۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اسراف و تجمل از مواردی است که باید نهی شود/ مهم‌ترین منکر تضعیف نظام و بدبین کردن مردم نسبت حکومت ولی فقیه است
کد خبر: ۳۲۵۲۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه قزوین:

اسراف و تجمل از مواردی است که باید نهی شود/ مهم‌ترین منکر تضعیف نظام و بدبین کردن مردم نسبت حکومت ولی فقیه است

حجت الاسلام علی عباسی با تاکید بر اینکه در زمینه اسراف و تجمل باید نهی از منکر صورت گیرد گفت: مهم‌ترین منکر در جامعه تضعیف نظام و حکومت اسلامی و بدبین کردن مردم نسبت حکومت ولی فقیه و خط درست دیانت و شهدا است.

اسراف و تجمل از مواردی است که باید نهی شود/ مهم‌ترین منکر تضعیف نظام و بدبین کردن مردم نسبت حکومت ولی فقیه است

حجت الاسلام علی عباسی، معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه استان قزوین در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، وضعیت امر به معروف و نهی از منکر در کشور و استان را ضعیف ارزیابی کرد و اظهار داشت: وضعیت امر به معروف و نهی از منکر در استان قزوین و کشور ضعیف است و فقط به بعضی از معروف‌ها عمل می‌شود و آنطور که شایسته است این مسئله مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: یکی از معروف ها بحث رعایت شئونات اسلامی در جامعه است و بحث حجاب اسلامی باید از خانواده‌ها شروع شود و آنها نیاز است نظارت کافی بر حفظ حجاب فرزندان خود داشته باشند تا با آموزش صحیح  و پرهیز از اجبار این مسأله فرهنگ‌سازی شود.

 معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه استان قزوین در ادامه ابراز داشت: همچنین مسئولین سازمان‌های دولتی و غیر دولتی باید بر حجاب کسانی که به عنوان کارمند در آن اداره کار می‌کنند و یا افرادی که به‌عنوان مراجعه کننده به اداره می‌روند نظارت کافی داشته باشند تا در بحث حجاب امر به معروف و نهی از منکر نهادینه شود.

وی به واسطه‌گری میان افراد هنگام مراجعه به سازمان‌ها اشاره کرد و اذعان داشت: برخی افراد معتقدند اگر واسطه‌گری میان افراد وجود نداشته باشد کارها به خوبی پیش نمی‌رود؛ ولی این اقدام صحیحی نیست و مدیران نباید به جایگاه طرف مقابل خود نگاه کنند و کار باید برای رضای خدا انجام دهند، در این موضوع  باید امر به معروف بسیار یادآوری شود تا ارزش معنوی کارها حفظ شود.

عباسی یادآور شد: اسراف و تجملات در ایران اسلامی خانواده‌ها را تحت فشارهای اقتصادی، سیاسی، روحی و روانی قرار داده است؛ می‌توان از مواردی چون خرید مبلمان و ماشین‌های گرانقیمت که فقط هزینه‌ی زندگی را بالا می‌برد و انسان را به سوی تجمل‌گرایی سوق می‌دهد دوری کرد.

وی با توجه به تأثیرپذیری روحی و روانی افراد در مراسم عروسی و جشن‌ها خاطرنشان کرد: در مراسم‌های عروسی و جشن‌ها گاهی آهنگ‌های مبتذل و اختلاط زن و مرد رخ می‌دهد و همه‌ی این‌‌موارد می‌تواند تأثیرات منفی روحی و روانی بر افراد حاضر در آن جمع داشته باشد متأسفانه در این زمینه امر به معروف صورت نمی‌گیرد.

کارشناس دینی قزوین با تاکید بر وجود مهرورزی میان افراد جامعه اسلامی گفت: امروزه در میان جامعه‌ای که ادعای مسلمانی داریم وجود صمیمیت و مهربانی کم رنگ شده است و از طرفی خشم و غضب فراوان دیده می‌شود و محبتی که در اسلام توصیه شده کمتر در خانواده‌ها نمایان است که باید این مسئله نیز مورد توجه کارشناسان فرهنگی قرار بگیرد.

وی حوزه علمیه را مهم‌ترین عنصر در احیای امر به معروف و نهی از منکر دانست و تاکید کرد: حوزه علمیه در درجه اول می‌تواند در تحقق واجب به زمین مانده امر به معروف و نهی از منکر تأثیرگذار باشد زیرا طلاب و روحانیت درس اسلام خوانده و از مکتب وحی استفاده می‌کنند.

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه قزوین به نهادهای تأثیرگذار در امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و به طور کلی مدیران کل‌ در همه‌ی سازمان‌ها وظایف ویژه‌ای نسبت به کارکنان خود در بحث امر به معروف و نهی از منکر دارند و باید در زنده کردن این امر جهادگونه وارد شوند.

وی رسالت حوزه علمیه و مبلغان دینی را در ترویج امر به معروف و نهی از منکر مهم دانست و اظهار داشت: روحانیت و مبلغان دینی باید در درجه اول خانواده خود را امر به معروف و نهی از منکر کنند و جلسات هفتگی قرآن و نهج البلاغه برای اقوام و خویشاوندان خود برگزار کنند تا زمینه‌ای برای جذب عامه مردم جامعه فراهم شود.

استاد حوزه قزوین در پایان ابراز داشت: مهم‌ترین معروف حمایت از نظام و حکومت اسلامی و حفظ خط شهدا است و مهم‌ترین منکر در جامعه تضعیف کردن نظام و حکومت اسلامی و بدبین کردن مردم نسبت حکومت ولی فقیه و خط درست دیانت و شهدا است.

انتهای پیام/۲۰۰۲

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان