۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ۱۵ پایگاه سلامت اجتماعی در قزوین فعالیت دارند
کد خبر: ۳۲۲۹۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱ ساعت: ۱۰:۲۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان:

۱۵ پایگاه سلامت اجتماعی در قزوین فعالیت دارند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به فعالیت ۱۵ پایگاه سلامت اجتماعی در قزوین گفت: طرح پایگاه سلامت اجتماعی در راستای خدمت رسانی بهتر به جامعه از طریق مشارکت مردم محله اجرا می‌شود.

۱۵ پایگاه سلامت اجتماعی در قزوین فعالیت دارند
علیرضا وارثی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اقدامات دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی اظهار کرد: اين دفتر در راستاي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و توانمندسازي افراد جامعه براي مقابله سازگارانه با چالش‌هاي زندگي طرح‌هایی را اجرا می‌کند.

وی افزود: با اجراي طرح‌هاي مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان و سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی و تعیین کننده‌های آن، پايگاه‌هاي سلامت اجتماعي و همیاران سلامت اجتماعی فعاليت مي‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: طرح پایگاه سلامت اجتماعی در راستای خدمت رسانی بهتر به جامعه از طریق مشارکت مردم محله با استراتژی برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف و برخی خدمات مددکاری اجتماعی با هدف افزایش مشارکت‌پذیری مردم محله، ارتقاء اقتدار افراد، نیاز سنجی، تحلیل وضعیت، اولویت بندی مسائل و نیازها خدمات لازم را به جامعه هدف ارائه می‌کند.

وی اضافه کرد: در واقع پایگاه سلامت اجتماعی به عنوان پایگاه مجری برنامه‌های بهزیستی از طریق مردم در سطح جامعه است.

این مسئول با اشاره به فعالیت پایگاه‌های سلامت اجتماعی در سال جاری بیان کرد: کسب اطلاعات در خصوص آسیب‌های اجتماعی رایج در منطقه محل استقرار پایگاه از طریق نیروی انتظامی، شهرداری‌ها، شورای شهر و معتمدین محلی و همچنین تهیه نقشه آسیب بر اساس اطلاعات بدست آمده و با نظارت و همکاری کارشناسان ستادی و شهرستان مربوطه از جمله فعالیت‌های پایگاه سلامت اجتماعی است.

اجرای طرح مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان در مدارس قزوین
وارثی عنوان کرد: اولویت‌بندی آسیب‌های هر محله و برنامه‌ریزی متناسب با اولویت بندی، اجرای برنامه‌های کاهش آسیب متناسب با آسیب‌های هر محله، برگزاری دوره‌های آموزشی اعم از آموزش‌های روانشناختی، هنری، حرفه‌ای به منظور کارآفرینی و راهنمایی اهالی محله در جهت رفع بعضی از مسائل محله از دیگر اقدامات این پایگاه‌ها است.

وی تصریح کرد: طرح مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان طرحی است مدرسه محور برای شکوفائی استعدادها در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که در قالب فعالیت‌های گروهی تسهیل و محقق می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: برای اجرای این طرح در مجموع 2300 دانش‌آموز با هماهنگي آموزش و پرورش استان از مناطق مختلف قزوين، البرز و تاکستان انتخاب شدند و پس از آموزش معلمين مشاور و تفكر و مطالعات اجتماعي توسط سازمان بهزيستي، طرح در مدارس منتخب با نظارت بهزيستي اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: رصد آسیب‌های اجتماعی و عوامل سبب‌شناختی آنها در سطح کشور این امکان را به برنامه‌ریزان اجتماعی می‌دهد تا با توجه به وضعیت موجود و سیر تغییرات این عوامل، برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی مناسبی را برای پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی طراحی کنند.

وارثی تصریح کرد: طرح سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی و تعیین کننده‌های آن امکان دسترسی به اطلاعات در سطوح مختلف تصمیم‌گیری را فراهم می‌کند؛ در عین حال متناسب با این سطوح، گزارش‌های تحلیلی دائم را در اختیار برنامه‌ریزان و سیاستگذاران قرار خواهد داد.

این مسئول بیان کرد: هدف از رصد آسیب‌های اجتماعی و تعیین کنند‌ه‌های آن شناخت وضعیت موجود و داشتن تصویری روشن از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در استان‌های کشور، بررسی روند و شناسایی عوامل تعیین کننده و طراحی برنامه‌هایی مناسب برای کاهش آسیب اجتماعی اولویت‌دار و همچنین برنامه‌هایی برای پیشگیری از عوامل سبب‌شناختی و افزایش عوامل محافظتی است.

وی بیان کرد: آسیب‌های اصلی مورد سنجش شامل کاهش اعتماد و اخلاق اجتماعی، خشونت خانگی، اعتیاد و روابط فرازناشویی است.

این مسئول در پایان گفت: 15 پایگاه سلامت اجتماعی در شهرهای قزوین، آوج، تاکستان، البرز، بوئین زهرا و آبیک فعالیت دارند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان