۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بازخوانی پرونده های فساد اقتصادی اعضای کارگزاران/ از اختلاس گسترده کرباسچی تا رانت ۵۰۰ میلیون دلاری به مرعشی
کد خبر: ۳۲۵۶۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۹ ساعت: ۱۱:۸ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

بازخوانی پرونده های فساد اقتصادی اعضای کارگزاران/ از اختلاس گسترده کرباسچی تا رانت ۵۰۰ میلیون دلاری به مرعشی

سابقه فساد در حزب کارگزاران به سال ها قبل باز می گردد؛ اعضای حزب کارگزاران تقریباً در کارنامه خود چند سال زندان به خاطر مشکلات اقتصادی، امنیتی، سیاسی و ... را دارند.

بازخوانی پرونده های فساد اقتصادی اعضای کارگزاران/ از اختلاس گسترده کرباسچی تا رانت ۵۰۰ میلیون دلاری به مرعشی
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین  ،طی چند روز گذشته خبری در رسانه ها در خصوص یک فساد کلان از سوی برخی از افراد منتسب به حزب کارگزاران در تعداد زیادی از کانال های تلگرامی منتشر شد که بلافاصله کاربران در توئیتر نیز به این موضوع واکنش نشان دادند.

بر اساس خبر کاربران فضای مجازی، دولت به بهانه احداث ۷۵۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک، مبلغی معادل ۵۰۰ میلیون دلار به «شرکت #عمران_کرمان » با عاملیت حسین مرعشی تخصیص داده بود اما از ابتدای طرح این موضوع یکی از دستگاه های نظارتی دولتی نسبت به این مساله مشکوک و دستور توقف این واگذاری را صادر کرد.

نکته قابل توجه در این خبر رد پای حسین مرعشی در استفاده از این رانت است؛ بر اساس این خبر این نهاد نظارتی دولتی در وهله اول بنا به عدم توجیه اقتصادی این طرح و در وهله بعد به خاطر احراز مسائل پشت پرده و حواشی طرح مبنی بر ارتباط برخی از چهره های سیاسی مانند حسین مرعشی و شرکت درخواست کننده و همچنین ذینفع بودن شهرام جزایری از این طرح دستور توقف پرداخت را داده است.

حسین مرعشی از آنجایی که سخنگوی حزب کارگزاران بوده و سال ها در عرصه سیاسی فعالیت داشته است بیشتر از آنکه نماد خود و خانواده اش باشد نماد کارگزاران و نماینده این حزب سیاسی است.

 بازخوانی پرونده های فساد اقتصادی اعضای کارگزاران/ از اختلاس گسترده کرباسچی تا رانت 500 میلیون دلاری به مرعشی

فساد در شهرداری و رد پای دبیر کل کارگزاران در این فساد

در سال 1377 در دومین سال دورهٔ اول ریاست جمهوری خاتمی، کرباسچی که همراه حزب کارگزاران سازندگی از طرفداران کلیدی خاتمی در انتخابات دوم خرداد 1376 بود، به همراه عدهٔ دیگری از معاونانش و شهرداران مناطق تهران دستگیر و بازجویی شد.

رسیدگی به اتهامات غلامحسین کرباسچی به عنوان شهردار تهران و حدود 104 متهم دیگر پرونده اختلاس در شهرداری که همگی مدیران بالادستی و میانی شهرداری و پیمانکاران را تشکیل می دادند، در هشت جلسه به طول انجامید.

در جریان برگزاری این جلسات گمانه زنی ها و تحلیل های متعددی در باب اتهامات غلامحسین کرباسچی مطرح می شد.

سرانجام در سال 77، کرباسچی پس از برگزاری دادگاه‌های جنجالی به اتهام مشارکت در اختلاس به مبلغ یک میلیارد و چهارصد و پنجاه و سه میلیون تومان، 90 هزار دلار آمریکا، ۶۶۰ سکه بهار آزادی و ۸۰ سکه نیم بهار آزادی، مشارکت در ارتشا، تضییع اموال عمومی، تصرف اموال عمومی، تبانی در معملات دولتی، دخالت در انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی با پرداخت ۲۵ میلیون تومان به دو نامزد به 3 سال حبس و 10 سال انفصال از خدمت محکوم شد. او به دلیل واگذاری زمین با مجوز وزارت کشور به 5 مدیر شهرداری در منطقه باغ وحش سابق تهران با تخفیف 12 میلیون تومانی محکوم شد.

اسناد جرایم مالی کرباسچی را در اینجا بخوانید.

 

هزینه انتخاباتی ده میلیارد تومانی کرباسچی برای ریاست جمهوری خاتمی

انتشار این اخبار تا جایی ادامه یافت که در یکی از گزارش‌ها اعلام شد 115 میلیون تومان از این محل برای ستادهای انتخاباتی اصلاح‌طلب هزینه شده است، یکی از کاندیداهای مجلس پنجم هم چندی قبل از برگزاری انتخابات اعلام کرده بود: شهرداری تهران برای انتخابات 10 میلیارد هزینه کرده است.
 
 
مرعشی و خیریه‌ای که تنها به کارگزاران خیر می‌رساند

سال 84 زمزمه های زیادی درباره عدم شفافیت امورات مالی در موسسه خیریه مولی الموحدین به گوش می رسید؛ مرعشی تحت هیچ شرایطی حاضر نبود کسی به موضوعات مالی این موسسه رسیدگی کند.

در آن سال ها مسئولین این موسسه مالی و اعتباری از شفاف‌سازی مسائل مالی مربوط به این موسسه مالی فرار کرده و به دنبال تبصره‌هایی بودند تا از آن طریق از پاسخگویی به مسئولان مربوط طفره بروند. بر همین اساس حتی اساسنامه این موسسه خیریه را تغییر دادند.

این موسسه در حال حاضر یک بنگاه بزرگ اقتصادی است که در پروژه‌های مختلفی سرمایه گذاری می‌کند. ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، منطقه ویژه اقتصادی سیرجان، هواپیمایی ماهان ایر، کارخانجات مدرن قطعات خودرو، احداث فرودگاه، ایجاد هتل‌ها و مراکز خدماتی، رفاهی و ورزشی از جمله سرمایه گذاری‌های موسسه خیریه مولی الموحدین کرمان است.همچنین صدردصد سهام ماهان ایر و ۵۰ درصد سهام کرمان خودرو در کنترل این مجموعه است.

 

 

سود چند ده میلیاردی مرعشی در پروژه هفت باغ کرمان

در تیرماه سال ۹۰ یدالله موحد دادستان وقت کرمان و ریس کل جدید دادگستری استان در نشست خبری با اصحاب رسانه  از رد پای شهرام جزایری در پرونده زمین خواری هفت باغ کرمان مربوط به موسسه ی همیشه جنجالی مولی الموحدین پرده برداشت.

ماجرا از آنجا شروع شد که یکی از شرکتهای این موسسه تحت نظارت حسین مرعشی با همکاری شهرام جزایری عرب، به عنوان مجری پروژه هفت باغ علوی بسیاری از زمین های این منطقه را که زمین های ملی بودند با قیمت پایین خریداری کرده که این خرید با استفاده از رانت ناشی از نفوذ مدیران ارشد استان کرمان در موسسه خیریه مولی الموحدین بوده است.

در ادامه این زمین ها با قیمت های بسیار بالاتر و حتی چند برابر قیمت خرید به مردم واگذار شد که باعث سرازیر شدن سود چند ده میلیاردی به جیب شرکت زیر مجموعه موسسه خیریه مولی الموحدین و شهرام جزایری شد.

 

 رشت الکتریک و زمین‌هایی که به نام همسران اعضای کارگزاران شد

از سال ۷۹ تا ۸۳، ۲۸۰ واحد تولیدی گرفتار بحران مالی شده اند. این اتفاق به دلیل واگذاری ۲۵۰ واحد تولیدی بدون درنظر گرفتن صلاحیت های لازم و تنها با سیاسی کاری مسئولان در دوره های سازندگی و اصلاحات به جمعی از مدیران آن دوره ها بوده است،در صورتی که این واگذاری ها می‌بایست با تعیین شرایط خاص واگذاری ها مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی صورت می‌گرفت.

یکی از مهمترین این واگذاری ها به واگذاری کارخانه “رشت الکتریک” به همسر کرباسچی شهردار اسبق تهران مربوط بود.

در سال ۱۳۸۲، ۷۲ درصد از سهام یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولیدی دولتی در رشت، باسابقه ۵۰ ساله و در وسعتی به میزان ۱۲هکتار، به بهانه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با۲ میلیارد تومان به‌صورت اقساط ۱۳ ماهه به همسران  غلامحسین کرباسچی (شهردار تهران)، عبدالله نوری (وزیر کشور خاتمی)، غلامرضا قبه(معاون کرباسچی) و شریعتی دهقان (حزب مشارکت) واگذار شد تا صاحب صدهامیلیارد تومان شوند.

این کارخانه ۱۲هکتاری به خیرالنساء، فاطمه، گیتا و سوده (دختر باجناق کرباسچی) فروخته شد؛ سال ۸۸ بود که یک کارشناس اقتصادی مساله واگذاری غیرقانونی شرکت رشت الکترونیک را در تلویزیون مطرح کرد؛ مسئله ای که شکایت کرباسچی را به همراه داشت.

اسفند ماه سال گذشته بود که نتیجه این شکایت نشان داد که این موضوع صحت داشته و این واگذاری کاملاً غیر اصولی و با رانت صورت گرفته است. این ۴ خانم، همسران خانه دار سران و اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی و از وابستگان مسئولان دولتی در دولتهای گذشته بودند که این موضوع برای نخستین بار از سوی احمدی نژاد در مناظره ۱۳ خرداد ۸۸ با میرحسین موسوی افشا شد.

 

کمک های مردمی به بیماران خاص که سر از ستاد انتخاباتی در آورد

نام بیماری های خاص در کشور با نام فاطمه هاشمی گره خورده است؛ وی با راه اندازی یک موسسه خیریه برای جمع آوری کمک های مردمی برای بیماران خاص به عنوان فرزند غیر سیاسی آیت الله هاشمی شناخته می شد اما وی یکی از اعضا کارگزاران است.

اسناد موجود در بنیاد بیماریهای خاص حاکی از آن است که در سال 1374 مبلغ 2000000000 ریال از وجوهات بنیاد بیماریهای خاص، تحت مسئولیت خانم فاطمه هاشمی (دختر آقای هاشمی رفسنجانی)، توسط آقای آشوری در اختیار ستاد انتخاباتی کارگزاران قرار گرفته‌است.

این در حالی است که بعد از گران شدن داروهای بیماران خاص رقم کلانی به جیب گردانندگان این بنیاد خیریه سرازیر شد.

 

رانت 7 هزار میلیاردی دولت به مرعشی برای ساخت گلخانه!

بعد از انتشار خبر رانت 7 هزار میلیاردی دولت به مرعشی در شبکه های اجتماعی هنوز مرعشی و کارگزاران نسبت به این مساله موضع گیری نکرده و یا جوابیه اعلام نکرده اند. بنا بر این خبر که در کانال های تلگرامی دست به دست شده است، دولت به بهانه احداث ۷۵۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک، مبلغی معادل ۵۰۰ میلیون دلار به «شرکت #عمران_کرمان » با عاملیت حسین مرعشی تخصیص داده بود اما از ابتدای طرح این موضوع یکی از دستگاه های نظارتی دولتی نسبت به این مساله مشکوک و دستور توقف این واگذاری را صادر کرد. در ادامه با دخالت مستقیم جهانگیری، وی شخصا دستور توقف را بلااثر کرده و واگذاری این رقم با همکاری مرتضی شهید زاده (عضو هیأت مدیره بانک کشاورزی) ادامه پیدا می کند.

 

سالهاست که نام اعضای کارگزاران با فسادهای گسترده گره خوده است؛ سابقه فساد در حزب کارگزاران به سال ها قبل باز می گردد؛ اعضای حزب کارگزاران تقریباً در کارنامه خود چند سال زندان به خاطر مشکلات اقتصادی، امنیتی، سیاسی و ... را دارند. باید دید رسیدگی به این پرونده در چه مرحله ای قرار می گیرد و آیا رسوایی جدید برای کارگزاران آنها را با چالش مالی در انتخابات پیش رو مواجه می کند؟

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان