۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اقدام به‌خودکشی در بانوان ۳برابر آقایان/ میزان خودکشی در قزوین پایین‌تر از متوسط کشوری است
کد خبر: ۳۲۵۷۸۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۹ ساعت: ۱۵:۱۶ ↗ لینک کوتاه

استاد روانشناس کشوری اعلام کرد:

اقدام به‌خودکشی در بانوان ۳برابر آقایان/ میزان خودکشی در قزوین پایین‌تر از متوسط کشوری است

استاد روانشناس کشوریبا اشاره به اینکه یش از ۹۰ درصد اقدام به خودکشی ناشی از اختلال روانی است؛ گفت: میزان خودکشی در قزوین نسبت به جمعیت آن کم بوده و پایین‌تر از متوسط کشوری است.

اقدام به‌خودکشی در بانوان ۳برابر آقایان/ میزان خودکشی در قزوین پایین‌تر از متوسط کشوری است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ دکتر حسین اسدبیگی در حاشیه برگزاری دوره آموزشی "مداخلات تخصصی در خودکشی" در مجتمع آموزشی رفاهی فرهنگیان قزوین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از معضلات اجتماعی در همه کشورهای پیشرفته و در حال رشد موضوع خودکشی است.

وی افزود: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی هر سال یک میلیون نفر در سرتاسر جهان در اثر خودکشی فوت می‌کنند.
روان‌شناس بالینی و مدرس کارگاه "مداخلات تخصصی در خودکشی" تصریح کرد: در در ایران نیز طبق گزارش پزشکی قانونی در سال گذشته 4625 مورد مشکوک به خودکشی گزارش شده است که این آمار در سال ۹۵ نزدیک به 4405 مورد بوده است.

وی عنوان کرد: یکی از فعالیت‌های اصلی اورژانس اجتماعی در کنار کودک آزاری، همسرآزاری و سایر موارد، موضوع خودکشی است.

اسدبیگی بیان کرد: در سال 95، 5241 مورد در حوزه خودکشی جمعا در سه فعالیت 123، خودروهای خدمات سیار و مراکز مداخله در بحران پذیرش شدند که این آمار در سال گذشته ۸ هزار مورد بوده است.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل بالا بودن این موارد، افزایش مراکز اورژانس اجتماعی از حدود ۲۰۰ مورد به ۳۵۰ مرکز بوده است به عبارتی در سال گذشته 150 مرکز با مساعدت مجلس و بر اساس برنامه ششم توسعه به مراکز اورژانس اجتماعی کشور افزوده شده است.

رئیس سابق اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور تصریح کرد: توصیه می‌شود در صورت مشاهده افرادی که تمایل به خودکشی داشته یا در حال اقدام به خودکشی هستند به مرکز اورژانس اجتماعی به شماره ۱۲۳ تماس بگیرند تا اقدامات لازم توسط روانشناسان و مددکاران برای نجات آنها انجام شود.

وی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد کسانیکه اقدام به خودکشی می‌کنند دچار اختلال روانی به ویژه افسردگی هستند؛ البته این بدان معنا نیست که دلیل خودکشی فقط اختلالات روانی است بلکه معضلات اقتصادی و اجتماعی بسیار تاثیرگذار است.

اسدبیگی تصریح کرد: برای کنترل و کاهش نرخ خودکشی باید به اوضاع اقتصادی مردم رسیدگی شود؛ زیرا هر چه وضعیت معیشت و رفاه مردم بیشتر شود به همین نسبت خودکشی و اقدام به خودکشی نیز کم می‌شود.

وی عنوان کرد: اوضاع اقتصادی و اجتماعی و به طبع آن بدبینی یا خوش‌بینی مردم در کاهش یا افزایش نرخ خودکشی موثر است.

روان‌شناس بالینی و مدرس دوره "مداخلات تخصصی در خودکشی" ابراز کرد: فضای مجازی یک تیغ دو سر است؛ چرا که با وجود مزایای زیادی که دارد از سوی دیگر می‌تواند با القای ناامیدی، افسردگی و انعکاس اخبار ناخوشایند و تمرکز روی خبرهای منفی به تمایلات خودکشی افراد دامن بزند.

وی اضافه کرد: کاربران فضای مجازی باید از انتشار هرگونه اخبار صرفا به دلیل منفی یا هیجان انگیز بودن به ویژه خبرهای مربوط به خودکشی اجتناب کنند.

اسدبیگی تصریح کرد: اگر آمار پزشکی قانونی را بر روزهای سال تقسیم کنیم روزانه ۱۲ نفر در ایران به دلیل خودکشی از دنیا می روند لذا با توجه به پیامد انتشار اخبار ناگوار، خبرنگاران نیز در پوشش اینگونه اخبار با دقت بیشتری عمل کنند.

وی عنوان کرد: برخلاف برخی اخبار، آمار خودکشی در ایران نسبت به کشورهای دیگر کم است؛ در دنیا متوسط میزان خودکشی ۱۴ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است که این آمار در ایران نزدیک به ۶ نفر در 100 هزار نفر است و ایران یکصدوهشتمین کشور دنیا از نظر میزان خودکشی نسبت به جمعیت است.

رئیس سابق اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور گفت: عوامل اصلی موثر در خودکشی در ایران بدبینی، اختلال روانی به ویژه افسردگی، مشکلات اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و شکست عاطفی است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین اقدام به خودکشی در ایران با دارو است؛ تصریح کرد: اقدام به خودکشی در بانوان بیش از آقایان است به طوریکه زنان 3 برابر مردان دست به خودکشی می‌زنند؛ اما خودکشی منجر به فوت در آقایان بیشتر از خانم‌ها بوده و سه برابر بیش از خانم‌ها منجر به فوت می‌شود.

اسدبیگی در پایان گفت: میزان خودکشی در قزوین نسبت به جمعیت آن کم بوده و پایین‌تر از متوسط کشوری است.
انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان