۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین تنزل ۷ پله ای ایران در صنعت خودروسازی/ گزارش صنعت خودرو طی ۱۱ هزار و ۸۸۰ ساعت کار تخصصی تهیه و تدوین شد
کد خبر: ۳۲۳۸۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

سخنگوی کمیسیون صنایع در مصاحبه با صبح قزوین:

تنزل ۷ پله ای ایران در صنعت خودروسازی/ گزارش صنعت خودرو طی ۱۱ هزار و ۸۸۰ ساعت کار تخصصی تهیه و تدوین شد

روح الله عباسپور گفت:در سالهای گذشته ایران یازدهمین کشور دنیا در صنعت خودروسازی بود ولی در حال حاضر به علت تنزل کیفیت بعد از جمهوری چک و اندونزی در مقام هجدهم جهان قرار دارد.

تنزل ۷ پله ای ایران در صنعت خودروسازی/ گزارش صنعت خودرو طی ۱۱ هزار و ۸۸۰ ساعت کار تخصصی تهیه و تدوین شد

روح الله عباسپور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سرویس سیاسی صبح قزوین، با بیان اینکه در مجلس مجمعی از نمایندگان انجام تحقیق و تفحص از شرکتهای خودروسازی را ضروری دانستند اظهار داشت: با توجه به اینکه مردم به بحث افزایش قیمت ها و کیفیت خودروها دیدگاه و نظراتی را مطرح کردند مجلس در این امر ورود پیدا کرد.

وی افزود: محورهای اولیه در این راستا نحوه تعامل شرکت های خودروسازی با قطعه سازان است،  قطعه سازان از نظر قیمت خرید قطعات و کیفیت پرداختی ها و تنظیم قراردادها باید مورد نظارت مجلس قرار بگیرند محور دیگر نسبت به عملکرد قانون ارتقاء کیفیت خودرو بود.

سخنگوی کمیسیون صنایع ادامه داد: بعد از دیدار رهبری از شرکت خودروسازی در بهار امسال و قبل از آن نیز مجلس قانونی را نسبت به کاهش تعرفه خودروسازی برای آسانتر شدن مجاری ورود خودروهای خارجی تصویب کرده بود تا شرکت های داخلی برای افزایش کیفیت خودروهای خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: با ارائه دیدگاه های رهبری مجلس به این بحث ورود پیدا کرد و قانونی تدوین شد تا خودروسارزان مکلف به ارتقاء کیفیت محصولات خود شوند؛ لذا میزان برنامه ریزی بهره وری از کیفیت خودرو یکی از محورهایی است که در این تحقیق و تفحص در حال بررسی است تا بررسی های لازم در این زمینه از شرکت های مورد نظر صورت بگیرد.

عباسپور به محور سوم تحقیق پرونده خودروسازان اشاره کرد و ابراز داشت: میزان سرمایه گذاری انجام شده صنعت خودرو و کاهش هزینه و قیمت تمام شده در راستای تکنولوژی می باشد، با وجود تحریم ها و از طرف دیگر افزایش قیمت ارز که زمینه افزایش قیمت مواد اولیه را فراهم کرد و در ادامه قیمت خودرو بالا رفت، این موضوع نیز باید مورد بررسی قرار می گرفت.

وی یادآور شد: همچنین سرمایه گذاری های بی موردی در صنعت خودروسازی وجود داشت زیرا برخی از این شرکت ها  از بانک های دولتی تسهیلات گرفته و آن را در بانک های خصوصی مورد سرمایه گذاری قرار داده اند تا با افزایش سود، سهام نیز داشته باشند در این زمینه نیز مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کرد.

نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس در ادامه گفت: در 20 اسفندماه سال 91 چند کمیته به همت 15 نفر از اعضایی که درخواست تحقیق و تفحص داده بودند تشکیل شد و به دنبال آن کمیته های ساختار، مالی و حسابداری، فنی و استاندارد، امور ویژه و حقوقی تشکیل شد تا تمام این محورها مورد بررسی و تفحص قرار گیرد.

وی افزود: در راستای این بررسی ها 11880 ساعت کاری کارشناسی و 120 هزار برگ کتبی و دیجیتال در سال 92 انجام گرفت و در چهار اسفندماه سال 92 گزارش نهایی اولیه تدوین و آماده ارائه شد تا در کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس یادآور شد: در سالهای گذشته ایران یازدهمین کشور دنیا در صنعت خودروسازی بود ولی در حال حاضر به علت تنزل کیفیت بعد از جمهوری چک و اندونزی در مقام هجدهم جهان قرار دارد.

وی در ادامه به محورهای مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته در مجلس اشاره و خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی معتقد بود در 9 بند می تواند این تفحص صورت بگیرد، این محورها عبارت بودند از، نداشتن برنامه راهبردی از سوی خودروسازان، نبود بحث مالی و مدیریت محور و کارآمدی مراکز تحقیق و توسعه در زمینه طراحی قوای محرک.

عباسپور به محورهای بعدی اشاره کرد و اذعان داشت: برخورداری از فناوری های نامناسب روز که البته وجود برخی محدودیت ها مانند تحریم ها باعث شده صنعت خودرو به سوی استفاده از قطعات چینی روی بیاورد؛ کنترل و نظارت به خوبی صورت نگرفته و در زمینه های مختلف بهره وری لازم را نداریم؛ به کارگیری قطعات با کیفیت پایین و خدمات پس از فروش مورد بعدی بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان ما در داخل اقدامات لازم برای تولید این صنایع را دارند چرا در این شرایط ارزی کشور برخی ها اصرار به واردات قطعات ازخارج کشور را دارند؛ همچنین حساسیت قدرت های جهان به تحول در کشورهای در حال توسعه و تضعیف آنها در مسیر تولید داخلی به خصوص در زمینه خودروسازی مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس تصریح کرد: این تحقیق و تفحص صورت گرفته فقط در زمینه دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور نیست بلکه 28 شرکت خودروسازی در کشور وجود دارد که به آنها ورود پیدا کرده ایم که عمده اش ایران خودرو، سایپا، بهمن خودرو و مدیران خودرو و کرمان خودرو است.

وی اظهار داشت: البته کمیته تحقیق و تفحص بیشتر به بررسی شرکت هایی که سهام بالاتری دارند ورود پیدا کرده است، در مجموع 82 درصد سهام داران این صنعت دولتی و شبه دولتی هستند و تنها 18 درصد شخصیت های حقوقی خرد می باشند.

سخنگوی کمیسیون صنایع در مجلس در پایان گفت: شرکت های سرمایه گذاری رانا، سرمایه گذاری صبا تامین اجتماعی، سازمان گسترش و نوسازی ایران، سرمایه گذاری ملی ایران، سرمایه گذاری سایپا، پیشگامان بازرگانی ستاره تابان، سرمایه گذاری رازی و تجارت الکترونیک خودرو دولتی هستند و سرمایه گذاری پویا همگام و سرمایه گذاری بهمن برای سپاه می باشد.

انتهای پیام/2002/خ

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان