۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین شوخی بی‌مزه BBC با کودتای ۲۸مرداد +عکس
کد خبر: ۳۲۲۹۱۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱ ساعت: ۱۰:۱۴ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

شوخی بی‌مزه BBC با کودتای ۲۸مرداد +عکس

به مناسبت سالگرد کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت مصدق کاغذی تحت عنوان سند کودتا و افشاگری اردشیر زاهدی منتشر شد که شکل و شمایل آن دچار شک و شائبه بود.

شوخی بی‌مزه BBC با کودتای ۲۸مرداد +عکس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،۲۸ مرداد امسال که سالروز کودتای آمریکایی‌ها علیه مصدق در سال ۱۳۳۲ بود، کمی ویژه‌تر و پررنگتر از قبل در شبکه‌های اجتماعی برگزار شد تا جایی که هشتگ‌های مختلف علیه این روز شکل گرفت و افراد و اقشار متفاوت راجع به آن پست و توییت زدند. آدم‌هایی که متفق القول تصمیم گرفته بودند تا این روز را در تاریخ به عنوان سمبل بی اعتمادی به آمریکایی‌ها بشناسند.

اما در کنار همه اظهار نظرهای گوناگون پیرامون ۲۸ مرداد یکی از پست‌هایی که در شبکه‌های مجازی بیشتر دیده شد و تحت عنوان سند افشاگری در توییتر از آن یاد شد؛ ماجرای دست نوشته‌ای بود که خبرنگاران بی بی سی دست به انتشار آن زدند. تصویر یک دست نوشته که گفته می شد: «سند موسسه هوور دانشگاه استنفورد آمریکا است،‌ و شاه برای کودتا علیه دولت ملی دکتر محمد مصدق ۸۰هزار تومان به آیت الله کاشانی و بهبهانی و ۲۰هزار تومان به شعبان جعفری پرداخت کرده است.»

 انتشار این تصویر از یک کاغذ که ادعا می‌شد سندی است مربوط به سال ۱۳۳۲ انقدر شائبه داشت که برای طیف گسترده ای این سوال پیش آمد که چرا یک رسانه رسمی برای اثبات ادعایش باید به چنین کاغذی استناد کند.

شائبه اصلی که در مورد این دست نوشته  شکل گرفت این بود که دست خط آن را به اردشیر زاهدی نسبت می‌دهند کسی که در زمان کودتای سال ۱۳۳۲  یک جوان ۲۵ ساله بود که بعنوان‌ فرزند فضل‌الله زاهدی شناخته می‌شد. در تاریخ فضل الله زاهدی را به عنوان یکی از عاملان اصلی انگلیس در ایران می‌شناسند فردی که بعد از مصدق عنوان نخست وزیری کشور را به دست گرفت. اما نکته ای که مورد توجه بسیاری قرار گرفت این بود که یک کاغذ ساده آن هم با دست نوشته ای از اردشیر زاهدی آن هم بدون هیچ اثری از کهنه‌گی کاغذ وآن هم با جوهر خودکار یا احتمالا روان نویس سبز رنگ چه طور می‌تواند مربوط به ۶۵ سال گذشته باشد؟ این در حالی است که اولین خودکار در سال ۱۳۴۲ توسط علی اکبر رفوگران موسس کارخانه‌ی بیک به ایران وارد شد؛ یعنی حدود ۱۰ سال بعد از کودتای ۲۸ مرداد. فارغ از اینکه همین تکه کاغذ بر فرض درست بودن محتوای آن چرا به همین راحتی می تواند مدرک متقن برای اثبات یک ادعا شود و حتی به عنوان یک سند تاریخی در موزه از آن نگهداری شود. موضوعی که حتی از چشم کاربران نیز دور نماند و بهانه‌ای برای توییت های مختلف آنها در فضای مجازی شد.

کاربری با اسم مستعار زکی‌پدیا در مطلبی طنز نوشته است: ‏من یه سند دارم که ترامپ برای انتخابات ده میلیون دلار از روسیه پول گرفته فقط یه کم خطش از این بدتره به دانشگاه استنفورد بگین نماینده بفرسته بهش اهدا کنم.

کیان عبداللهی سردبیر خبرگزاری تسنیم هم نوشته: دیدم بی‌بی‌سی فارسی نبوغ تاریخی به خرج داده و سند سمت چپ را به عنوان مدرک غیرقابل تشکیک درباره کودتای ۲۸ مرداد و نقش آقای کاشانی در کودتا منتشر کرده دقیقا به همین مبتذلی؛ اتفاقی توی خرت و پرتام یک سند قطعی پیدا کردم(که بعدا افشا می‌کنیم) مربوط به کدوم کودتاست!

رادمان هم این سند بی‌بی‌سی را مسخره کرده و نوشته که ‏همهٔ سندهای قبل و بعد از این سند سوء تفاهم بوده است!

علی نصرتی هم ار همیا رابطه به شوخی نوشته: سر رسید پسر زاهدی رو تکذیب می‌کنم. سر رسید اصلی دست منه. متاسفانه یه عده‌ای می‌خواستن بسوزوننش اما من نذاشتم.



انتهای پیام/1404
منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان