۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین کشت گردو در بیش از۵ هزار هکتار از باغات قزوین
کد خبر: ۳۲۵۱۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۴ ساعت: ۱۳:۳۱ ↗ لینک کوتاه

کارشناس محصولات ارگانیک جهاد کشاورزی اعلام کرد:

کشت گردو در بیش از۵ هزار هکتار از باغات قزوین

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: هم اکنون ۵ هزار و ۵۴۰ هکتار از باغات استان به زیر کشت محصول گردو اختصاص دارد.

کشت گردو در بیش از۵ هزار هکتار از باغات قزوین
علیرضا نوروزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: با توجه به سرمازدگی فروردین ماه سال جاری و خسارت وارده به باغات گردو استان، استفاده از ارقام مقاوم و مناسب می‌تواند مهمترین راهکار در جلوگیری از آسیب و همچنین افزایش کیفیت و کمیت محصول گردو در باغات باشد.

وی افزود: هم اکنون 5 هزار و 540 هکتار از باغات استان به زیر کشت محصول گردو اختصاص دارد؛ که از این میزان سطح زیر کشت سالیانه 10 هزار تن محصول تولید می‌شود.

نوروزیان پراکنش سطح زیر کشت محصول گردو در باغات استان را، شهرستان‌های تاکستان (فارسجین و ضیاء آباد )، آوج، الموت و حومه قزوین ذکر کرد.

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به مناطق کشت محصول گردو و ارقام سازگار در استان گفت: استان قزوین شامل سه منطقه دشت، کوهپایه و کوهستان است که برای مناطق دشت ارقام خارجی، ارقام بومی و چند لر، در مناطق کوهپایه، ارقام بومی، اروند، بدرود و هارتلی و مناطق کوهستانی در ارتفاع 2 هزار متری رقم فرندر، روند، کرده دعنده یا پلی نایزر توصیه می‌شود.

نوروزیان در ادامه به آفات و بیماری‌های گردو اشاره و بیان کرد: شته خالدار گردو، شته سبر گردو، شپشک‌ها، کرم سیب، پروانه فری یا خراط، کندگالی و کنه‌ها (زرد و قرمز) از جمله آفات گردو هستند که خسارت زیادی به این محصول وارد می‌کنند.

وی بیماری‌های کله برگی، بلایت (باکتریایی)، آنترا کنوز (عامل قارچ)، خشکیدگی سرشاخه (شانکر گردو )، آب سیاه (قارچ فایتو فترا )، پوسیدگی طوقه و ریشه و پوسیدگی ریشه و طوقه (عامل آرمیلاریا ) را از مهمترین بیماریهای گردو ذکر کرد.

نوروزیان تصریح کرد: استفاده از روش‌های تلفیقی از جمله تغذیه و آبیاری مناسب، ارقام مقاوم و متحمل، استفاده از تله‌ها و فرمونهای جذب آفات، رهاسازی حشرات شکارگر، کشت گیاهان تله و میزبان و کنترل آنها، بهداشت کف باغ، هرس به موقع و حذف شاخه‌های آلوده، سوزاندن بقایای گیاهی، انجام یخ زمستانه، سوزاندن بقایای گیاهی، استفاده از دور کننده‌های آفات و استفاده صحیح و به موقع از سموم آفات و بیماری‌ها می‌تواند راهکارهای مناسبی برای پیشگیری از بروز خسارت به این محصول باشد.

این مسئول به فعالیت‌ها و اقدامات جهاد کشاورزی در راستای افزایش دانش نوین در محصول گردو اشاره کرد و گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای باغداران در زمینه جوان سازی و هرس تاپ ورکینگ (سر شاخه کاری) با دعوت از اساتید کشور ترکیه، آموزش کشاورزان به صورت عملی با روش‌های مدرن مبارزه با آفات و بیماری‌های موجود در باغات گردو از مهمترین اقدامات این سازمان برای محصول گردو است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان