۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین هفته دولت زمان مناسبی برای افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های نمایشی نیست
کد خبر: ۳۲۳۴۴۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۵ ساعت: ۵:۵۳ ↗ لینک کوتاه

مسئولان پای درددل مردم بنشینند؛

هفته دولت زمان مناسبی برای افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های نمایشی نیست

دل پردرد مردم از شرایط نامساعد اقتصادی در انتظار مسئولین است تا اقدامی جدی برای رفاه مشکلات داشته باشند.

هفته دولت زمان مناسبی برای افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های نمایشی نیست
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، گرانی، تورم، کاهش قدرت خرید و موضوعاتی از این دست از جمله عبارت‌هایی است که این روزها در هر محفلی شنیده می‌شود؛ جملات و عباراتی که در ماه‌های اخیر پس از ایجاد موج گرانی بی‌سابقه به ویژه افزایش قیمت ارزاق و مایحتاج اساسی مردم بر سر زبان‌ها افتاده است.

این مسائل امروز برای تک تک افراد جامعه ملموس است به گونه‌ای که از جزئی‌ترین اقلام تا کالاهای لوکس شاهد افزایش قیمت هستیم و به طور لحظه‌‎ای نرخ‌ها سر به فلک می‌کشد.

تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که دولت برنامه مشخصی برای کنترل گرانی‌ها و ساماندهی وضعیت بازار ندارد و حتی این بی‌توجهی و بی‌برنامگی مسئولین موجب شعله‌ورتر شدن آتش آشفتگی بازار شده و در این میان سودجویان و فرصت طلبانی هم حضور دارند که منتظر ماهگیری از آب گل آلود هستند.

احتکار یکی از آثار گرانی‌های بی حد و مرز است که این روزها از سوی طمع‌کاران و سوداگران بازار، بر تنور گرانی‌ها می‌دمند تا خون مردم را در شیشه کنند؛ افرادی که فقط به فکر انباشته کردن جیب‌های خود از ثروت‌های باد آورده هستند.

سیاست‌های اقتصادی دولت از چند ماه پیش با انتقادهای فزاینده‌ای مواجه شده است و شماری از نمایندگان دولت و کارشناسان اقتصادی و حتی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب خواستار تغییر تیم اقتصادی دولت شده‌اند.

مردم در حالی وضعیت نامناسب اقتصادی را تجربه می‌کنند که در هفته دولت قرار گرفته‌ایم و خدمتگزاران مردم باید در این هفته بیشتر از روزهای دیگر پای صحبت‌های اقشار مختلف جامعه بنشینند و حرف‌های و خواسته‌های آن‌ها را بشنوند.

هفته دولت علاوه بر اینکه یاداور چهره‌های ماندگار و خدمتگزار مردم یعنی شهیدان رجایی و باهنر است، فرصتی مناسب برای دولمتردان است تا کارنامه و ثمره عملکرد خود را بازنگری کنند و آثار آن را در جامعه مورد ارزیابی قرار دهند.

شنیدن اخباری از گرانی‌های بی‌سابقه مرغ، لبنیات، مواد غذایی و کالاهای اساسی و بیکاری و عدم اشتغال جوانان و درآمد بسیار پایین به ویژه قشر کارگر نگرانی‌های عمده‌ای را برای مردم ایجاد کرده است تا جایی که از خریداری اقلام غیر ضرور خودداری می‌کنند و همین موضوع سبب کسادی کسب و کار فروشندگان شده است.

انتظار مردم از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات و دستگاه‎‌های نظارتی برخورد جدی با عوامل گرانی و ایجاد ثبات قیمت‌ها در بازار است.

در این روزها اگر به فروشگاه‌های مواد غذایی مراجعه کنید به ‌وضوح تغییرات قیمتی را مشاهده می‌کنید که از روز گذشته تا به امروز رشد داشته اند؛ به عنوان مثال قیمت یک نمونه از دوغ‌های لبنی به فاصله یک روز از ۴۲۰۰ تومان به ۵۲۰۰ تومان افزایش داشته است و این تنها گوشه‌ای از گرانی‌های لحظه‌ای اجناس است.

فروشنده‌ها علت را گرانی دلار اعلام می‌کنند در حالی که لبنیات تولید داخلی است و افزایش قیمت ارز بهانه‌ای برای اکثر فروشندگان شده تا بخواهند اجناس خود را با قیمت‌های بسیار بالاتر از قیمت خرید به فروش برسانند.

همان طور که گفتیم هفته دولت فرصت مناسبی برای شنیدن خواسته‌ها و انتظارات مردم از مسئولین است و از این رو خبرنگار اجتماعی شاخص، به میان اقشار مختلف جامعه رفته تا صحبت‌های ان‌ها را بشنود و به گوش مسئولین برساند.

خانم جوانی که به تازگی ازدواج کرده بود اظهار کرد: من و همسرم به تازگی تشکیل خانواده داده‌ایم و در حالی که مدت کوتاهی از ازدواجمان می‌گذرد اما هزینه‌های بالا و افزایش قیمت‌ها، متناسب با حقوق همسرم نیست و شرایط را برایمان سخت کرده است.

وی با بیان اینکه شرایط نامناسب اقتصادی همه جوانان را درگیر کرده است، افزود: بسیاری از جوانان به علت سردرگمی در شرایط کنونی تن به ازدواج نمی‌دهند و همین موضوع سبب ایجاد فساد، بی بند باری و هزاران مشکل دیگر در جامعه می‌شود.

این خانم جوان گفت: از مسوولین انتظار دارم نهایت تلاش خود را به کار گیرند چون مردم در شرایط بسیار سختی قرار دارند؛ چرا باید شاهد این باشیم که برخی از مسوولین در رفاه کامل زندگی می‌کنند در حالی که اقشار ضعیف جامعه در معیشت خود دچار مشکل هستند.

وی با اشاره به شکاف طبقاتی ایجاد شده بین اقشار جامعه بیان کرد: متاسفانه امروزه اقشار ثروتمند، ثروتمندتر شده و اقشار ضعیف هم ضعیف‌تر می‌شوند.

این شهروند قزوینی گفت: از مسوولین انتظار داریم تا خودشان را با مردم هم سطح بدانند؛ به میان مردم بیایند و حرف‌هایشان را بشوند و شرایط زندگی طبقات پایین جامعه را درک کنند.

وی ابراز کرد: ما به نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهرمان رای دادیم و انتظار داریم برای مردم کار کنند چراکه آن‌ها به واسطه رای مردم به پست و مقام رسیده‌اند و باید بتوانند از پس وظیفه خطیر خود یعنی خدمت به مردم برآیند.

خانمی که در حال خرید جهیزیه از یک فروشگاه لوازم خانگی در بازار قزوین بود، گفت: برخی معتقدند که این روزها فقط باید به خرید مایحتاج ضروری به ویژه موادغذایی بپردازیم اما برخی خانواده‌ها مانند ما هم هستند که باید برای فرزندانشان جهیزیه تهیه و مراسم عروسی برگزار کنند که در این شرایط اقتصادی بسیار کار سختی شده است.

وی با بیان اینکه تمام اقلام، افزایش قیمت چند برابری داشته‌اند، افزود: تغییر قیمت‌ها در اجناس ساعتی شده است؛ مسوولین باید به وضعیت موجود رسیدگی کنند.

این خانم خانه‌دار ابراز کرد: همسرم بازنشسته است و در برابر افزایش حقوق اندکی که امسال ایجاد شده چطور باید این میزان تورم را بتوانیم تحمل کنیم؟چگونه یک فرد بازنشسته بتواند علاوه بر تامین مخارج اساسی خود از پس خرید جهیزیه برآید؟

وی تصریح کرد: انتظار دارم مسئولین خودشان را تنها برای یک ساعت به جای مردم بگذارند و شرایط ما را درک کنند نه اینکه فقط شعار بدهند و هیچ اتفاقی نیفتد.

مرد جوانی که به همراه همسرش در حال تماشای ویترین یک مغازه بودند، اظهار کرد: ما به تازگی عقد کرده‌ایم؛ اما با این اوضاع اقتصادی که پیش رو داریم ممکن است تا چند سال نتوانیم تشکیل زندگی مستقل دهیم.

وی با بیان اینکه حقوق یک کارگر طوری است که نمی‌تواند خرج ماهانه خود را تنظیم کند، افزود: من با مدرک فوق لیسانس کارگر یک شرکت هستم و هرشب که چشمم را روی هم می‌گذارم نگرانم از اینکه فردا به علت تعدیل نیرو اخراج نشوم!

وی ادامه داد: حقوق کارگر را ۲۰۰ هزار تومان افزایش دادند و در مقابل تمام اجناس افزایش قیمت چند برابری داشته است؛ با این وجود این افزایش حقوق چه تاثیری در زندگی هایمان خواهد داشت؟

وی تصریح کرد: اگر بنا باشد افزایش قیمت‌ها این چنین ادامه یابد بهتر است تا حقوق کارگر هم مانند نرخ طلا و ارز افزایش یابد.

این آقای جوان با اشاره به کافی نبودن تسهیلات ازدواج در برابر تورم گفت: چطور ما باید با ۱۵ میلیون آن هم در این شرایط اقتصادی بتوانیم حداقل گوشه‎ای‌ از نیازهایمان را برطرف کنیم؟!

آقای سالمندی که به همراه همسرش برای خرید وسایل مورد نیازشان به بازار مراجعه کرده بودند، گفت: از ما که گذشت ما نگران آینده فرزندانمان هستیم.

وی افزود: پسرم ۲۴ سال سن دارد و تحصیلات و خدمت سربازی‌اش را تمام کرده اما به ناچار از روی بیکاری به عنوان کارگر و بدون حقوق آنچنانی و هیچ بیمه‌ای در یک مرغ فروشی مشغول است.

این پدر گفت: دلمان می‌خواهد هرچه زودتر فرزندانمان سروسامان بگیرند اما با این وضعیت جرات خواستگاری رفتن برای پسرمان را نداریم.

وی اضافه کرد: ما زندگی خود را با یک حقوق بازنشستگی می‌گذرانیم و توانایی هیچ نوع حمایتی از فرزندانمان را نداریم.

این شهروند قزوینی خاطرنشان کرد: ما در این شرایط کنونی فقط برای زنده ماندن تلاش می کنیم نه برای زندگی کردن.

وی در ادامه گفت: انتظار داریم مسوولین به فریاد جوانان برسند؛ اما متاسفانه آنچه این روزها مشاهده می‌شود این ضرب‌المثل را برای همه ملموس کرده است که” شکم سیر از شکم گرسنه خبر ندارد”.

خانمی که قصد خرید کولر را داشت، گفت: قیمت لوازم خانگی بسیار بالاست به طوری که افرادی نظیر ما توانایی خرید یک کولر آبی آن هم به قیمت ۷۰۰ هزار تومان را نداریم.

وی افزود: متاسفانه فروشندگان، بسیاری از اجناس را احتکار کرده‌اند تا با قیمت بالاتر به فروش برسانند و بسیاری از مارک‌ها لوازم خانگی نایاب شده است.

این خانم جوان با بیان اینکه همسرش کارگر است، گفت: همسرم را چندین ماه پیش به علت تعدیل نیرو از شرکت پلات فیلم اخراج کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قیمت خانه به هزار و یک دلیل آن قدر گران است که خریدن آن برای عده کثیری به رویا تبدیل شده است، افزود: از آنجایی که توانایی پرداخت اجاره خانه را نداشتیم به ناچار تصمیم گرفتیم به خانه مادرم نقل مکان کنیم.

و اما در میان این همه سختی و مشکلاتی که مردم بیان کردند به سراغ فروشندگان و کسبه هم رفتیم که ان‌ها هم دل پرخونی از وضعیت اقتصادی کشور دارند؛

یکی از فروشندگان لوازم خانگی، اظهار کرد: متاسفانه این روزها قدرت خرید مردم بسیار کم شده و این موضوع روی درآمدزایی و فروش ما تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه ماهیانه باید ۳ میلیون تومان برای اجاره مغازه پرداخت کند افزود: از صبح تا الان که ساعت ۷ عصر است تنها ۷۰۰ هزار تومان فروش داشتیم که اگر تمام هزینه‌ها را کم کنیم فقط حقوق کارگری برایمان می‌ماند.

این فروشنده بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون قیمت‌ها سر به فلک کشیده است؛ انتظار داریم مسوولین قیمت را برای فروشنده ثابت کنند تا ما بدانیم اجناس را به چه نرخی بفروشیم.

این فروشنده جوان خاطرنشان کرد: از آنجا که قیمت اجناس ساعتی تغییر می‌کند برخی فروشندگان نرخ‌ها را درج نمی‌کنند و همین موضوع سبب مراجعات مکرر دستگاه‌های نظارتی شده است در حالی که حق با فروشندگان است.

وی بیان کرد: مسئولین باید افزایش قیمت‌ها را کنترل کنند چراکه بسیاری از مردم حتی توانایی خرید جزئی‌ترین اجناس را ندارند و این موضوع برای ما بسیار نارا حت کننده است.

این فروشنده جوان گفت: روز گذشته یک تلویزیون به قیمت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خریداری کردم زمانی که امروز برای تحویل کالا مراجعه کردم قیمت به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود: در گذشته شرکت‌ها به صورت اقساطی با فروشنده ‌ها کار می‌کردند اما این روزها فقط به صورت نقدی کار می‌کنند و این معضل بزرگی برای فروشنده‌ها است.

این فروشنده جوان با بیان اینکه این روزها تمام افزایش قیمت‌ها به نرخ ارز بستگی دارد، گفت: شرکت یخچال هیمالیا که یک کالای ایرانی است و نمایندگی آن داخل استان خودمان است نیز کالاهایش را به ما عرضه نمی‌کند.

این فروشنده جوان تصریح کرد: گرانی در حدی رسیده که بر میزان جرائم دستگاه‌های نظارتی هم تاثیر گذاشته است به طوری که در گذشته میزان جرائم ۵۰ هزار تومان بود و این روزها به ۷۰ هزار تومان افزایش داشته است.

وی افزود: زمانی که علت افزایش قیمت جرائم را می‌پرسیم در جواب به ما می‌گویند ۴ سال است که میزان جرائم ثابت بوده و الان ماهم گران کردیم.

اما مسئولان باید چاره‌ای برای این وضعیت بیندیشند چراکه در این میان سفره مردم هر روز کوچک تر و حسرت‌های بر دل مانده بیشتر می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم در این هفته دولت، مسئولین وعده‌های انتخاباتی خود را به خاطر بیاورند و مروری بر قول‌هایی که به مردم دادند داشته باشند چراکه امروز دیدن مشکلات جامعه نیاز به ذره بین ندارد و به طور ملموس تمامی اقشار را درگیر خود کرده است.

هفته دولت فرصت مناسبی است تا مسئولین در کنار کلنگ زنی‌ها و افتتاح پروژ‌ه‌ها به سراغ مردم بیایند و در میان آن‌ها قرار گیرند و حرف دلشان را بشنود که اه از نهان همه آن‌ها را بلند کرده و به تعبیری با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند.

نمایندگان مجلس و دولتمردان باید خود را خدمت گذار مردم بدانند و در این مسیر از هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت معیشت و رفاه حال ولی‌نعمتان خود دریغ نکنند و باید به یاد بیاورند که با رای و حمایت همین مردم روی کار آمده‌اند و دارای جایگاه شده‌اند.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان