۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین کوچک‌ترین آفرودکار جهان، افتخاری برای ورزش قزوین/ استعدادی که به چشم مسئولان نمی‌آید!!
کد خبر: ۳۲۳۴۴۳ نویسنده: حسنعلی احسانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۵ ساعت: ۶:۷ ↗ لینک کوتاه

مصاحبه ای خواندنی از نامزد ثبت در گینس؛

کوچک‌ترین آفرودکار جهان، افتخاری برای ورزش قزوین/ استعدادی که به چشم مسئولان نمی‌آید!!

مربی محمدمهدی می‌گوید: قصد ثبت نام به عنوان رکورددار کم سن‌ترین راننده آفرود را داریم و هم‌اکنون پذیرفته‌ شده است؛ زیرا در کل جهان راننده زیر ۱۰ سال نداریم. اما ثبت در گینس چند مرحله امتحان دارد که این امتحان‌ها هزینه‌بر است.

کوچک‌ترین آفرودکار جهان، افتخاری برای ورزش قزوین/ استعدادی که به چشم مسئولان نمی‌آید!!
به گزارش خبرنگار ورزشی صبح قزوین ؛ محمدمهدی افشار کودک 7ساله قزوینی است که هم اکنون کوچک‌ترین آفرودکار جهان محسوب می‌شود.

وی یادگیری این ورزش را از سه سالگی و زیر نظر پدربزرگش آغاز کرده و به گفته خودش در 6 سالگی به مهارت و تسلط کافی رسیده‌است.

آفرود نوعی از اتومبیلراین است که در پیست‌های طبیعی و مسیرهای خاکی و بیابانی برگزار می‌شود.

محمدمهدی افشار و پدربزرگ و مربی‌اش حسنعلی احسانی در دفتر صبح قزوین حضور پیدا کردند و مصاحبه‌ای با آن‌ها داشتیم که خواندنش خالی از لطف نیست.

صبح قزوین : از چه زمانی وارد این رشته شده‌اید؟
احسانی:
رشته آفرود حالت خشن‌تری نسبت به دیگر شاخه‌های اتومبیلرانی داشته و در جنگ‌ها کاربرد دارد. در زمان دفاع مقدس نیز گاهی نیاز بود تا مسیرهای سخت و باتلاقی و کوهستانی را با این ماشین‌ها بپیماییم و من نیز زمینه این رشته را از همان زمان کسب کردم.

10 الی 15 سال است که به صورت رسمی و به‌عنوان ورزش وارد این رشته شده‌ام و جرقه آفرود در استان قزوین را برای نخستین بار زدم. پیش از آن به صورت جسته و گریخته در این ورزش فعالیت می‌کردم.

صبح قزوین : تاکنون در مسابقات شرکت کرده و مقامی کسب کرده‌اید؟
احسانی:
 به صورت حرفه‌ای بک بار در مسابقات کشوری شرکت کردم و مقام چهارم کشور را به دست آوردم.

با وجود کمبود امکانات و تجهیزاتی که با آن روبرو بودم، شرکت در آن مسابقات تجربه خوبی بود تا در ادامه تصمیم بگیرم این مهارت را به نوه‌ام محمدمهدی انتقال دهم و او به جایی برسد که نظیر آن در دنیا وجود ندارد.

صبح قزوین : چه شد نوه‌‌ی خود را وارد این رشته کردید؟
احسانی:
به تدریج که هنگام رانندگی نوه‌ها را کنار خودم می‌نشاندم، متوجه شدم که محمدمهدی جرأت لازم برای رانندگی را دارد. محمدطاها نوه دیگر من نیز به عنوان همراه همیشه کنار محمدمهدی حضور داشت.

به دلیل علاقه‌ای که در نوه‌هایم به این ورزش وجود داشت روی آموزش آن متمرکز شدم، تا اینکه محمدمهدی در سن 6سالگی به تسلط کامل رسید و صفر تا صد رانندگی را آموخت.

مولفه‌های مختلفی از جمله شادابی، شجاعت و توان جسمی مورد نیاز است تا فردی بتواند با موفقیت وارد این رشته شود، که تمام این‌ها در محمد مهدی وجود داشت.

صبح قزوین : نوه دیگرتان نیز در این ورزش حضور دارد؟
احسانی:
بله، نوه دیگرم محمد طاها نیز آموزش دیده و تسلط لازم را بر این رشته دارد. او هم‌اکنون به‌عنوان نقشه‌خوان همیشه در کنار محمدمهدی حضور دارد و نقش مشاور و همراه او را دارد.

صبح قزوین : چگونه این آموزش‌ها را به نوه‌های خود دادید؟
احسانی:
با توجه به اینکه اهمیت متمرکز و سازمان‌یافته‌ای به این رشته داده نمی‌شود، جایی نیز برای آموزش بچه‌ها وجود نداشت.

بنابراین من ناچار بودم تا با امکانات و داشته‌های اندک روی نوه‌هایم تمرکز کنم تا آن‌ها رشد کنند. ما هم اکنون با یک دستگاه پاترول تمرین و کار می‌کنیم که برای این کار سنگین است، از سوی دیگر این اتومبیلی قدیمی شده و نیاز به اتومبیل جدیدتری داریم.

صبح قزوین : محمد مهدی در مسابقات نیز شرکت می‌کند؟
احسانی
: به دلیل اینکه در ایران و جهان آفرودکار هم سن او وجود ندارد، حضور او در مسابقات معقول نیست و شرکت نمی‌کند.

با این وجود به عضویت فدراسیون اتومبیلرانی درآمده و قرار است در تمام مسابقات درون‌مرزی حضور افتخاری داشته‌باشد.

در مسابقات کشوری که ماه بعد در ماکو برگزار خواهد شد نیز محمدمهدی دور مارشال مسابقات را خواهد زد، دور مارشال را معمولا پیشکسوتان و قهرمانان می‌زنند و افتخارش از کل آن مسابقات بیش‌تر است.

صبح قزوین : رانندگی آفرود چه تفاوتی با رانندگی معمولی دارد؟
احسانی:
متاسفانه مردم ما از اهمیت این استعداد و تفاوت آن با رانندگی عادی آگاهی ندارند و گاهی از ما می‌پرسند محمدمهدی گواهینامه دارد یا خیر.

در ورزش اتومبیلرانی نیازی به گواهینامه نیست، چون پیست با خیابان و جاده فرق می‌کند و نیازمند توانایی‌های متفاوتی است، از سوی دیگر به دلیل اینکه نوه ما نخبه است، نیازی نیست صبر کند تا به سن قانونی گواهینامه برسد و فقط باید استعداد و یادگیری‌اش وجود داشته‌باشد.

صبح قزوین : رانندگی و انجام این ورزش آسیبی برای محمدمهدی نداشته؟
احسانی:
خیر، از نظر بدنی تاکنون ضرری نداشته و تمام تمرینات و کارهای ما حساب شده است، من خودم با نوه‌هایم کار می‌کنم و رابطه نوه و پدر بزرگ خیلی در بهبود روند یادگیری موثر است و بسیاری از مسائل را حل می‌کند. ما بر طبق قوائد کار می‌کنیم و تاکنون هیچ آسیبی نداشته‌است.

صبح قزوین : مهم‌ترین خاطره‌ای که از رانندگی محمد مهدی دارید چیست؟
احسانی:
یک روز محمدمهدی به بالای کوه رفت و در هنگام برگشت دیدم که ماشین با حالت نامناسبی به پایین می‌آید، وقتی پایین آمد پرسیدم چه شد و محمدمهدی گفت که ماشین ترمز بریده‌است و مشاهده کردم که ترمز بریده‌است و ماشین از بالا تا پایین بدون ترمز آمده بود، اما او خودش به تنهایی و با این سن کم توانسته‌بود این موقعیت را با موفقیت اداره کند تا آسیبی نبیند.

صبح قزوین : مسئولان استانی تا چه اندازه از شما حمایت کرده‌اند؟
احسانی
: متأسفانه هیئت اتومبیلرانی قزوین هیچ اهمیتی به وجود نخبه‌ای چون محمدمهدی نمی‌دهد و هیچ زمانی برای دیدار از او و رانندگی‌اش در محل تمرینات حاضر نشده‌است، فقط مدیرکل ورزش و جوانان استان مبلغ یک میلیون تومان کمک کرده‌است و باقی فقط هدایای جزئي بود و تاثیرگذار نبوده‌است.

صبح قزوین : قصد ثبت رکورد محمد مهدی در گینس را دارید؟
احسانی:
 قصد ثبت نام محمدمهدی به عنوان رکورددار کم سن‌ترین راننده آفرود را داریم و هم‌اکنون پذیرفته‌ شده است؛ زیرا در کل جهان راننده زیر 10 سال نداریم. اما ثبت در گینس چند مرحله امتحان دارد که این امتحان‌ها هزینه‌بر است.

مجموعا حدود 150 میلیون هزینه این امتحان‌ها خواهد شد که خود ما به هیچ وجه نمی‌توانیم این هزینه‌ها را پرداخت کنیم و نیاز به کمک داریم.

صبح قزوین : به نظر شما احتمال دارد در کشورهای دیگر کسی بتواند به رکورد محمد مهدی برسد؟
احسانی:
قطعا کشورهای دیگر با شنیدن خبر این موضوع و ثبت رکورد گینس، برای رسیدن به رکورد محمدمهدی تلاش شبانه‌روزی خواهند داشت.

با این وجود به این زودی نمی‌توانند به این رکورد برسند، چون من از 3سالگی با محمدمهدی تمرین کرده‌ام و حداقل دو سال طول می‌کشد تا بخواهند کودک دیگری را به اینجا برسانند.

همه این‌ها با در نظر گرفتن تفاوت‌هایی است که از نظر تجهیزات و امکانات داریم، قیمت ماشینی که ما با آن تمرین می‌کنیم 10 الی 15 میلیون تومان است، در حالی که ماشین‌های خارجی بعضا یک میلیاردتومان قیمت دارند.

صبح قزوین : اگر حمایت لازم از سوی مسئولان وجود نداشته‌باشد، چه می‌کنید؟
احسانی:
سرنوشت محمدمهدی در بین دولبه قیچی برای من قرار دارد؛ با تمام احترامی که برای مردم ایران قائلم، اگر حمایتی انجام نشود علی‌رغم علاقه‌ای که به کشورم دارم ممکن است سرنوشت این بچه را در کشور دیگری رقم بزنیم. سن نوه‌ام در حال بالا رفتن است و رفته‌رفته فرصت‌ها را از دست می‌دهد.

اگر هم‌سن او در کشورهای دیگر باشد، این فرصت از محمدمهدی گرفته خواهد شد. هم‌اکنون نیز از چند جا دعوت داریم، اما ما می‌خواهیم افتخار محمدمهدی برای ایران باشد و اراده‌ای برای رفتن نداشتیم، چه زمان دفاع مقدس و چه اکنون، می‌خواهیم هر افتخاری است برای ایران باشد؛ اما متاسفانه ما را معطل و وقت ما را تلف کردند. بعد از این مصاحبه ما نهایتا 10 روز صبر می‌کنیم و بعد یک تصمیم جدی می‌گیریم.

صبح قزوین : مسئولان قولی مبنی بر حمایت از شما داده‌اند؟
احسانی:
خانم مرادیان مدیرکل بانوان استانداری، آقای اعلایی مقدم، آقای حکمی از سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین، در جلسه‌ای مصوب کردند که آقای اعلایی مقدم هزینه گینس را پرداخت کند و فرهنگی ورزشی شهرداری نیز اتومبیل رونیز را تهیه کند.

بعد از گذشت یک ماه و نیم از این جلسه، هنوز به قول خود عمل نکرده اند و می‌گویند چنین بودجه‌ای ندارند و نهایتا می‌توانند 5میلیون تومان کمک کنند.

خوب اگر قرار بود که در نهایت چنین حرفی بزنند چرا از ابتدا ما را معطل کردند؟ تاکنون چند بار حرف خود را در این باره تغییر داده‌اند و هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌است.

صبح قزوین : کمبود امکانات چه مشکلاتی برای شما ایجاد کرده‌؟
احسانی: ما تاکنون با دست خالی تلاش کرده‌ایم، اما گاهی نیز به دلیل کمبود امکانات شرمنده مردم می‌شویم.

مثلا هفته گذشته مسافرانی از استان اردبیل تعریف محمدمهدی را شنیده‌بودند و برای دیدن نمایش او به باراجین آمدند، اما ماشین ما خراب شد و نتوانستم اجرایی داشته‌باشیم.

یک بار نیز زمانی که محمدمهدی با ماشین به بالای کوه رفته‌بود، به دلیل قدیمی بودن ماشین ترمز برید و خوشبختانه محمدمهدی توانست با مهارت خوبی آن را اداره کند، وگرنه ممکن بود اتفاق ناگواری بیفتد.

صبح قزوین : تاکنون در سطح استان تقدیری از نوه شما انجام شده؟
احسانی:
محمدمهدی در قزوین رشد کرده‌است و می‌تواند افتخار آفرین شهر باشد، با این وجود متاسفانه حتی یک بَنر هم برای تقدیر از محمدمهدی نصب نشده‌است.

با وجود این همه هزینه‌های غیرضروری و همایش‌های غیرمفید، حمایت مالی از محمدمهدی و ورزش نمی‌شود. رئیس فدراسیون اتومبیلرانی می‌گفت که ما در جهان حرفی در اتومبیلرانی برای گفتن نداشتیم، اما با آمدن محمدمهدی می‌توانیم خود را جهان مطرح کنیم.

چرا قزوین از این فرصت استفاده نمی‌کند؟ ما پنجم شهریور نیز برای برنامه‌ای در برج میلاد تهران دعوت شده‌ایم.

صبح قزوین : سرمایه‌گذاران داخلی برای حمایت از نوه شما اقدام نکرده‌اند؟
احسانی:
 زمانی یکی از سرمایه‌داران به جای بخشی از مالیاتی که باید به دولت پرداخت می‌کرد، تصمیم گرفت تا از محمدمهدی حمایت کند.

او در ازای این کمک و برای رفع کار مالیاتی از هیئت درخواست کرد تا برای محمدمهدی کارت عضویت صادر کند، اما آن‌ها در صدور کارت عضویت رسمی تعلل کردند و او نیز از این حمایت انصراف داد.

صبح قزوین : چه خواسته‌هایی از مسئولان دارید؟
احسانی:
خواسته ما این بود که محمدمهدی عضو هیئت اتومبیلرانی شود تا بتواند رشد پله‌پله خود را در سطح بین‌المللی و کشوری طی کند.

متأسفانه از سوی هیئت استان چنین اقدامی انجام نشد و ما ناچار شدیم مستقیما به فدراسیون کشوری برویم و او عضو فدراسیون کشوری شد.

ماشین فعلی تمرینی پاترول است که ماشین سنگینی است و توان رقابت با تجهیزات جدید را ندارد، ما از مسئولان انتظار داشتیم که حداقل یک اتومبیل رونیز به ما بدهند.

خواسته دیگر ما از مسئولین این است که در تأمین امکانات کمک کنند، همچنین برای ادامه تحصیل محمدمهدی حمایت و همراهی مسئولان آموزش و پرورش لازم است.

دقایقی کوتاه نیز با خود محمدمهدی افشار صحبت کردیم.

وی با بیان اینکه از 3 سالگی و با آموزش پدربزرگش وارد این ورزش شده‌است، تصریح کرد: این ورزش شیرینی‌های زیادی برای من داشته و خیلی لطف بزرگی بوده‌است، من به این ورزش علاقه زیادی دارم و پدربزرگم مشوق و راهنمای من در این راه بوده‌است. در آینده نیز به هر جایی برسم خدا را شکر می‌کنم، زیرار با کمک خدا توانسته‌ام پیشرفت کنم.
انتهای پیام/5005

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان