۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین بخشش انسان بالاترین هدیه الهی در روز عرفه است
کد خبر: ۳۲۲۳۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۹ ساعت: ۱۰:۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس حوزه علمیه خواهران قزوین:

بخشش انسان بالاترین هدیه الهی در روز عرفه است

رئیس حوزه علمیه خواهران قزوین گفت: روز عرفه، روز دعا و نیایش با خداوند متعال است و امام حسین (ع) در این روز در صحرای عرفات به مناجات و راز و نیاز با خدا پرداخته است.

بخشش انسان بالاترین هدیه الهی در روز عرفه است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ نهم ذی‌الحجه به نام روز عرفه نام‌گذاری شده و از روزهای خاص و مهم سال است که فضایل و اهمیت ویژه‌ای دارد.

روز عرفه، روز دعا و مسئلت از خداوند متعال است که درهای مغفرت و رحمت خود را در این روز به روی بندگان باز می‌کند؛ به طوری که امام صادق(ع) فرمود: اگر شخصى گناهکار نتواند در شب‌هاى با برکت ماه رمضان به ویژه شب‌هاى قدر، خود را در معرض نسیم رحمت الهى قرار دهد و آمرزیده شود، او تا سال آینده بخشوده نمى‌شود، مگر اینکه عرفه را درک کند و از امتیازات آن روز بهره‌ گیرد.

حجت الاسلام رضا کاظم لو در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به اهمیت روز عرفه اظهار کرد: تمام خلقت و هستی یک هدف را دارند و آن این است که انسان را به معرفت و کمال برسانند.

وی افزود: اهداف انبیاء و اولیا نیز بر این امر استوار بوده که انسان خود و خدایش را بشناسد؛ از این رو روز عرفه در واقع روز مناجات با خدا است.

رئیس حوزه علمیه خواهران قزوین تصریح کرد: دعای عرفه دعای بسیار باارزشی است که سرشار از معارف اعتقادی، اخلاقی و نکات بسیار ارزشمند معنوی است.

وی ادامه داد: چنانچه در طلیعه دعای روز عرفه آمده است خدایا به گونه‌ای مرا خشیت ده از خود، که گویا تو را رویاروی خویش می‌بینم و خدایا مرا به طاعتت خوشبخت کرده و با معصیت و نافرمانیت بدبختم مکن.

عرفه روز نیایش و بخشش گناهان است
رئیس حوزه علمیه خواهران قزوین تاکید کرد: روز عرفه، روز دعا و نیایش با خداوند متعال است و امام حسین (ع) در این روز در صحرای عرفات به مناجات و راز و نیاز با خدا پرداخته است.

وی عنوان کرد: بنا به فرمایش علما، روز عرفه روز عید است گرچه با نام عید نامیده نشده است؛ اما ما معمولا در اعیاد مشتاق گرفتن هدیه هستیم و با توجه به اینکه بالاترین هدیه الهی همان بخشش انسان است، خدای تعالی قول بخشش انسان را داده است چراکه در روز عرفه توبه انسان مقبول و دعا مستجاب است.

کاظم لو بیان کرد: توصیه‌های همه بزرگان دینی نسبت به درک چنین روزی؛ حاکی از اهمیت روز عرفه است که انسان را به هدف اصلی خلقت نزدیک می‌کند.

وی عنوان کرد: مرحوم حاج شیخ عباس قمی براساس روایات در کتاب شریف مفاتیح الجنان برای شب و روز عرفه اعمالی را مطرح کرده‌اند و شب عرفه از جمله شب‌های مناجات و دعا است که مقدمه خوبی برای رسیدن به روز عرفه و استفاده بهتر از این روز است.

این مسئول اضافه کرد: از جمله اعمال خاص این روز انجام غسل، زیارت امام حسین(ع)، روزه گرفتن، اقامه نماز ویژه روز عرفه و خواندن دعای سیدالشهداء است.

رئیس حوزه علمیه خواهران قزوین در پایان گفت: امام حسین(ع) با تمام جان و هستی‌اش از دین، دفاع کرد و حق است که همه عالم از این شهید راه حق، دفاع کنند و یکی از این راه‌های دفاع از حضرت سیدالشهدا(ع) ذکر نام و دعاهای این امام بزرگوار است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان