۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین چه کسانی مردم را مایوس کردند؟/ از سیاست «همینی که هست» تا بالا بردن توقع مردم از برجام
کد خبر: ۳۲۶۲۵۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۲ ساعت: ۱۵:۳۸ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

چه کسانی مردم را مایوس کردند؟/ از سیاست «همینی که هست» تا بالا بردن توقع مردم از برجام

رئیس جمهور در حالی ناامید کردن مردم را کار ضدانقلابی می داند که پیشتر بخشی از کابینه خود را ناامید خوانده بود.

چه کسانی مردم را مایوس کردند؟/ از سیاست «همینی که هست» تا بالا بردن توقع مردم از برجام
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،در بحبوحه مشکلات اقتصادی مردم که هر روز فزونی می گیرد، رئیس جمهور بیان می کند که امیدوار نگاه داشتن مردم راه مقابله تا تهدیدهاست. « حسن روحانی» روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت گفت: «امروز معروفی بالاتر از امید دادن به مردم در مسیر استقامت و منکری بیشتر از ایجاد هراس و اضطراب در دل مردم آن هم به طور نابجا و غلط وجود ندارد.»

رئیس جمهور با بیان اینکه مسئولان و کارگزاران و رسانه‌ها در این آزمایش یا پیروز خواهند شد و یا شکست می‌خورند، اما ملت ایران قطعاً پیروز این صحنه خواهد بود، تصریح کرد:

« اگر ایستادگی کرده و به مردم روحیه بدهیم، هزینه ملت را کاهش داده‌ایم، اما اگرترس، هراس و ناامیدی ایجاد کنیم، هزینه ملت را بالا برده‌ایم و چه کاریضدانقلابی‌تر از این که ما در صفحه اول روزنامه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری ‌ها و رسانه‌های خود، در دل مردم هراس ایجاد کنیم.» 

جهرمی: عملکرد ما مسئولین در امیدواری و ناامیدی مردم مردم نقش اساسی دارد

البته بیشترین امیدواری مردم به عملکرد مسئولان است تا گفته‌های رسانه‌ها اما در این شرایط باید دید که به طور واقعی چه کسانی مردم را ناامید و چه کسانی به مردم امیدواری داده‌اند.

در همین رابطه آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره علت ناامیدی و امیدواری مردم در شرایط مشکلات اقتصادی می گوید:

«در این شرایط اقتصادی کشور و نوسانات ارزی که پولدار پولدارتر و فقیر هم فقیرتر می شود عملکرد ما مسئولین در امیدواری و ناامیدی مردم مردم نقش اساسی دارد.»  

ظریف: ما در دولت در بالا بردن توقعات مردم از برجام نقش داشتیم

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در ابتدای این برنامه که رضا رشیدپور، مجری حالا خورشید با اشاره به اینکه این دومین گفت‌وگوی وی با وزیر امور خارجه است پرسید این گفت‌وگو چه تفاوتی با گفت‌وگوی قبلی داشته است، تصریح کرد:

آن گفت‌وگو در شرایطی انجام شد که تازه برجام به نتیجه رسیده بود و اجرای آن آغاز شده بود. توقعات مردم از برجام بالا بود و شاید ما هم در دولت و برخی از رسانه‌ها در افزایش این توقعات نقش داشتیم. امروز شرایط باتوجه به خروج آمریکا و فضای روانی که ایجاد شده متفاوت شده است. یک تلاش داخلی شد تا امید مردم به یاس تبدیل شود. 

وی با بیان این که برجام یک پروژه‌ای بود که در کشور در سطح بالا در ارتباط با آن توافق شده بود، اظهار کرد:‌ برجام یک سری امکانات را برای کشور فراهم کرده بود و ما می‌توانستیم از این امکانات استفاده کنیم ولی دعوای سیاسی را انتخاب کردیم و این دعوای سیاسی باعث یاس و ناامیدی شد.

ظریف در حالی ناامیدی و یاس را به گردن برخی رسانه‌های می اندازد که رئیس جمهور از برجام به عنوان «فتح الفتوح»، «آفتاب تابان» که هر روز یک گشایش اقتصادی برای مردم ایران ایجادمی کند پیشتر سخت گفته بود و خود وزیر خارجه نیز قول و وعده داده بود که برجام لغو یکباره تحریم ها را حادث شود.

جهانگیری: مدیران بی انگیزه آویزان کشور شده اند

اسحاق جهانگیری شامگاه دوشنبه 20 آذرماه سال 96 در شورای اداری خوزستان که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان محیط زیست و دیگر مسئولان ملی و استانی برگزار شد، اظهار کرد:

متأسفانه برخی مدیران بی انگیزه آویزان کشور شده اند که نه تنها خود شجاعت کنار رفتن ندارند بلکه کسی هم شجاعت کنار زدن آنها را ندارد و گویی این مدیران باید تا آخر روی جهیزیه جمهوری اسلامی بمانند. 

روحانی: عده‌ای از وزرا، از اول سال، نوایشان نوای ناامیدی است

حسن روحانی رئیس‌جمهور در اردیبهشت ماه سال جاری در روز جهانی کارگر گفته است:‌

«عده‌ای از وزرا، از اول سال، نوایشان نوای ناامیدی است؛ می‌گویند امسال بودجه‌ کم است، مجلس کم تصویب کرده است، نفت ارزان است، مالیات چه شد؟ اول دولت، وسط دولت، آخر دولت، سخن این‌ها سخنان ناامیدی است. برخی هم راجع به باران می‌گویند امسال وضع باران کم است، خشکسالی است و واردات باید بیشتر باشد و سخنانی از این قبیل». 

وی افزود:‌

«تلاش کردم که گوشم نسبت به این چیزها کم بشنود، عده‌ای هم امیدوارانه حرف می‌زنند؛ بله امسال بارندگی کم است ولی باید این کار را انجام دهیم و الگوی کشت را تغییر دهیم،‌ هم پیشنهاد می‌دهند هم امیدوارند. چه خاصیتی دارد ناامیدی و غصه و غم؟ اینکه اول سال را با گرفتاری و چهره عبوس شروع کنیم که بعد می‌خواهد اتفاقی رخ دهد، این درست نیست».
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت از بس فربه و چاق شده نمی تواند راه برود، اظهارداشت: دولت باید خودش را سبک کند، با این وضعیت دویدن که هیچ، راه رفتن هم برای دولت سخت است و باید عصا و ویلچر برای دولت بگیریم؛ دولت باید سبک تر و چابک تر شود.

ربیعی: ۹ میلیون جمعیت بیکار دهه ۶۰ به دهه ۹۰ سرریز شد

علی ربیعی، وزیر برکنار شده تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اشتغال زایی دولت گفت: در حوزه اشتغال آمار دولت صحیح است و فهم مردم از اینکه این میزان اشتغال را احساس نمی کنند نیز صحیح است. افراد در دهه ۶۰ باید در دهه ۸۰ سرکار می رفتند که این امر به طور کامل اتفاق نیفتاد؛ از این رو ۹ میلیون نفر از جمعیت بیکار در دهه ۶۰ به دهه ۹۰ سرریز شد و این یکی از عوامل افزایش بیکاری است.

وی بیان کرد:

در همه دنیا بیکاری داریم اما در اینجا گاهی افراد تا ۱۵ سال کار پیدا نمی کنند. از طرفی با صرف میلیون ها تومان در صنعت و پتروشیمی و فولاد کمترین میزان شغل ایجاد می شود. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ایده هایی را برای اشتغال پیاده کردیم اما شغل ها کیفیت لازم را برای ثبات ندارند.

این درحالی بود که پیشتر در انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهور و اسحاق جهانی معاون اول روحانی از تلاش دولت برای مهیای سالانه یک میلیون شغل گفته بودند. علاوه بر این محمدباقر نوبخت، سخنگوی مستعفی دولت از ایجاد 700 هزار شغل در بهار 96 سخن گفته بود.

ناامید کردن چندین هزار نفر توسط وزیر راه و شهرسازی

در دولت یازدهم سید عباس آخوندی در جواب سوال دبیر کمیته مطالبه حق مسکن که از وی پرسیده بود: «وضعیت مسکن مهر مناسب نیست و چندین هزار نفر در کشور و مخصوصا تهران درگیر این موضوع هستند، متاسفانه شما در این قضیه کار مفیدی انجام نداده اید و چندین بار هم در علیه این طرح صحبت کرده اید، میخواستم بدانیم نظرتان در این مورد چیست؟» عنوان شد:

«مسکن مهر طرح مزخرفی است».

کمیته حق مسکن با توجه به اظهارات تاسف آور آقای وزیر به مردم اطلاع داد یکی از دلایل عدم پیشرفت پروژه های مسکن مهر عدم اعتقاد آقای وزیر به طرح مسکن مهر بود که فایل صوتی منتشر شده نیز موید این موضوع است.

وی همچنین در حاشیه بازدید از فرودگاه مهرآباد؛ وزیر راه در پاسخ به یک مسافر که از نرخ بالای پارکینگ های فرودگاه شکایت داشت پاسخ های عجیبی داد و گفت: « باید بیشتر از شما می گرفتن!»

وزیر بهداشت: همینی که هست!

بعد از مشکلات متعددی که از اوائل سال جاری در حوزه اقتصادی رخ داده و تا به امروز مردم را رنج می‌دهد و درست در زمانی که دولتمردان بایستی نسبت به وعده‌هایی که داده‌اند به مردم پاسخ بدهند، شاهد آن هستیم که نه دولتمردی پاسخ درستی به مردم می دهد و نه حتی دیگر دولت سخنگو دارد. درواقع استعفای «محمدباقر نوبخت» از سمت سخنگویی دولت فرصتی مهیا کرد که دیگر دولت به مردم درباره مشکلات اقتصادی جوابگو نباشد.

حال در خلاء پاسخگویی دولت به مردم «سیدحسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت و درمان در سخنانی قابل تامل نسبت به وضعیت به‌وجود آمده خطاب به مردم می گوید:

« فعلأ مدیریت همین و وضعیت همین است، شما مردم رأی داده‌اید، رئیس جمهور و مجلس انتخاب کردید و آنان نیز وزیر و مدیر انتخاب کردند، پس بی خود اعصاب، روح و روان همدیگر را آزار ندهیم، فعلأ همین هستیم و باید درست مدیریت کنیم.» 

قاضی زاده: آماده طوفان تحریم‌ ها باشیم

 وزیر بهداشت با تاکید بر جدی بودن موضوع تحریم‌ها و با بیان اینکه آنچه نگران کننده است بعد از آبان ماه است و روز مبادا همین روزها است، گفت:

باید باور کنیم طوفانی نزدیک شده تا آمادگی آن را داشته باشیم و با کسانی که می‌توانند تدبیر کنند، صحبت کنیم.

وی افزود: مسئولیت دارو و تجهیزات بر عهده ماست. باید دقت کنیم و بتوانیم در چالش مهمی که بخشی از قدرت بین‌المللی مدیریت کشور را وارد آن کرده، وظیفه خود را بدانیم. یکی از مهم‌ترین وظایف ما این است که بدانیم تیمی که با آن کار می‌کنیم آمادگی این شرایط را دارد یا خیر؟ من این نگاه را نسبت به کل حاکمیت دارم. ممکن است بعضی از ما برای شب عملیات مناسب نباشیم. اگر تیم مدیریتی آمادگی مقابله با تحریم را ندارد باید عوض شود.

بسیاری این سخنان آقای وزیر را تزریق نگرانی در جامعه مطرح کردند و بیان شد که اگر دولت برنامه ریزی لازم در این عرصه را ندارد چرا از طرح های مختلف برای مقابله با تحریم های آمریکا سخن می گوید؟

دفاع مشاور روحانی از افزایش قیمت ارز 

 اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در مصاحبه‌ای از بالا رفتن نرخ ارز در کشور دفاع کرده و گفته بود:‌

«اینکه قیمت دلار بالا رفت کار خوبی بود چاره‌ای نبود چون آن موقع مصنوعی  قیمت دلار را پایین نگاه داشته بودند، وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود دلار هم بالا می‌رود.» این سخنان ترکان حاشیه‌ها و واکنش‌های زیادی را در پی داشت.

حسن روحانی رئیس جمهور در جمع مدیران ارشد دولتی سخن می‌گفت، اعلام کرد: «آقای اکبر ترکان مشاور ارزی بنده نیست،  ایشان مشاور در حوزه بافت‌های فرسوده بنده هستند.»



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان