۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین کابینه جنگی دولت ایران کجاست؟
کد خبر: ۳۲۳۸۸۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۷ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

یادداشت؛

کابینه جنگی دولت ایران کجاست؟

لازم است ارکان ایرانی مرتبط با این جنگ اقتصادی، منسجم و مدبر در سریعترین زمان دست به اقدامات لازم بزنند.

کابینه جنگی دولت ایران کجاست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، کمیل خجسته تحلیلگر مسایل سیاسی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:
کمیل خجسته

۱. ابداع اصطلاح کابینه جنگی(war cabinet) در ادبیات حکمرانی به دوران جنگ سخت برمیگردد. در این حالت رییس دولت اعضا را از میان اعضای کابینه خود که به جنگ مرتبط هستند، فرماندهان ارشد نظامی و همچنین از منتقدین صاحب منصب خود -مثلا نمایندگان مجلس- انتخاب میکرد تا هم بتواند با ایجاد هماهنگی میان دستگاهی در کوتاهترین زمان ممکن فاصله زمانی تصمیم تا اقدام را به حداقل برساند و هم بتواند مهمترین مسئله ملی را با همبستگی ملی حل کند.

چرچیل در انگلستان در دوران جنگ جهانی این کابینه را شکل داد. بعد از یازده سپتامبر هم بوش کابینه جنگی تشکیل داد.

۲. در عصر جدید تشکیل کابینه جنگی دیگر مخصوص جنگ سخت نیست. انگلستان برای پروژه برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا کابینه جنگی برگزیت(war cabinet berexit) را تشکیل داد.

آمریکایی ها که در سند راهبرد امنیت ملی 2015 تحریم را ابزار اصلی اعمال قدرت خود اعلام کرده اند و به ایران اعلام جنگ اقتصادی کرده اند هم حدود ده روز است که با هدف رسیدن به اهدافشان در این کارزار اقتصادی یک گروه اقدام علیه ایران درست کرده اند.

۳. امریکایی‌ها که برای کارشناسان حوزه تحریم ایران بنا به گفته کتاب "جنگ خزانه داری" از اصطلاح چریکهای کت و شلواری استفاده میکنند برای رسیدن به اهدافشان این روزها همه گونه تهاجم اقتصادی علیه ایران را طراحی میکنند و حتی یک نوع کابینه داخلی جنگ اقتصادی درست کرده اند.

به این شرایط مشکلات اقتصادیی که ایران از درون با آن درگیر است را هم باید اضافه کرد.

حالا در چنین شرایطی چیزی که مردم میبینند اینست که سر شفافیت ارزی وزیری یک حرف میزند، وزیری دیگر علیه اش توییت میکند و رییس توییت را لایک میکند. بلیط هواپیما آن هم در ماه پر حجم سفرهای مردم گران میشود، وزیر راه در دفاع از گرانی آن مصاحبه کند و دو روز بعد رییس شبانه دستور کاهش قیمتش را میدهد آن هم بعد از آنکه روزنامه ها یعنی کندترین رسانه عصر شبکه- اطلاعات به آن میپردازند و بماند ماجراهای ارز و سکه و... این ناهماهنگیهایی که به چشم می آید آن هم در این سطح وزارتی در شان کابینه ای نیست که در یک جنگ اقتصادی قرار دارد.

این کارزار تقابل اقتصادی حداقل چهار جبهه دارد: چریکهای کت و شلواری، معضل بیکاری، مشکل معیشتی، مسئله رکود، لازم است ارکان ایرانی مرتبط با این جنگ اقتصادی، منسجم و مدبر در سریعترین زمان دست به اقدامات لازم بزنند. اینجا این سه سوال از شورای هماهنگی اقتصادی قابل پرسش است: کابینه جنگی دولت ایران کجاست؟ چه میکند؟ نقشه عملیاتی اقتصادی که بر دیوار این کابینه خورده چیست؟





انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان