۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ۶۷ ساله شدن یک آسیا
کد خبر: ۳۲۱۹۰۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۷ ساعت: ۱۰:۲۵ ↗ لینک کوتاه

نگاهی به تاریخچه بازی های آسیایی

۶۷ ساله شدن یک آسیا

هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی از بیست و هشتم مرداد ماه (هجدهم آگوست) در دو شهر جاکارتا و پالمبانگ آغاز می‌شود و۱۱ شهریور (دوم سپتامبر به اتمام می رسد.

۶۷ ساله شدن یک آسیا
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین ،  این دوره از بازی‌های آسیایی برای نخستین بار در تاریخ این رقابت‌ها به میزبانی دو شهر برگزار می‌شود. در ادامه نگاهی خلاصه وار به 17 دوره پیشین این رقابت ها می اندازیم.

نخستین دوره - 1951 (هند)

نخستین دوره بازی های آسیایی، 67 سال پیش برگزار شد. هند میزبان این رقابت ها بود. 11 کشور در نخستین دوره که در دهلی نو برگزار شد، شرکت داشتند. ژاپن مقام نخست در مجموع به دست آورد. سلطه ژاپن از نخستین دوره آغاز شد.

دومین دوره – 1954 (فیلیپین)

مانیل، پایتخت فیلیپین میزبانی دومین دوره را به عهده داشت. تعداد کشورهای شرکت کننده در این دوره به عدد 18 رسید و این کشورها در هشت رشته با هم به رقابت پرداختند که همانند دوره نخست، باز هم ژاپن رتبه اول مجموع مدال‌ها را تصاحب کرد.

سومین دوره – 1958 (ژاپن)

سرزمین آفتاب تابان ،که قهرمان دو دوره پیشین بود، این بار میزبان رقابت ها شد و باز هم رتبه نخست را به دست آورد. 16 کشور در 13 رشته با هم رقابت کردند.

چهارمین دوره - 1962 (اندونزی)

جاکارتا، پایتخت اندونزی، میزبان چهارمین دوره شد. ورزشکاران 12 کشور در 13 رشته برای رقابت های مختلف ورزشی در پایتخت اندونزی حضور داشتند. باز هم ژاپن در رده نخست مدال آوران قرار گرفت.

پنجمین دوره -1966 (تایلند)

بانکوک سال 1966، میزبان ورزشکاران 16 کشور برای رقابت در 14 رشته ورزشی شد. این دوره هم با قهرمانی ژاپن به پایان رسید.

ششمین دوره – 1970 (تایلند)

برای دومین دوره پیاپی، کشور تایلند و پایتختش بانکوک، میزبان بازی‌های آسیایی شدند؛ رقابت‌هایی که با حضور 16 کشور ، 13 رشته و قهرمانی ژاپن همراه بود.

هفتمین دوره – 1974 (ایران)

برای نخستین بار در تاریخ، میزبانی بازی های آسیایی به ایران رسید. تهران سپتامبر آن سال پذیرای ورزشکاران 19 کشور آسیایی بود. رقابت ها در 16 رشته ورزشی برگزار شد و ژاپنی ها با ادامه سلطه خود بر ورزش قاره کهن باز هم قهرمان شدند.

هشتمین دوره – 1978 (تایلند)

برای سومین بار در چهار دوره گذشته، تایلند و پایتخت این کشور یعنی بانکوک، میزبان بازی‌های آسیایی شدند. در این دوره از رقابت‌ها تعداد کشورهای شرکت کننده با تعداد رشته‌های ورزشی مساوی بود و هر دو روی عدد 19 قرار گرفتند. ژاپن در مقام نخست قرار گرفت. این آخرین قهرمانی ژاپنی‌ها در مجموع کل بازی‌های آسیایی بود؛ چرا که از این دوره به بعد سلطه آنها تمام شد و چین سلطه خود را بر ورزش آسیا آغاز کرد.

نهمین دوره – 1982 (هند)

هند که میزبان نخستین دوره بازی های آسیایی بود بار دیگر میزبان ورزش آسیا شد. دهلی‌نو در ایام برگزاری بازی های آسیایی، پذیرای ورزشکارانی از 23 کشور آسیایی بود که در 21 رشته با هم رقابت کردند و مسابقه دادند. چین برای نخستین بار در تاریخ بازی های آسیایی در رتبه نخست قرار گرفت و تسلط آنها بر ورزش آسیا هنوز هم ادامه دارد. از آن زمان تاکنون چینی ها بی چون و چرا، قهرمان بازی های آسیایی هستند و هیچ کشوری هنوز نتوانسته آنها را از رتبه نخست پایین بکشد.

دهمین دوره – 1986(کره جنوبی)

میزبانی دهمین دوره بازی های آسیایی برای نخستین بار به کشور کره جنوبی رسید. ورزشکاران 22 کشور به سئول سفر کردند تا در 25 رشته ورزشی با هم مسابقه بدهند. چین برای دومین بار قهرمان شد.

یازدهمین دوره – 1990 (چین)

این بار نوبت چین بود که میزبانی بازی های آسیایی را به عهده بگیرد. این اتفاق 28 سال پیش افتاد و چینی ها که در بیشتر دوره ها شماره یک از لحاظ مدال آوری بودند، این رقابت‌ها را در پایتخت‌شان یعنی پکن برگزار کردند؛ رقابت هایی که با قهرمانی خودشان هم به پایان رسید. ورزشکاران 36 کشور در 28 رشته ورزشی با هم رقابت کردند.

دوازدهمین دوره – 1994 (ژاپن)

شهر هیروشیمای ژاپن، جایی برای برگزاری دوازدهمین دوره بازی های آسیایی شد. 42 کشور، ورزشکاران خود را به ژاپن اعزام کردند. 34 رشته ورزشی برای این رقابت ها در نظر گرفته شده بود و چین قهرمان شد.

سیزدهمین دوره – 1998 (تایلند)

برای چهارمین بار در تاریخ، تایلند باز هم میزبان بازی های آسیایی شد. تایلند رکورددار میزبانی بازی های آسیایی است. باز هم بانکوک، میزبان رقابت‌ها شد. 41 کشور در 36 رشته با هم رقابت کردند و چین قهرمان شد.

چهاردهمین دوره – 2002 (کره جنوبی)

کره جنوبی برای دومین بار میزبان بازی های آسیایی شد. ورزشکاران 44 کشور در سئول حضور پیدا کردند تا در 38 رشته ورزشی با هم مسابقه بدهند؛ رقابت هایی که در نهایت باز هم به قهرمانی چینی‌ها ختم شد.

پانزدهمین دوره – 2006 (قطر)

کشور عربی قطر، نخستین کشور عربی در تاریخ بازی های آسیایی است که میزبانی این رقابت ها را به عهده گرفت؛ رقابت هایی که با حضور ورزشکاران 45 کشور و رقابت در 39 رشته برگزار شد، با قهرمانی چین به پایان رسید.

شانزدهمین دوره – 2010 (چین)

چین برای دومین بار در تاریخ بازی‌های آسیایی میزبان شد. البته این‌بار به جای پکن، شهر گوانگجو میزبان ورزشکاران و کشورهای شرکت کننده شد. 45 کشور در 42 رشته ورزشی حضور داشتند. میزبان همانند هفت دوره قبلی عنوان نخست را به دست آورد.

هفدهمین دوره – 2014 (کره جنوبی)

این کشور برای سومین بار میزبانی را گرفت. اینچوئن، میزبان بازی ها بود. 45 کشور، ورزشکاران خود را به این شهر اعزام کردند تا در 36 رشته با هم مسابقه بدهند. مثل همیشه چین قهرمان شد.

هجدهمین دوره – 2018 (اندونزی)

چند روز دیگر هجدهمین دوره بازی های آسیایی آغاز می شود. دو شهر جاکارتا و پالمبانگ میزبانی را به عهده گرفته‌اند. ورزشکاران 45 کشور در رقابت‌ها حضور دارند. 40 رشته ورزشی هم تعیین شده است. به احتمال فراوان باز هم چین قهرمان خواهد شد.




انتهای پیام/1404

منبع: جام جم آنلاین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان