۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین وقتی پایتخت اسیر روزمرگی اصلاح طلبان می‌شود/ عمر تهران به انتخاب شهردار بیمار و بازنشسته سپری شد
کد خبر: ۳۲۵۰۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۴ ساعت: ۱۳:۱۰ ↗ لینک کوتاه

یکسال از مدیریت منتقدان پرهیاهو گذشت

وقتی پایتخت اسیر روزمرگی اصلاح طلبان می‌شود/ عمر تهران به انتخاب شهردار بیمار و بازنشسته سپری شد

اصلاح طلبان شورای شهر تهران با عملکردی که در این دوره از خود نشان دادند ضعف کارکردی و مدیریتی این جریان را عیان کردند.

 وقتی پایتخت اسیر روزمرگی اصلاح طلبان می‌شود/ عمر تهران به انتخاب شهردار بیمار و بازنشسته سپری شد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،شهرداری و شورای شهر تهران در دوره جدید چه عملکردی از خود به جای گذاشته‌اند. موضوعی که امروز بسیار مطرح است و حتی مقایسه میان نوع عملکرد مدیریت «محمد باقر قالیباف» و همچنین شهردار و شورای شهر فعلی تهران مورد توجه شدید قرار گرفته است.موضوعی که حاکی از آن است که چندان رضایت خاطری نسبت به این عملکرد وجود ندارد و حتی بعضا «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران هم خود یکی از منتقدان اصلی این روند است.

چرا مردم وضعیت فعلی شهرداری را با دوران قالیباف مقایسه می کنند؟
مدیریت کلان شهر بزرگ تهران با مشکلات عدیده ای در این روزها دست و پنجه نرم می کند. عدم به ثمر رسانی پروژه های شهری یکی از همین موارد است . چند روز پیش بود که محسن هاشمی در یک بازدید سرزده از پروژه پایانه شرق تهران با انتقاد از اینکه شهرداری هنوز نتوانسته این پروژه را تکمیل کند و اعداد و ارقامی که بیان می کند پایانه شرق 95 درصد پیشرفت داشته جعلی بوده و 70 درصد رقم واقعی است، عنوان کرد: «14 ماه است که این پروژه خوابیده است و پروژه محل زندگی کبوترها شده است و اگر هرچه زودتر افتتاح نشود، خراب می‌شود.»

خبر مرمت پل کریمخان که با اخبار و حاشیه های فراوانی روبرو شد و موجب این انتقاد شد که شهرداری در مرمت یک پل که خطرات زیادی برای شهروندان ممکن است ایجاد کند هم دچار مشکل است یکی دیگر از این موارد بود.

خط هفت مترو تهران که چند ماهی از شروع شهرداری جدید اصلاح طلب یعنی در زمان «محمد علی نجفی» بسته شد در حالی که در دوره قالیباف این خط افتتاح شده بود یکی دیگر از موارد است. خط ۷ مترو که از ۸ آبان ۱۳۹۶ به موضوع وجود مسائل ایمنی تعطیل شده بود، از روز شنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۷ با بازگشایی بخش میانی خط حدفاصل ایستگاه مهدیه تا شهید نواب صفوی، فعالیت خود را مجدداً از سر گرفت.  این درحالی بود که اعضای شورای شهر قبلی که شامل اصلاح طلبان هم می شدند طی سوار شدن در قطار این خط و بازدید میدانی نقص ایمنی آنرا رد کردند.

 اسفندماه سال قبل بود که زهرا نژادبهرام عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران درباره انتظارات مردم از دوران جدید مدیریت شهرداری اظهار داشت: «قرار نيست شهردار كار اجرايي انجام دهد و این تقصیر قالیباف بود که از ۴صبح تا ۱۱ شب کار می‌کرد!»

اما اینک زهرا صدراعظم نوری دیگر عضو شورای شهر تهران هم طی گفتگویی، گفته است: »قالیباف برج و پل در تهران می ساخت و ما کار نرم افزاری می کنیم!»

ماجرای بریدن گوش یک نوجوان کار و غوغاسالاری اصلاح طلبان 
در مناظرات انتخاباتی سال 96 بود که اسحاق جهانگیری نامزد پشتیبان حسن روحانی پشت تریبون ایستاد و با انتقاد از اقدامات شهرداری تهران گفت: «ماموران شهرداری به صورت مادر دستفروش سیلی زدند، وقتی فیلم را دیدم انقدر احساس بدی بود که انگار به من زدند.» این درحالی بود که این واقعه در شهر دیگری یعنی فومن اتفاق افتاده بود و اصلا ربطی به شهرداری تهران نداشت. در این راستا غوغاسالاری های بسیاری در خصوص برخورد ماموران شهرداری با دستفروشان و کودکان کار مطرح شد که همه برای تخریب قالیباف صورت گرفت. اما اینک فیلمی منتشر شده که نشان می دهد ماموران شهرداری در زمانی که اصلاح‌طلبان مدیریت شهر تهران را در دست دارند گوش یک کودک کار که زباله های بازیافت را جمع آوری می کند با تیغ بریده و بخیه خورده است.

البته بررسی منطقی این موضوع جزو اصول اصلی کار است و نباید یکطرفه به قاضی رفت اما باید گفت اگر این اتفاق در زمان شهرداری قالیباف می افتاد چه جار و جنجالی علیه وی از سوی پروپاگاندای رسانه‌ای اصلاحات صورت می گرفت و چقدر در جهت تخریب وی توپخانه رسانه ای این جریان شلیک می شد؟

همچنین خبر رسیده که یک مرد میانسال در مقابل شهرداری تهران خودسوزی کرد.براساس اطلاعات موجود این فرد ابتدا با صدا بلند فریاد می‌زد و سپس با ریختن بنزین و روشن کردن شعله خودش را به آتش کشید.

برخی از شهروندان مدعی هستند این فرد صاحب مغازه‌ای در منطقه دو شهردار یتهران بوده است که از سوی شهرداری ۵۰۰ میلیون تومان جریمه شده است.همین امر باعث شده تا این فرد به شهرداری تهران مراجعه کرده و از آنها تقاضای کمک کند اما زمانی که پاسخ مناسبی از نظر خود دریافت نمی‌کند اقدام به خودسوزی می‌کند.

حال باید دید که اصلاح طلبان با این نوع اخبار نگران و ناراحت کننده چه واکنشی از خود نشان می دهند؟

ضعف اصلاح طلبان در انتخاب شهردار 
شهرداری محمد علی نجفی در شهر تهران یکی از ضعف های بزرگ شورای شهر تهران در زمانه ای است که اصلاح طلبان تمامی کرسی ها را در اختیار دارند. همیشه انتقاد می شد که نجفی با توجه به اینکه در گذشته هم حوزه مدیریتی خود را به طور نصفه و نیمه رها کرده است، چطور قرار است مدیریت کلان شهر تهران با اینهمه وسعت و پیچیدگی را به دست فردی که به بهانه بیماری چندین پست را با استعفا ترک کرده است، تحویل گیرد.

 اصلاح طلبان اما گوششان به این حرف ها بدهکار نبود تا اینکه بازهم رویه آقای استعفا تکرار شد وی در پایان سال 96 بعد از چند ماه اعلام استعفا کرد که این موضوع تا بعد از تعطیلات نوروز مسکوت ماند و بعد از ان اصلاح طلبان در حالی که اصرار می کردند نجفی بماند، استعفای وی را به دلیل بیماری شدید و جهت درمان پذیرفتند.

بعد از این ماجرا اصلاح طلبان شورای شهر «محمد علی افشانی» را انتخاب کردند. شهرداری که عکس وی در سال 94 در مراسم استقبال ازشهدای حادثه منا در شیراز منتشر شد که نشان می داد که آقای شهردارجدید و اطرافیان وی گل های باغچه ای را از ریشه کنده و در مراسم حضور یافته اند. برخی از رسانه ها به طنز تیتر زدند که آقای شهردار از این به بعد با گل ها مهرمانتر باشید.

مدیریت افشانی در شهرداری تهران بزرگترین سمت وی در عرصه کاری او بود که همین موضوع سبب شد تا انتقاداتی نسبت به افشانی بوجود آید که آیا اصلاح طلبان مدیر سطح بالاتری نداشتند که وی را دراین حوزه به کار گیری کردند. اما این تمام ماجرا نبود و اینک با وجود تصویب طرح اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان در امور مدیریتی حالا شهردار تهران بایستی پست خود را ترک کند. این قانون نه تنها شامل حال وی بلکه برخی از مدیران میانی شهرداری تهران از جمله «مرتضی حاجی» مدیرعامل موسسه همشهری که انتخاب او در این سمت به خاطر سن بالایی که دارد در ابتدا مورد انتقاد جدی قرار گرفت، می شود. البته اقدامات حاجی در همشهری و واگذاری چند مجله مهم این موسسه به یک جوان اینک مورد انتقاد جدی اصلاح طلبان و روزنامه نگاران قرار گرفته است.

چند روز پیش نیز از رئیس شورای شهر تهران در خصوص بازنشستگی افشانی سئوال شده بود، سئوالی که به نظر می رسد که برای اعضای شورای شهر تهران بسیار آزار دهنده است؛ چراکه محسن هاشمی در این حوزه به خبرنگار رسانه ملی پاسخ داد که به دنبال موضوع برکناری رئیس خود باشند که این موضوع توسط مجلس پاسخ داده شد که رئیس رسانه ملی شامل چنین قانونی نمی شود.

به هر جهت شهر تهران در دوره جدید مدیریتی دچار مشکلات و مسائل مختلفی است که بسیاری از این امور از عدم تصمیم گیری مدیریتی درست شورای شهر تهران و متعاقب آن شهردارانی که مشکلاتی دارند و مهمان چند روزه پایتخت نشینان هستند نشات می گیرد که به نظر می رسد با وجود بازنشستگی افشانی این موضوع هنوز ادامه دار است.


انتهای پیام/1404  

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان