۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین روایتی تصویری از هنگامه عزاداری محرم با آئین طشت‌گذاری
کد خبر: ۳۲۵۶۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۸ ساعت: ۱۱:۰ ↗ لینک کوتاه

اردبیل؛

روایتی تصویری از هنگامه عزاداری محرم با آئین طشت‌گذاری

آیین طشت‌گذاری از ریشه‌دارترین آیین‌های ماه محرم در اردبیل است که در روزهای پایان ماه ذی الحجه برگزار می‌شود؛ اوج این مراسم در مسجد جامع اردبیل پس از نماز ظهر با حضور به نوبت دستجات عزاداری محلات ششگانه آغاز و تا پاسی از شب ادامه می‌یابد.

روایتی تصویری از هنگامه عزاداری محرم با آئین طشت‌گذاری
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین  ، آیین طشت‌گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک اردبیل است که مردم اردبیل و بخش هایی از آذربایجان با این آیین عزاداری‌های محرم را شروع می‌کنند.

مراسم طشت گذاری، مراسمی است سنتی که در عزاداری ایام محرم و عمدتاً در شهرستان اردبیل برگزار می‌شود که طشت‌های آب را که رمزی از فرات می‌باشد در مساجد و حسینیه‌ها می‌آورند و این سنت به پیروی از اقدام امام حسین و یادآور رفتار جوانمردانه او در مقابل سپاه حر می‌باشد.

آیین تشت‌گذاری در اردبیل، از ریشه‌دارترین آیین‌های ماه محرم است که در روزهای پایان ماه ذی الحجه برگزار می‌شود و در حقیقت، برگزاری این آیین، آماده شدن حسینیان برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین را نشان می‌دهد.

  • اوج این مراسم که در محلات مختلف اردبیل برگزار می شود در مسجد جامع است که دستجات عزاداری محلات شش گانه  اعم از سینه‌زنان و زنجیرزنان پس از اقامه نماز ظهر به نوبت در مسجد جامع حاضر شده و به عزاداری می‌پردازند، و شامگاه پس از نماز مغرب با حضور دسته عزاداری محله نواب صفوی(قَره دَینک) آئین طشت گذاری رسما اجرا می‌شود.

انتهای پیام/ 1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان