۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین مداحی که سیاسی نباشد، مداح نیست/مادحین مقام ولایت فقیه را از حزب‌های سیاسی مستثنی کنند
کد خبر: ۳۲۶۶۷۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۵ ساعت: ۸:۵۵ ↗ لینک کوتاه

مداح قزوینی:

مداحی که سیاسی نباشد، مداح نیست/مادحین مقام ولایت فقیه را از حزب‌های سیاسی مستثنی کنند

مداح قزوینی با بیان اینکه متاسفانه در استان قزوین اجماع مداحان وجود ندارد، گفت: مداحی که سیاسی نباشد، مداح نیست زیرا سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما است‌.

مداحی که سیاسی نباشد، مداح نیست/مادحین مقام ولایت فقیه را از حزب‌های سیاسی مستثنی کنند
مرتضی سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ فضای مذهبی استان را موجب رشد مداحان ارزیابی کرد و اظهار کرد: برگزاری کلاس‌های مداحی، وجود استاتید و امکانات خوب نقاط قوت مداحی در استان هستند.

وی افزود: نزدیکی استان قزوین به شهرهای مذهبی و همچنین وجود پیر غلامانی همچون حاجی فیروز، حاج آقا سقفی و اساتیدی مثل حاج محمد نبوی باعت تقویت مداحان اهل بیت و بنیه مداحی استان شده است.

مداح اهل بیت(ع) استان با اشاره به نقاط ضعف استان در مداحی بیان کرد: شاگردی کردن و نشستن پای درس اساتید و پیرغلامان در میان ذاکرین کمتر دیده می‌شود.

سلیمانی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه در استان قزوین اجماع مداحان وجود ندارد که یک نفر را به عنوان شاخص و حکم بپذیرند و از صحبت‌های آن استفاده کنند تا حلقه اتصالی میان مداحان شود.

وی با اشاره به آسیب‌های مداحی تصریح کرد: عدم بررسی دقیق مقاتل معتبر و متون تاریخی، توجه بیشتر به شور و ظواهر و عدم توجه به شور حسینی در مجالس و همچنین استفاده برخی از مداحان از سبک‌های آهنگین غربی که مقام معظم رهبری تاکید دارند که آهنگ غنا وارد مداحی‌ها نشود، از مهم ترین آسیب‌های مداحی است.

مداح قزوینی تاکید کرد: معتقدم اگر کار فرهنگی خوب صورت بگیرد خیلی از مشکلات رفع می‌شود و دیگر لازم نیست که درگیر بعضی از مسائل شویم.

سلیمانی حق بودن عاشورا را عامل زنده ماندن آن دانست و ابراز کرد: برگزاری مراسم عزاداری حسینی در دهه دوم و سوم ماه محرم کمتر دیده می‌شود که یک اشکال است؛ زیرا مصائب عاشورا بعد از دهه دوم اتفاق افتاده است که پرداخت به این مسائل نیازمند همکاری مسئولین است.

وی با اشاره به پیام‌های عاشورا اظهار کرد: زنده نگهداشتن روحیه شهادت طلبی، عمل به هنگام، برخورد با حاکمان متناسب با شرایط زمانه، زنده نگهداشتن و احیاکردن دین اسلام، پایداری امر به معروف و نهی از منکر و نپذیرفتن ظلم از مهم ترین پیام‌های عاشورا است.

سلیمانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در پرهیز از خرافه خاطرنشان کرد: از منابع معتبر موجود و شاعران داخل و خارج استان مانند آقایان برقعی، ترابی فرد، نظری، باقری استفاده می‌کنم و همچنین از پیرغلامان اهل بیت(ع) تاسی می‌گیرم.

مداح اهل بیت(ع) در ادامه افزود: التزام به منابع روضه ای مانند لهوف، اسرار الشهاده، معالی السبطین، خصائص الحسینی، منتهی الامال که باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برای پرهیز از خرافه به این منابع مراجعه می‌کنم.

وی با اشاره به مصداق‌های امروزی شعار "هیهات من الذله" ابراز کرد: این جمله در جامعه امروز ما یعنی دشمنی با آل سعود و شناختن دشمنان مانند آمریکا، رژیم غاصب اسرائیل و برائت جستن از آنها که متاسفانه برخی نپذیرفتن ظلم که مهم ترین پیام عاشورا است را فراموش کرده اند.

این مداح قزوینی عنوان کرد: مادحین و ذاکرین، مقام ولایت فقیه را از حزب‌های سیاسی مستثنی کنند؛ موضوع ولایت فقیه ریشه در اعتقادات دارد که باید در مجالس به آن پرداخته شود و مداحی که سیاسی نباشد، مداح نیست زیرا سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما است‌.

وی با اشاره به توصیه جوانان گفت: توصیه می‌کنم پای درس اساتید اخلاق و پیرغلامان بنشینند که نتیجه اش خودسازی و اخلاق مداری هنگام مرثیه خوانی و ذکر مصیبت است.

سلیمانی ادامه داد: در مداحی اولویت بندی داشته باشند یعنی ابتدا در دعا و مناجات تقلید کنند و بعد به روضه ای که محتوا آن بر مبنا مطالعه مقاتل و متون باشد بپردازند و در نهایت به ریتم خوانی، شورخوانی و سینه زنی بپردازند.

وی در پایان بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم جوانان زیر نظر یک عالم، مطالعه کنند و سطح سواد مذهبی و دینی خود را بالا ببرند.

گفتنی است؛ مرتضی سلیمانی یکی از مداحان برجسته استان قزوین است. وی ۳۰ ساله و دارای مدرک کارشناسی و مسئول حراست بیمارستان شهید رجایی است، از ۶ سالگی تلاوت قرآن را شروع کرده و ۲۲ سالی است که پا به عرصه مداحی گذاشته است.

این مداح در مسجد شهید بهشتی و پایگاه بسیج سلطان سید محمد(ع) مداحی کرده و اکنون در هیئت محبان امام حسن مجتبی(ع) مداحی می‌کند، وی چندین سال در پایگاه‌های بسیج مسئولیت فرهنگی داشته است و هم اکنون مشاور فرهنگی آستان امامزاده حسین(ع) و امامزده سلطان سید محمد(ع) است.
انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان