۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران افتتاح شد
کد خبر: ۳۲۳۴۱۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۴ ساعت: ۸:۴۵ ↗ لینک کوتاه

در استان قزوین؛

پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران افتتاح شد

پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران با حضور مسئولان کشوری و استانی در استان قزوین افتتاح شد.

پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران افتتاح شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران همزمان با آغاز هفته فرهنگی قزوین، در مراسمی با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زاهدی استاندار، استاد غلامحسین امیرخانی چهره ماندگار خوشنویسی، اکبراسکندری نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، علی صفری شهردار، داودی رئیس شورای شهر، خوشنویسان و هنرمندان در سرایط تاریخی سعدالسلطنه قزوین گشایش یافت.

سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه افتتاح پنجمین دو سالانه خوشنویسی بین المللی ایران در قزوین اظهار کرد: فرهنگ بلند ما به زبان شعر درآمد و آفاق را درنودید و شعر ما در جامه خط درآمد و جهان را پرآوازه کرد. 

وی افزود: زمانی خوشنویشی در معرض نسیان و فراموشی قرار داشت، اما حضور بزرگان خوشنویسی طی ۴ دهه اخیر توانست این هنر اصیل را از معرض نابودی نجات دهد.

این مقام مسئول بیان کرد: انجمن خوشنویسان ایران ظرفیت بسیار بزرگی برای حفظ آینده خوشنویسی است، متاسفانه ما ظرفیت‌های آمایشی را در توسعه هنر درنظر نگرفته ایم؛ اما قزوین جزو معدود نقاطی است که توانسته در حوزه آمایشی با قوت حضور پیدا کند.

وی ابراز کرد: نسبت برگزاری دوسالانه خوشنویسی با قزوین یک نسبت واقعی و حاصل تامل و تجربه است، قزوین به دلیل استفاده بسیار خوب از ظرفیت هنری خود در حوزه خوشنویسی باورپذیری لازم را در این حوزه ایجاد کرده است. 

در ادامه این مراسم عبدالمحمد زاهدی، استاندار قزوین اذعان کرد: با آغاز هفته فرهنگی قزوین و شروع این ایام با دوسالانه خوشنویسی، فعالیت‌های فرهنگی خوبی در حال اجراست که می تواند هنرمندان را راضی کند.

وی افزود: مهمترین وسیله ارتباطی انسان زبان است که ابتدا به سادگی شکل گرفت و سپس متنوع شد اما برای ماندگاری زبان، خط توسط بشر ابداع شد تا هم ماندگار شود و هم تاثیر زیادی روی انسان بگذارد.

این مسئول تصریح کرد: برای زندگی روزمره شاید همین زبان محاوره کافی باشد اما گاهی شما می‌خواهید از عشق، ایمان آزادی و احساس صحبت کنی که در این وضعیت نیازمند هنر هستید.

وی بیان کرد: وقتی انسان به هنر روی آورد ابتدا روی زبان کار کرد و سپس آن را آهنگین کرد و شعر ایجاد شد؛ البته خط هم بتدریج آهنگین شد و باید پذیرفت که در خوشنویسی نوعی موسیقی در قامت واژه ها دیده می شود که در قابها تبلور می‌یابد.

زاهدی گفت: عرفانی ترین هنر بشری خوشنویسی است و هرگز بعد از قرن‌ها به ابتذال کشیده نشد و این ارزش مهم است.

وی اضافه کرد: قزوین دارای بزرگان خوشنویسی فراوانی است و به حق پایتخت خوشنویسی ایران شده و در سال‌های اخیر هم رویکرد مدیران فرهنگی، شورای شهر و شهرداری به هنر بیشتر شده و این کار موجب اعتلای هنری استان در رشته‌های مختلف شده است.

این مسئول بیان کرد: مدیران دولتی در نهادهای فرهنگی، شورای شهر و شهرداری تلاش می‌کنند تا نشاط جامعه با ابزار هنر بیشتر شود و این کار به کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر خواهد شد.

استاندار قزوین یادآورشد: امروز در ابتدای هفته فرهنگی قزوین شاهد افتتاح پنجمین دوره دوسالانه خوشنویسی در قزوین هستیم که این حرکت فرهنگی به اعتلای هنر خوشنویسی کمک خواهد کرد.

همچنین استاد غلامحسین امیرخانی، از اساتید خوشنویشی در این مراسم گفت: فرهنگ مثل چراغی است که همچون میراث فرهنگی در طاقچه تاریخی کشور برار گرفته است اما این چراغ خاموش روغن و نفت ندارد.

وی افزود: ما برای بهره برداری از این فرهنگ باید از شوق و عشق خود روغن و بنزینی در این چراغ بریزیم و از همت و اراده خود در این چراغ کبریتی روشن کنیم تا این چراغ ما را از همه تجربیات تاریخی بهره مند خواهد کرد.

این استاد خوشنویسی ابراز کرد: ۲۴۰ شعبه در حوزه خوشنویسی در کشور وجود دارد که قزوین از دهه ۴۰ توانست جزو پنج شعبه بزرگ در این حوزه قرار بگیرد.
 
وی عنوان کرد: قزوین یکی از شعبات اولیه در حوزه خوشنویسی است، البته استان قزوین در استمرار حوزه خوشنویسی و روشن نگاه داشتن چراغ این هنر به خوبی عمل کرده است.

امیرخانی گفت: هم اکنون اشتغالات مردم به گونه ای افزایش یافته که شرایط بهره مندی از گنجینه‌های هنری را ندارد؛ بنابراین خوشنویسی می‌تواند چکیده آثار هنری و اشعار را در اختیار علاقه مندان قرار دهد.
  
وی در پایان اذعان کرد: شهرهای زیادی در کشور به واسطه هنر خوشنویسی شناخته شده اند، اما پنجمین دوره دوسالانه در قزوین برگزار می‌شود و علت این انتخاب وجود شرایط پیشرفت و اساتید برجسته در قزوین است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان