۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین چه کسانی برای باغستان هزار ساله آن نسخه ویرانگر پیچیده‌اند!؟
کد خبر: ۳۲۲۱۶۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۸ ساعت: ۱۴:۳۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

چه کسانی برای باغستان هزار ساله آن نسخه ویرانگر پیچیده‌اند!؟

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: چطور می‌شود برای طرح ترافیک شهر قزوین از مشاوران غیرقزوینی استفاده می‌کنند اما برای برخی پروژه‌های شهری که با شائبه‌های خرید و فروش زمین همراه است اصرار به استفاده از طراحان قزوینی دارند؟

چه کسانی برای باغستان هزار ساله آن نسخه ویرانگر پیچیده‌اند!؟
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ محمدعلی حضرتی در مصاحبه تلفنی که در برنامه تلویزیونی "بی‌حاشیه" مرکز قزوین داشت بر لزوم حفاطت از بافت تاریخی و استفاده از طرح های کارشناسی اساتید صاحب نظر تاکید کرد.

حضرتی با اشاره به استفاده از مشاوران قزوینی برای اجرای طرح‌های عمرانی در مدیریت شهری اظهار کرد: اینکه مباحث قزوین باید در شهر قزوین تصمیم گیری شود درست است به شرطی که نقیضه‌ای نداشته باشد و از مشاوران مستقل، شهرشناس و خردمندی که به دنبال تامین منافع شخصی خود نباشند، استفاده شود.

وی افزود: چطور می‌شود برای طرح ترافیک شهر قزوین از مشاوران غیرقزوینی استفاده می‌کنند اما برای برخی پروژه‌های شهری که با شائبه‌های خرید و فروش زمین همراه است اصرار به استفاده از طراحان قزوینی دارند؟

این مسئول بیان کرد: آقای سرهنگ داودی لطف کنند نام مشاورانی که طرح جامع ترافیک را دادند بفرمایند تا مردم بدانند و بشناسند که چه کسانی بودند که نسخه ویرانگر و غلط برای باغستان هزار ساله قزوین پیچیدند؟ چه کسانی بودند بدون اینکه با تاریخچه این شهر آشنا باشند و اقلیم‌ آن را به درستی تحلیل کرده یا پیوست‌های فرهنگی واجتماعی را مراعات کرده باشند یک نسخه غلطی را طراحی کردند که هم باغستان شهر را به قتل رساند و هم زندگی مردم و کسبه را مختل کرد و بدون هیچ فایده ای هنوز روی دست مدیران شهر مانده است.

وی با تاکید بر پاسخگویی شفاف به مردم افزود: ما باید با مردم رو راست باشیم و واقع بینانه گفتگو کنیم و موارد را به درستی طرح کرده و پاسخ روشن ارائه نماییم. پل‌های دورتادور شهر قزوین که بسیار بیگانه با روح شهر، شهر انسانی، مبانی نوین مدیریت شهری است و مبتنی بر ایجاد پروژه ای برای پیمانکاران و اصالت ساخت و ساز تعریف شده از همین موارد به شمار می‌رود که باید به صورت خاص بررسی گردد تا ایرادهای فنی و قانونی آن به مردم اعلام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین با اشاره به اصالت افراد ساکن در محله تاریخی بلاغی و نگرانی آنها برای از دست رفتن هویت محله و خاطراتشان ابراز کرد: تهیه گزارش از چهره‌های غیر قزوینی و ناآشنا به اصالت محله تاریخی بلاغی که ویژگی‌های این شهر را نمی‌دانند درست نیست، افراد باسابقه این محله تاریخی از این مکان خاطره دارند که نباید تخریب شود چون علاوه بر بناهای تاریخی، میراث معنوی، فرهنگی و اجتماعی آن باید حفظ شود.

وی عنوان کرد: دو سازمان میراث فرهنگی و مسکن و شهرسازی در زمان تصویب طرح مخالف اجرای طرح احداث انصاری شرقی بودند و طبق گفته مردم در گزارشی که تهیه شده مسجد حیدریه یک مسجد هزار و دویست ساله است و قدمت آن را بعضی بیشتر دانسته و به آتشکده بودن آن که قدمتش را به قبل از اسلام می‌رساند اشاره دارند و حمام تاریخی بلاغی که یک حمام پانصد ساله صفوی با سند و وقف‌نامه است را نادیده می‌گیرند و اصرار به احداث این خیابان دارند.

حضرتی تصریح کرد: صحبت ما تنها دو بنای تاریخی نیست بلکه بافت تاریخی ارزشمندی که با مداخلات غیر اصولی و رویکرد سوداگرانه آسیب دیده و مثل انسانی که با ضربات چاقو پیکر آن زخمی شده و در شرایط بحرانی به سر می‌برد، است.

وی یادآور شد: در واقع کسانی که برای پلاک‌های تجاری بر خیابان برنامه‌ریزی کرده‌اند مانع اجرای قانون شدند و دائما تاکید می کنند که مردم بلاتکلیفند، در حالی که قانون تکلیف را مشخص کرده و این افراد نمی‌خواهند به مقررات کشور تمکین کنند و بر خیابان کشی در دل بافت تاریخی و برهم زدن آرامش و زندگی مردم تاکید دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین بیان کرد: در طرح انصاری شرقی شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان عالی‌ترین نهاد تصمیم گیری در مورد شهرهای کشورحکمی را مبنی بر "عدم هر گونه بارگذاری ترافیکی در این محور، حفظ بافت و آثار تاریخی و جبران خسارت مردم توسط شهرداری"در اردیبهشت ماه ۹۴ صادرکرد که باید اجرایی شود تا مرهمی برای زخم این محله تاریخی باشد.

وی در پایان گفت: خوشبختانه وزارت مسکن و شهرسازی با انتخاب مشاوران متخصص، زبده‌ و اساتید صاحب نظر برای احیای این محله تاریخی و تهیه طرحی بر اساس احترام به آثار تاریخی، منافع ساکنان، محوریت محله، تامین نیازهای اجتماعی مردم و حفظ اصالت شهر اقدام کرده که امیدواریم با آینده‌نگری و نادیده گرفتن منافع شخصی امکان اجرا بیابد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان