۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین حضور ۱۶ اکیپ ثابت و سیار بازرسی نظارت بر ذبح شرعی دام
کد خبر: ۳۲۶۷۳۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۵ ساعت: ۱۲:۱۰ ↗ لینک کوتاه

از سوی دامپزشکی استان قزوین انجام می‌گیرد؛

حضور ۱۶ اکیپ ثابت و سیار بازرسی نظارت بر ذبح شرعی دام

اداره کل دامپزشکی استان قزوین با تجهیز ۱۶ اکیپ ثابت و سیار بازرسی بهداشتی و نظارت بر ذبح شرعی دام در سطح استان، از هنگام ذبح، معاینات پیش وپس از ذبح دام، به‌صورت رايگان همراه هم استانی‌ها خواهد بود.

حضور ۱۶ اکیپ ثابت و سیار بازرسی نظارت بر ذبح شرعی دام
محمد فرحی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ضمن توصيه به عموم مردم بر ذبح دام در كشتارگاه‌هاي استان تصريح كرد: اداره كل دامپزشكي استان قزوين با عنایت به سنت‌های مذهبی عزاداران حسینی، امکاناتی را برای پیشگیری از انتقال بیماری از دام به انسان (ناشی از ذبح دام بیمار )در مسیر هیئت‌های عزاداری، فراهم آورده است.

وی افزود: با عنايت به ذبح دام از سوی عزاداران حسینی در ایام محرم و اجرای سنت قربانی در مسیر هیئتهای عزا داری، مساجد، تکایا و تهیه غذا برای نذورات، تقاضا می‌شود به منظور حفظ بهداشت محیط وسلامت مصرف کنندگان و همچنين پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان ودام ( از میان 1709 عامل بیماریزا بیش از 800 مورد آن بیماری زئونوز بوده که از طریق دام به انسان منتقل می‌شود که برخی بیماریها در زمان حیات دام و برخی از بیماریها مانند بیماریهای انگلی در بازرسی لاشه دام مشخص خواهند شد)، ترجیحا" از کشتار دام در معابر عمومی خودداری شود.

از مصرف گوشت و آلایش به صورت تازه جداً خودداری شود
این کارشناس دامپزشکی اذعان کرد: اداره کل دامپزشکی استان قزوین با تجهیز 16 اکیپ ثابت و سیار بازرسی بهداشتی و نظارت بر ذبح شرعی دام در سطح استان، از هنگام ذبح، معاینات پیش وپس از ذبح دام، به‌صورت رايگان همراه هم استانی‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: ضمن اعزام گشت‌های سیار در بین هیئت‌ها و دسته جات عزاداری در این ایام، اکیپ‌های ثابت را نیز در ادارات دامپزشکی شهرستان‌هاي تابعه مستقر شده، که در صورت تماس هم استانی‌های محترم با شماره تلفن 4رقمی 1512 ویا سامانه پیامکی 50001512 در سطح استان قزوین، اکیپ‌های نظارت بر ذبح شرعی و بازرسی بهداشتی دامپزشکی برای تضمین حلیت و سلامت لاشه‌های کشتاری اعزام خواهند شد.

فرحی همچنین تاکید کرد: رعایت نکات بهداشتی براي ذبح دام ضروري بوده و استفاده از وسایل حفاظتی از جمله چکمه، لباس کار، دستکش، عینک الزامي است و توصيه مي‌شود ضایعات حاصل از کشتار را پس از جمع آوری در کیسه‌های زباله مناسب و مستحکم قرار داده شده و محل کشتار دام شسشتو و ضدعفونی شود كه نقش قابل توجهی در پیشگیری از اشاعه بیماری‌ها خواهد داشت.

اين كارشناس دامپزشكي به عموم مردم توصيه كرد: براي از بین بردن آلودگي ويروسي احتمالي، لاشه دام به مدت 24 و آلایش آن به مدت 48ساعت در دمای یخچال نگهداری و از مصرف گوشت و آلایش به صورت تازه جداً خودداری شود.

گفتنی است؛ ذبح دام در ايام عزاداري امام حسين(ع) براي هيئت‌هاي عزاداري در كشتارگاه‌هاي استان رايگان بوده و هزينه اي بابت بازرسی‌های بهداشتی دام قبل وپس از کشتار ونظارت برذبح شرعی دام در این ایام توسط دامپزشکی اخذ نخواهد شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان