تهران در مناسبت های مختلف انقلابی و مذهبی از جمله عید غدیر خم و سالگرد انقلاب اسلامی هم چندان عملکرد قابل توجهی نداشت و بعضا چهره شهر رنگ این روزهای خاص را به خود نگرفت.

اهانت به ساحت مقدس حضرت رقیه(س)
چندی پیش، در نشریه صدای اصلاحات تیتری با عنوان تغییر جنسیت منتشر که با اعتراضات و واکنش های بسیاری همراه بود.

در پی این اعتراضات مردم و بسیاری از عزاداران حسینی او را توهین به حضرت رقیه (س) تلقی کردند و اعتراضات زیادی به پا کردند.

برای پیگیری‌های بیشتر دادستان کل کشور دستور داد تا نامه‌ای به دادستان روحانیت در تهران فرستاده شود و خواستار بررسی این موضوع شود.



در نامه حجت الاسلام منتظری آمده است: «روزنامه صدای اصلاحات در شماره ۶۲۳ مورخ پنجشنبه ۲۲/۶/۹۷ و درست در روزی که همه عاشقان و عزاداران حسینی به نام حضرت رقیه (س) دختر گرانقدر حضرت سید الشهدا(ع) به سوگواری می پرداختند، با کمال تاسف عکس و عنوانی را در تیتر صفحه اول خود منعکس نموده که مصداق بارز هتک حرمت خاندان عصمت و طهارت می‌باشد. بدین جهت مقرر می دارد ضمن تحت پیگرد قرار دادن مدیرمسئول روزنامه مذکور در اولین فرصت، تقاضای مجازات مناسب و توقیف نشریه هتاک را از دادگاه صالح بنمایید.
 
فاضل میبدی: بیشتر مداحی ها از مسیر اصلی خارج شده/ عزاداری ها یک سال تعطیل شوند بهتر است!
محمد تقي فاضل ميبدي، فعال سياسي و پرحاشیه اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ايسنا گفته است: شكي نيست كه نهضت امام حسين(ع) سياسي بوده است؛ سياسي به اين معنا كه اگر بدعتي يا ظلمي ايجاد شد، امام وقت در برابر آن بدعت يا ظلم بايستد. سياسي به معناي امر به معروف و نهي از منكر است. امام حسين (ع) هم فرمود كه براي اصلاح دين جدش قيام كرده است تا مظلومان را از ظلم برهاند. نهضت امام حسين نماد عدالت علوي در برابر ظلم اموي است. سياسي بودن نهضت امام حسين (ع) به معناي جناحي بودن آن نيست. امام حسين (ع) براي جناح خاصي نيست. قيام امام براي ايجاد اختلاف نبود، بلكه براي اتحاد و اتفاق بود، اما متاسفانه پاره‌اي از منبري‌ها و به ويژه مداحان از نهضت امام حسين(ع) براي اختلاف‌افكني سوءاستفاده مي‌كنند.

اين عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم تاكيد كرد: بيشتر مداحي‌ها و عزاداري‌ها از مسير اصلي خود خارج شده است. يزيد يك نفر است اما جريان ظلم يزيدي وجود دارد. امام حسين (ع) هم يك نفر است، ولي عاشورا يك جريان است و اين دو جريان هميشه در تقابل هم هستند و جرياني هم مي‌خواهد با تحريف عاشورا از آن منفعت كسب كند. اين نوع عزاداري درست نيست و از مسير خود خارج شده است. علما بايد همگي با هم بيانيه داده و نسبت به اين نوع عزاداري‌ها واكنش نشان دهند؛ حتي اگر يك سال هم عزاداري‌ها تعطيل شده و نوع عزاداري اصلاح شود، بهتر از اين است كه اين مراسم به اين شكل ادامه يابد.

هادی خامنه ای: از مفاهیم عاشورا پوسته‌ای مانده!
سيد هادي خامنه‌اي دبيركل مجمع نيروهاي خط امام گفته است:نقش مداحان در قبل از انقلاب در مقايسه با سخنراني يك‌ساعته روحانيت، روضه‌خواني يك ربعه بود، چيزي كه الان درست برعكس شده است و مداحان يك ساعت از مراسم را به عهده دارند و سخنران اگر بتواند چند دقيقه‌اي مردم را سرگرم مي‌كند يا حتي در برخي موارد، سخنانش مقدمه‌اي براي مداحي مداحان مي‌شود.

ما را چه شده كه از آن همه مفاهيم عاشورا براي‌مان تنها پوسته‌اي باقي مانده است؟ مجالس و محافلي كه اكثرا خالي از هرگونه محتوا هستند و فقط به شكل و ظاهر عزاداري مي‌پردازند اين بخت را دارند كه صداوسيما و ساير رسانه‌ها آنها را مطرح كنند و پخش شود اما مجالسي كه بيشتر بر انديشه و تفكر درباره عاشورا و محرم تاكيد دارد مجالي براي طرح و پخش در رسانه‌ها نمي‌يابند.


انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان