۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قیام دلیران جنوب درسی برای جهان/ امروز رئیسعلی‌ها کم نیستند
کد خبر: ۳۲۴۷۲۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۲ ساعت: ۱۰:۵۷ ↗ لینک کوتاه

به مناسبت ۱۲ شهریورماه؛

قیام دلیران جنوب درسی برای جهان/ امروز رئیسعلی‌ها کم نیستند

قیام جنوب درس بزرگی برای استعمار و استکبار بود؛ افرادی که با دست خالی و با تکیه بر اعتقاد و ایمان خود مقابل استعمارگران ایستادند و آنها را از این آب و خاک بیرون کردند.

قیام دلیران جنوب درسی برای جهان/ امروز رئیسعلی‌ها کم نیستند
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر   صبح قزوین ،رئیسعلی دلواری دلیرمرد جنوب در مقابل هجوم انگلیسی‌ها به بوشهر همراه با یاران و همرزمانش ایستاد و مقاومتی جسورانه و هوشمندانه داشت و درس بزرگی به استعمار و استکبار داد که هیچ‌گاه نباید فراموش کنند.

متجاوزان انگلیسی در اوضاع نابسامان جنگ جهانی اول اقدام به حمله به بنادر جنوبی ایران کردند و در حالی که در زمان غارت دیگر سرزمین‌ها مقاومتی را در مقابل خود نمی دیدند، دست به غارت و چپاول و استعمار این کشورها می‌زدند.

به خیال خام آنها ایران نیز اینگونه خواهد بود و با چهار کشتی جنگی و پنج هزار سرباز و هزار گلوله توپ به سمت ایران آمدند اما مدافعان خلیج فارس به خوبی در مقابل آنها ایستادند.

رئیسعلی دلواری و یاران و همرزمانش که فتوای علمای دینی را نیز به عنوان پشتوانه‌ای محکم همراه خود داشتند، ساحل خلیج فارس را به کابوسی فراموش نشدنی برای متجاوزین تبدیل کردند.

رئیسعلی و همرزمانش دست به جهاد زدند و در مقابل ظلم و زور ایستادند؛ آنها با دستان خالی و اسلحه‌های محدود به جنگ دشمنی که تا بیخ دندان مسلح بود و با قوای کامل به بوشهر حمله کرده بود رفتند.

پس از حمله انگلیسی‌ها به سمت دلوار، با شبیخون شبانه رئیسعلی مواجه می‌شوند و تعداد کثیری از نیروهای انگلیسی و هندی که با آنها به این منطقه آمده بودند، کشته شدند.

به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی «امروز رئیسعلی‌های دلواری کم نیستند و تنها هم نیستند»روباه پیر هم در مقابل از هیچ اقدامی بر علیه رئیسعلی دلواری فروگذار نکرد و گمرک و دریا را که محل ارتزاق مردم بود را تحت سیطره خود درآوردند تا مردم برای امرار و معاش خود با مشکل روبرو باشند.

انگلیسی‌ها برای متوقف کردن رئیسعلی دلواری و یارانش دست به اقدامات متعددی زدند ولی با تطمیع و تهدید و تحریم راه به جایی نبردند ولی بالاخره رئیسعلی این مرد بزرگ تنگسیر که هیچگاه در نبرد مستقیم با دشمن شکست نخورد، اینبار از پشت توسط یک فرد خائن داخلی مورد اصابت قرار گرفت.

البته قیام رئیسعلی دلواری پایان ایستادگی و مقاومت مردم در مقابل استعمارگران در کنار خلیج فارس نبوده است و انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها بارها و بارها در خلیج فارس تحقیر شده‌اند.

رئیسعلی‌های دلواری کم نیستند

راه رئیسعلی دلواری همچنان ادامه دارد و هزاران رئیسعلی دیگر آماده دفاع از این آب و خاک هستند. به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی «امروز رئیسعلی‌های دلواری کم نیستند و تنها هم نیستند».

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد رئیسعلی دلواری می‌فرمایند: شهید رئیسعلی دلواری از نام‌هایی است که همیشه دل‌هایی مؤمن را در سراسر کشور که آشنایی به وضع او و مبارزات او داشته‌اند به خود جذب می‌کرده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفت: پس از پیروزی انقلاب این نامی که سعی می‌شد پنهان بماند و این چهره ناشناخته بماند بر سر زبان‌ها افتاد و همه او را شناختند و مظلومیت و شهادت او را دانستند.

مختصری از زندگی رئیسعلی

رئیس علی فرزند زائر محمد و شهین در دلوار دهستانی از توابع بوشهر به دنیا آمد. او در عصر مشروطیت، جوانی ۳۰ ساله ، بلند همت، شجاع، در صدق و صفا کم مانند و در حب وطن و توکل به خدا ، ضرب المثل بود.

بعد از این که قوای اشغالگر انگلیس جنوب ایران را به تصرف خود درآوردند، با شجاعتی وصف‌‏ناپذیر به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شکست‏های سنگینی بر آنان وارد کرد. 

پس از اشغال بوشهر نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را کردند. محلی که پیش از آن، چند بار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هر بار طعم تلخ شکست را چشیده بودند. رئیسعلی سواره و پیاده خاک تنگستان و دشتی را پیمود و سران ایلات و عشایر را در مقابل انگلیسی ها با هم متحد کرد. 

او با تکیه بر خدای متعال و فتوای علمای بنام چون مجاهد برازجانی، مجتهد اهرمی، سید عبدالله بلادی  همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شده و نیروهای متجاوز را تار و مار کرد.

انگلیسی‌ها که با تطمیع و تهدید نتوانستند این سردار جوان را با خود همراه کنند برای از پای درآوردن او،یکی از خیانت پیشگان داخلی را فریفته و او را به مقابله با رئیسعلی فرستادندپاسداری از بوشهر، دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از نفوذ قوای بیگانه به درون سرزمین ایران، دفاع از استقلال وطن و جلوگیری از غارت سرمایه های ملی در کرانه خلیج فارس از اهداف قیام او بود.

جنگ میان رئیسعلی و یارانش با انگلیسی‌ها به اوج خود رسیده بود. انگلیسی‌ها که با تطمیع و تهدید نتوانستند این سردار جوان اما مومن و شجاع را با خود همراه کنند برای از پای درآوردن او با توطئه یکی از خیانت پیشگان داخلی را فریفته و او را به مقابله با رئیسعلی فرستادند.

سرانجام رئیسعلی دلواری که با یاران خود با تدارک حمله‌ای سنگین قصد شبیخون به بوشهر و تهاجم علیه انگلیسی‌ها را داشتند در منطقه تنگک صفر در حومه بوشهر به تیر غلامحسین نامی از خائنان داخلی از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

آیت الله سید مرتضی مجتهد اهرمی از علمای بزرگ زمان بر پیکر پاک او نماز بپا کرد و پیکر پاک این سردار شجاع و نام آور در وادی اسلام نجف اشرف  در جوار مولای متقیان علی (ع) به خاک سپرده شد. 

استان بوشهر پایتخت مبارزات ضد استعماری

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با اشاره به سالروز شهادت رئیسعلی دلواری سردار بزرگ  مبارزه با استعمار گفت: ۱۲ شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری در مبارزه با انگلیس در بوشهر و تنگستان به عنوان روز مبارزه با استعمار پیر انگلیس لقب گرفته است.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، با بیان اینکه شهید رئیسعلی دلواری  با قیام خود درسی به تاریخ آموخت که هیچگاه انگلیس از یاد نمی‌برد خاطر نشان کرد: قیام رئیسعلی دلواری نشان داد که می‌توانیم با دست خالی جلو قدرت‌های زور و تزویر بایستیم.

وی، استان بوشهر را پایتخت مبارزات ضد استعماری ایران دانست و تصریح کرد: پایتخت مبارزات ضد استعماری به سبب مبارزات سرداران بزرگی مانند رئیسعلی دلواری در مقابله با استعمار به استان بوشهر لقب گرفت.

خطیب نماز جمعه بوشهر با بیان اینکه انگلیس چهار بار در طول ۲ قرن به استان بوشهر حمله کرد افزود: در این چهار بار علما، سرداران و مردم از خود حماسه آفریدند و به عنوان تاریخ پرشکوه در استان بوشهر ثبت شده است.

رئیسعلی تاج سر کرانه خلیج فارس است

امام جمعه دلوار با اشاره ۱۲ شهریور  سالروز شهادت سردار شهید رئیسعلی دلواری و روز ملی مبارزه با استعمار گفت: همه ایران و خصوصا بوشهر همواره مدیون رشادت‌های رئیسعلی دلواری است و بحق رئیسعلی، تاج سر کرانه خلیج فارس است.

حجت‌الاسلام علی زاهددوست بیان کرد: ۱۰۳ سال پیش در چنین روزهایی رئیسعلی دلواری با شجاعت و ایستادگی خواب راحت را از چشم استعمار و ایادی آنان گرفت و حرکت آنروز او برای امروز ما مایه درس و عبرت شد.

وی بیان کرد: مهمترین درسی که از این مبارزه می توان گرفت این است که انسان‌هایی که در مقابل استکبار و استعمار تسلیم نشدند عزت‌مند شدند و آنان که سر سازش با استکبار داشتند در تاریخ جز خفت و خیانت از آنها نام و نشانی وجود ندارد.

 امام جمعه دلوار افزود: باید بدانیم تا وقتی ملتی مانند رئیسعلی دلواری هوشیار و  بیدار باشد خواب را از چشم دشمنان می گیرد ولی اگر ملت و مسئولان آن  از دشمن غافل شوند از آنان ضربه خواهند خورد.

وی با تاکید بر اینکه شرح شجاعت‌ها و سیره و مجاهدت‌های رئیسعلی را باید مطالعه کنیم خاطرنشان کرد: نهضت معرفی رئیسعلی باید بوجود بیاید و این سردار شجاع و مومن را بصورت واقعی به جامعه و خصوصا جوانان و دانش آموزان معرفی کند.

استعمار و استکبار از تاریخ درس بگیرند

بدخواهان ملت ایران باید از قیام رئیسعلی و مقاومت مردم درس بگیرند. آنهایی که بر طبل تهدید می‌کوبند و از تحریم می‌گویند باید بدانند که ما همچنان ایستاده‌ایم و این صحنه را خالی نخواهیم کرد.

اگر رئیسعلی دلواری با دسیسه و خیانات به شهادت می‌رسد ولی از خاک گهربار ایران هزار رئیسعلی دیگر می‌روید که تفنگ او را بردارند و بار دیگر درس عبرتی بزرگ به دشمنان بدهند.

گورستان انگلیسی‌ها در بوشهر نشانه‌ای از شکست آنها در این سرزمین است؛ از این دست نشانه‌ها در ایران اسلامی کم نیست و در صورتی که دست از پا خطا کنند بار دیگر نشانه‌های دیگری از شکست ذلت‌بار آنان ثبت خواهد شد.

 

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان