۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین جهانگیری بلندگوی انتقاد است یا معاون اول؟!/ دولت به خاطر «دلار جهانگیری» عذرخواهی می‌کند؟
کد خبر: ۳۲۲۵۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۳۰ ساعت: ۱۰:۵۳ ↗ لینک کوتاه

برون سپاری مسئولیت با ژست منتقدانه؛

جهانگیری بلندگوی انتقاد است یا معاون اول؟!/ دولت به خاطر «دلار جهانگیری» عذرخواهی می‌کند؟

باید دید دولت از مردم به سبب سیاست غلط اقتصادی در ابتدای سال که مشکلات ارزی را تشدید کرد، عذرخواهی می‌کند.

جهانگیری بلندگوی انتقاد است یا معاون اول؟!/ دولت به خاطر «دلار جهانگیری» عذرخواهی می‌کند؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، از ابتدای دولت اول روحانی این انتقاد وجود داشت که چرا دولتمردان به جای نقش مسئول نقش منتقد را بازی می‌کنند. نخست بیان می شد که دولت قبل مشکلات بسیاری بوجود آورده است و بایستی یک سال آواربرداری صورت گیرد تا دولت به مرحله بازسازی برسد. دولت اول روحانی رویه انتقاد از دولت قبل را پیش گرفت تا به منتقدان خود پاسخ دهد. بعد از گذشت چهار سال اما دولتمردان رویه انتقادی خود را با وجود اینکه بیش از پنج سال است اداره کشور را در دست دارند، ترک نکرده‌اند.

اخیرا «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور طی سخنانی نسبت به شیوع فساد در مقامات بالادستی انتقاد کرده است.

جهانگیری با بیان اینکه راه این است که با فساد بدون هیچ خط قرمز و تبعیضی در قوای سه‌گانه و در همه‌جا مبارزه شود، گفت: « فساد در کشور وجود دارد و متأسفانه بزرگ شده و به برخی مسئولین بالای کشور رسیده است، در دوره‌ای که می‌شد و می‌بایست جلوی فساد را می‌گرفتند، نگرفتند و برخی مسئولان کشور را آلوده کردند.»

معاون اول رئیس جمهور در رویه منتقدانه خود در گذشته نیز نسبت به مدیران خسته دولتی انتقاد کرده بود.

وی در این رابطه بیان کرد: « متأسفانه برخی مدیران بی انگیزه، آویزان کشور شده اند و نه تنها خود شجاعت کنار رفتن را ندارند بلکه هیچ فردی نیز شجاعت کنار زدن آنها را ندارد.»

اینکه معاون اول روحانی مطرح می کند دولت شجاعت کنار زدن برخی از مدیران بی انگیزه و خسته را ندارد، موضوع بسیار جالب توجهی است. این درحالی است که با تشدید مشکلات اقتصادی مطالبه مردم تغییر تیم اقتصادی دولت بود که در این راستا تنها رئیس کل بانک مرکزی آنهم به علت تمام شدن دوره مدیریتی خود تغییر کرد و «محمدباقر نوبخت»، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز از سمت سخنگویی استعفا کرد تا به مسئولیت اقتصادی خود بپردازد.

جهانگیری همچنین در آذرماه سال 96 نیز در جلسه دیدار اعضای فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی از مدیریت اقتصادی کشور انتقاد کرد و گفت: « باید کاری کنیم که مدیران بنگاه های اقتصادی کشور مدیرانی حرفه ای باشند و تا زمانی که مدیران بنگاه ها از طریق رابطه و توصیه انتخاب شوند، نمی توان توقع بازدهی مناسب از بنگاه های تولیدی و اقتصادی داشت.»

معاون اول رئیس جمهور در اردیبهشت ماه سال جاری در جلسه شورای عالی اداری نیز با بیان اینکه نظام اداری فعلی کشور با مشکلات جدی مواجه است، گفت: «نظام اداری کشور نه تنها کمکی به توسعه کشور نمی‌کند بلکه از رضایتمندی مردم نیز می‌کاهد.»

همچنین جهانگیری که خود رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است با انتقاد از کم کاری که در باب گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی صورت گرفته؛ گفت: « گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی بسیار با اهمیت است و همه نخبگان کشور، دانشگاه ها، دستگاه‌های مختلف بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما که مسئولیت اصلی گفتمان سازی را داشته اند، باید فعالانه‌تر برخورد کنند. »

بااین حال مسئولین با وجود مسئولیت مختلفی که برعهده دارند اما ژست انتقادی به خود گرفته‌اند و به جای پاسخگویی به انتقاد از موارد مسئولیتی خود می پردازند. البته رویه انتقاد موضوع مضمومی نیست اما مسئولیت دولتمردان ایجاب می کند که نسبت به این موارد به مردم پاسخگو باشند.

یکی از مواردی که دولت باید به آن پاسخ دهد سیاست ارزی است که بعد از گرانی قیمت ارز از ابتدای سال جاری در پیش گرفت و بیشتر به جای عملکرد مثبت، نتایج منفی در کشور به بار آورد. از جمله این موارد اعلام رسمی قیمت دلار 4200 تومانی توسط اسحاق جهانگیری بود که به «دلار جهانگیری» معروف شد. کارشناسان بیان می کنند که دولتمردان برای این سیاست غلط که بازار ارز را بیشتر آشفته ساخت باید از مردم عذرخواهی کنند.

در همین رابطه، «محمدرضا سبزعلیپور» رئیس مرکز تجارت جهانی بیان داشت: «نظر به اینکه تصمیمات و سیاستهای ارزی فروردین ماه سالجاری دولت همه چیز را به هم ریخت و اوضاع ارزی کشور را بیش از پیش بحرانی کرد و حاصل "دلار جهانگیری" هم شد رانت خواری و سرازیر شدنِ میلیاردها تومان سود به جیب عده ای از ما بهتران، به همین خاطر و برای جمع و جور کردن خربکاریهای دولت و موجه جلوه دادن خود و انداختن تمام تقصیرها به گردن ترامپ و دشمنان خارجی، تصمیمات جدیدی را اتخاذ و در قالب یک بستۀ ارزی جدید به خورد مردم دادند.»
 
وی افزود: «اما واقعیت این است که تصمیمات ارزی هفتۀ قبل دولت، "بسته ارزی جدید" نبود بلکه (اصلاحیۀ تصمیمات و سیاستهای ارزی غلط فروردین ماه سالجاری دولت بود) که بدون عذرخواهی بابت خرابکاریهای صورت گرفته، تدوین و توسط رئیس کل جدید بانک مرکزی از آن پرده برداری شد.»

با این اوصاف باید دید دولتمردان از جمله اسحاق جهانگیری که بعد از اعلام نرخ دستوری دلار باعث ایجاد این مشکل از نظر کارشناسان شدند و در همان زمان توسط روزنامه های اصلاح طلبان به عنوان ناجی و سوپر من اقتصاد کشور معرفی شدند، نسبت به مشکلاتی که این سیاست ارزی بوجود آورد پاسخگو خواهند بود و از مردم عذرخواهی می‌کنند؟


انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان