۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ثبت" باقلوای سنتی" و "مهارت پخت شیرینی بهشتی"در فهرست آثار ناملموس کشور
کد خبر: ۳۲۶۸۶۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۶ ساعت: ۹:۳۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین خبرداد:

ثبت" باقلوای سنتی" و "مهارت پخت شیرینی بهشتی"در فهرست آثار ناملموس کشور

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین از ثبت "مهارت سنتی پخت شیرینی بهشتی قزوین" و " باقلوای سنتی" در فهرست میراث ناملموس ملی کشور خبر داد.

ثبت" باقلوای سنتی"  و "مهارت پخت شیرینی بهشتی"در فهرست آثار ناملموس کشور
محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: هنر شیرینی‌پزی از دیرباز در میان خانواده‌های قزوینی رایج بوده و خلاقیت سرشار بانوان کدبانو و خوش ذوق قزوینی در کنار تنوع و کثرت شیرینی‌های سنتی قزوین زبانزد مردم ایران است.

وی افزود: هنر پخت انواع شیرینی در این شهر از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و دارای اعتبار وصف ناپذیر در بین بانوان خانه دار قزوینی است به طوری‌که بیشتر آنها در پخت شیرینی‌های سنتی قزوین تبحر دارند و بیشتر خانواده‌ها در جشن‌ها و مراسم‌های مختلف به ویژه ایام نوروز به پخت انواع مختلف آن می‌پردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین با اشاره به ثبت "مهارت پخت سنتی شیرینی بهشتی قزوین" در فهرست میراث ملی ناملموس کشور ابراز کرد: در شهر قزوین حدود 35 نوع شیرینی سنتی پخته می‌شود و شیرینی بهشتی که به نام‌های دیگری چون قندی، کرکی یا آردی نیز خوانده می‌شود یکی از اصیل‌ترین انواع آنها به شمار می‎رود.

وی افزود: از گذشته به عنوان دسری با قدمت تاریخی طولانی و ارزش غذایی بالا در این شهر تهیه می‌شده، متاسفانه در سال‌های اخیر با توجه به رواج شیرینی‌های جدید و پرخامه و ارائه انواع شیرینی‌های خارجی در بازار، محصولات سنتی مورد تهدید جدی از سوی رقبای خود قرار گرفته‌اند به همین دلیل ثبت این میراث ارزشمند به منظور ماندگاری و معرفی بهتر و انتقال آن به آیندگان در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار گرفت.

این مسئول ادامه داد: پس از تهیه و ارسال پرونده ثبتی آن توسط کارشناسان ثبت این اداره کل به شورای تخصصی ثبت میراث نا ملموس کشور و تایید اعضای شورا " مهارت سنتی پخت شیرینی بهشتی قزوین" در فهرست میراث نا ملموس کشور به ثبت رسید.

حضرتی یادآور شد: هنر شیرینی پزی قزوین از افتخارات شهر قزوین و به خصوص بانوان هنرمند آن محسوب می‌شود و ثبت شیرینی‌های سنتی قزوین در فهرست میراث ارزشمند معنوی در واقع فرصتی برای معرفی و تثبیت توانمندی‌های این شهر در عرصه‌های ملی و جهانی است.

ثبت" باقلوای سنتی قزوین" در فهرست آثار ملی ناملموس کشور

وی همچنین با اشاره به ثبت باقلوای سنتی (باقلوای لوزینه) قزوین در فهرست میراث ملی ناملموس کشور اذعان کرد: مردم قزوین به دلیل داشتن روحیه مهمان‌نوازی، همواره سعی در تهیه بهترین شیرینی‌ها با مرغوب‌ترین مواد برای پذیرایی از مهمان‌ها داشته‌اند و به همین دلیل کیفیت، رنگ، عطر و طعم شیرینی‌های سنتی قزوین آن را از انواع شیرینی‌های نقاط مختلف متمایز کرده است.

این مسئول باقلوای قزوین را یکی از مهمترین سوغاتی‎‌های این شهر دانست و گفت: باقلوا یکی از شیرینی‌های سنتی و اصیل قزوین و از مهمترین سوغاتی‌های این شهر است که نه تنها در استان قزوین بلکه در دیگر نقاط ایران و حتی جهان طرفداران زیادی دارد که با توجه به سابقه طولانی تولید، طعم و عطر منحصر به فرد، روش ویژه پخت و ارزش غذایی این شیرینی اصیل قزوینی و نیاز به معرفی بیشتر و ماندگاری آن، پرونده ثبتی "باقلوای سنتی قزوین" با تلاش کارشناسان ثبت این اداره کل تهیه و به شورای تخصصی ثبت میراث ناملموس ارسال شد و پس از تایید نهایی اعضای شورا به عنوان یک اثر ملی در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی بیان کرد: ویژگی بارز باقلوای سنتی لوزینه قزوین، تهیه مواد اصلی تشکیل دهنده آن یعنی بادام و پسته از باغستان سنتی قزوین است چرا که پسته قزوین سبزینگی منحصر به فردی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین ابراز کرد: به طوری که حرارت، توانایی زدودن رنگ سبز و بسیار دلنواز آن را ندارد و ترکیب هل، زعفران و اندکی قند در کنار رنگ‌های سبز، سفید و قزمز، زیبایی و طعم بی‌نظیری را به آن می‌بخشد که زبانزد مردم یران بوده و پذیرای ذائقه‌های متفاوت گردشگران داخلی و خارجی ورودی به شهر قزوین است.

وی عنوان کرد: ثبت آثار ارزشمند ناملموس استان علاوه بر حفاظت، پاسداری و انتقال آنها به آیندگان نقش مهمی در معرفی شایسته این آثار در ایران و جهان و خواهد داشت.

حضرتی تصریح کرد: در جلسه شورای تخصصی ثبت میراث ناملموس، 8 اثر معنوی استان شامل مهارت سنتی پخت قیمه نثار، دانش بومی کشت سنتی گیاهان دارویی منطقه الموت، مهارت سنتی پخت حلیم قزوین، مهارت سنتی پخت قرابیه قزوین، مهارت سنتی پخت شیرینی حاج کریمی قزوین، مهارت سنتی پخت شیرینی بهشتی قزوین، باقلوای سنتی قزوین و مهارت سنتی پخت شیرینی اتابکی یا ولیعهدی قزوین با تایید اعضای شورا در فهرست میراث ملی ناملموس کشور به ثبت رسید و تعداد آثار ثبتی ناملموس استان به 73 عدد افزایش یافت.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان