۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ​ماجرای معنادار هتک حرمت به زنان ایرانی در تفلیس/ ورزشگاه رفتن زنان فقط جزو حقوق زنان محسوب می‌شود؟
کد خبر: ۳۲۲۳۱۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۹ ساعت: ۱۰:۳۲ ↗ لینک کوتاه

چند نکته در خصوص مسئله حیثیتی تفلیس؛

​ماجرای معنادار هتک حرمت به زنان ایرانی در تفلیس/ ورزشگاه رفتن زنان فقط جزو حقوق زنان محسوب می‌شود؟

پس از حادثه تلخ هتک حرمت به بانوان ایرانی در فرودگاه تفلیس شاهد واکنش‌های جالبی بودیم.

 ​ماجرای معنادار هتک حرمت به زنان ایرانی در تفلیس/ ورزشگاه رفتن زنان فقط جزو حقوق زنان محسوب می‌شود؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، چندی پیش بود که پلیس امنیت فرودگاه تفلیس به بهانه بررسی مسافران دست به هتک حرمت به بانوان ایرانی زد و از آنها خواست که در انظار عموم حجاب خود را از سر بردارند. این مسئله واکنش شدید بسیاری را بخصوص در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. شدت اعتراضات به دلیل اینکه در سال گذشته نیز مشابه همین اتفاق در فرودگاه پایتخت گرجستان رخ داده بود و مقامات وزارت خارجه به گرجستانی‌ها اعتراض کرده بودند اما این مسئله با بی‌توجه و تکرار آن مواجه شده‌ بود، بیشتر شد.

در این رابطه چند نکته اساسی در خصوص مسئله حیثیتی تفلیس می‌توان یادآور شد:

1- عدم تحقق وعده عزت پاسپورت: بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی یکی از وعده های حسن روحانی رئیس دولت یازدهم به مردم بود. وی در سال 92 در یکی از برنامه‌های تلویزیونی خطاب به مردم ایران گفت:
«به همه هموطنان قول می‌دهم که افتخارات بزرگان ایرانی که برخی کشورهای همسایه آن را تصاحب کردند برگردانم و احترام پاسپورت ایرانی نیز برگردانده می‌شود.»
 
اما متاسفانه شاهد آن هستیم که هر باره موضوع هتک حرمت به ایرانیان در فرودگاه‌ها و کشورهای مختلف جهان اتفاق می‌افتد و دولت جز تذکر و احضار سفیر کشور مربوطه کار خاصی انجام نمی دهد. مشابه همین مسئله در ترکیه و عربستان اتفاق افتاد که واکنش‌های انتقادی بسیاری را از سوی افکارعمومی به دنبال داشت.
 
2- سکوت مدعیان حمایت از حقوق زنان: این حادثه تلخ در فرودگاه تفلیس درحالی رخ داد که مدعیان حمایت از حقوق زنان سکوت پیشه کردند و به راحتی از این مسئله حیثیتی گذشتند. «معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و همچنین «شهیندخت مولاوردی» که سابقا همین پست را در اختیار داشت از ساکتان حادثه تفلیس هستند. نگاهی به صفحه توئیتر معصومه ابتکار نشان از نوعی بی اعتنایی معاون امور زنان و خانواده به حادثه حیثیتی تفلیس دارد. زنان اصلاح طلب مجلس نیز که همواره خود را حامی حقوق زنان نشان می دهند، در چنین بزنگاه‌هایی بعضا با سکوت از کنار موضوع به این مهمی می گذرند.
 
3-  ضعیف دیپلماسی وزارت خارجه: سال گذشته همین اتفاق در تفلیس رخ داد و ظریف به همتایان خود در گرجستان پیام اعتراضی فرستاد. اما اینک دیده می شود که گرجستانی‌ها بدون هیچ تغییری همان رفتار گذشته را علیه ایرانیان انجام می دهند. راویان ماجرا بیان می کنند که این مسئله تنها برای زنان ایرانی اتفاق افتاده است و ماموران امنیتی فرودگاه تفلیس به زنان محجبه از کشورهای دیگری کاری نداشته و چنین رفتار اهانت آمیزی با آنها نداشته اند. برخی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشتند ظریف که با جمله « هرگز یک ایرانی را تهدید نکن» در اثنای مذاکرات هسته‌ای با طرف آمریکایی صحبت کرد چرا در این موارد عملکرد قاطعی ندارد. از سوی دیگر برخی هم اعتراض کردند که چرا ظریف به مباحث تشریفاتی مانند پیام تسلیت در پی درگذشت «کوفی عنان» دبیر کل اسبق سازمان ملل اهمیت می دهد اما در خصوص مسئله گرجستان سکوت پیشه کرده است. این درحالی است که دولت یازدهم و دوازدهم را دولت دیپلماتیک می خوانند و بیشترین سرمایه گذاری  و تمرکز در دولت گذشته بر روی مسئله دیپلماسی بوده است. درواقع اینطور بیان می شد که با دیپلماسی همه مسائل کشور قابل حل است اما امروز موضوعاتی دیگر را در این رابطه شاهد هستیم.
 
4-  تناقض رفتاری اصلاح طلبان: اصلاح طلبان همواره به دنبال موضوعات فیک و جعلی هستند تا حمایت خاص خود از زنان را نشان دهند. یکی از همین موضوعات به ورزشگاه رفتن زنان است که با القاسازی و پروپاگاندای ویژه رسانه‌های این جریان این روزها به مطالبه بخشی از بانوان خصوصا دختران جوان تبدیل شده است. اما شاهد آن هستیم که در مواردی مانند مسئله تفلیس که با حیثیت زن ایرانی و ملت ایران در ارتباط است، اصلاح طلبان بخصوص فعالان زن این جریان به طور معناداری سکوت پیشه کرده‌اند. جالبتر اینکه این جریان سیاسی در برخی از موارد که منافع سیاسی خود را در آن می بیند غوغاسالاری و هیاهوی رسانه‌ای را به اوج خود می رساند اما در چنین مسائلی سکوت مرگباری را در این جریان شاهد هستیم.


انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان