۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ایران، روسیه و ترکیه، غرب را در سوریه کنار زدند
کد خبر: ۳۲۷۲۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۸ ساعت: ۱۴:۱۷ ↗ لینک کوتاه

نشریه فرانسوی:

ایران، روسیه و ترکیه، غرب را در سوریه کنار زدند

نشریه فرانسوی «ژورنال دو دیمانش» در تحلیلی نوشت ایران، روسیه و ترکیه کاری کردند که غرب در سوریه فقط ناظر باشد.

ایران، روسیه و ترکیه، غرب را در سوریه کنار زدند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، یک نشریه فرانسوی در تحلیلی درباره اوضاع سوریه نوشت: ایران، روسیه و ترکیه کاری کردند که غرب در سوریه فقط ناظر باشد.

نشریه ژورنال دو دیمانش در مطلبی با عنوان "سوریه: چگونه روسیه، ایران و ترکیه غربی‌ها را پشت سر گذاشتند"، نوشت: از این پس قدرت‌های غربی در سوریه خارج از بازی قرار دارند و این ایران، روسیه و ترکیه هستند که به تدریج ابتکار عمل را در دست می‌گیرند.

نشریه فرانسوی: ایران، روسیه و ترکیه، غرب را در سوریه کنار زدند
بنابر این مطلب، روسیه، ایران و ترکیه حضور غربی‌ها را در سوریه به درجه ناظر تنزل داده اند. مسکو و آنکارا روز دوشنبه توافقی برای اجتناب از حمله به استان ادلب امضا کردند که آخرین پایگاه مهم تروریست هاست. ایران از این توافق استقبال کرد و آن را نمونه یک "دیپلماسی مسئولانه" خواند. این توافق یک بار دیگر ناتوانی غربی‌ها را به تصویر کشید. اما سوال اینجاست، اوضاع در سوریه چگونه به این نقطه رسیده است؟

ژورنال دو دیمانش افزود: مداخله روسیه در سپتامبر ۲۰۱۵ جریان جنگ را به سود دولت اسد تغییر داد. ظرف چند ماه، نظام سوریه کنترل بخش بزرگی از کشور را در اختیار گرفت.

در ادامه این مطلب آمده است: از یک سال قبل، به عنوان مثال، موضع فرانسه تغییر کرده است. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در حالی که دیپلماسی این کشور مدت‌ها بر کنار رفتن اسد از قدرت متمرکز بود، ژوییه ۲۰۱۷ اعلام کرد: "ما یک هدف اصلی داریم: ریشه کنی تروریست‌ها، همه گروه‌های تروریستی بدون توجه به رویکرد‌ها و جهت گیری هایشان. اراده ما بر این است که راه حل سیاسی درازمدت ارائه کنیم و در این بستر کنار رفتن بشار اسد از قدرت برای من یک پیش شرط جهت مداخله فرانسه محسوب نمی‌شود".

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا که برای خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان بعد از خروج مشابه از عراق دلمشغولی داشت، هرگز با مداخله نظامی گسترده در سوریه موافق نبود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا نیز اواسط آوریل گذشته اعلام کرد زمان بازگشت به خانه فرارسیده است و ماموریت ائتلاف علیه داعش را پایان یافته تلقی کرد. با وجود آنکه فرمان بازگشت به خانه صادر نشده است، اما این تصمیم از خروج تدریجی واشنگتن از صحنه مناقشه سوریه حکایت دارد.

فیصل ایتانی، کارشناس شورای آتلانتیک می‌گوید: "آمریکا به بازپس گیری باقی سوریه توسط نظام این کشور رضایت داده است. بعد از قبول این مهم در جنوب، در دمشق، در حلب و در باقی کشور، آمریکایی‌ها دیگر هیچ اعتباری در میدان ندارند و فاقد ابزار فشار هستند."

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان