۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین رایتل در جامعه ایرانی، آری یا ....
کد خبر: ۳۲۱۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارکرد های راه اندازی" اپراتور رایتل" از نگاه کارشناس امور تربیتی؛

رایتل در جامعه ایرانی، آری یا ....

در جامعه‌ای که فرهنگ ‌سازی دینی در راستای تقویت بنیه‌های فکری و اخلاقی به معنای واقعی صورت نگرفته باشد، هرگونه فن‌آوری‌های بدون حد و مرز اخلاقی بسترهای مفاسد را فراهم lمی نماید.

رایتل در جامعه ایرانی، آری یا ....
به گزارش صبح قزوین، اپراتور سوم تلفن همراه با نام "رايتل" با قابليت ارسال مستقيم تصاوير طرف هاي مکالمه، از طرف عده ای به عنوان يک خطر بالقوه، ولي جدي که کيان خانواده ها و نسل جوان جامعه را تهديد مي کند، مطرح شده است.
برخی هم با جبهه گیری مقابل مخالفان این اپراتور قد علم کرده اند و برچسب متحجر و عقب مانده را، به این افراد نسبت داده اند.
با تأملي هرچند کوتاه و حتي سطحي به امکاناتي که اين تکنولوژي به سادگي و در سطحي وسيع، در اختيار قرار مي دهد، مي توان مضرات خانمان براندازي را براي آن برشمرد.
به راستي اين اپراتور تا چه ميزان مي تواند موجب گسترش ناامني، اختلافات خانوادگي و آماده شدن زمينه آسان براي هر نوع فساد و گناه گردد؟ عمق اين فاجعه تا کجا خواهد بود؟ چه کسي خواهد توانست آسيب ها و آفت هاي به بارآمده از اين اپراتور وسوسه انگيز را جبران کند؟ با تصويري کردن مکالمات تلفني، چه نياز ضروري و بر زمين مانده فرهنگي يا غير فرهنگي قرار است که مرتفع گردد؟ با این تفاسیر، تصمیم گرفتیم طی گزارشی به طور مفصل از تمام جوانب به بررسی این تکنولوژی جدید در جامعه بپردازیم.
با مسئولین دو اپراتور قدیمی، "همراه اول" و " ایرانسل" در استان گفتگوئی داشتیم که فلاح مسئول امور مشترکین همراه اول در استان، حاضر به اظهار نظر در این مورد نشدند و دلیل شان را هم نبود نمایندگی رسمی اپراتور رایتل در استان قزوین و همچنین نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه عنوان کردند.
سید مهدی علی اکبری مدیر عامل مرکز ارتباطات قزوین(ایرانسل) این گونه اظهار نظر کرد: اپراتور رایتل هنوز به صورت رسمی شروع به کار نکرده ونمایندگی در قزوین ندارد.
چرا ما همیشه به قسمت بد ماجرانگاه می کنیم؟ یک مهندس می تواند با این تکنولوژی، یک پروژه را آنلاین طراحی می کند.
دنیا در حال حرکت به سمت تکنولوژی است.
به سمت نسل جدید می رود.
چرا ما عقب بمانیم؟ نظربنده مثبت است، چون این ابزار مثل چاقو می ماند.
هم ئمی توان استفاده بد کرد هم خوب.
الان اپراتور رایتل کار خوبی کرده، ایرانسل اوایل آمدنش در سال 85- 86 همین طوری سیم کارت های فعال را دادند و مزاحمت ها ایجاد شد.
سرقت ها، دزدی ها و اختلافات خانوادگی وموضوعات حاشیه ای ایجاد می شد.
اما رایتل با هر کد ملی فقط یک سیم کارت می دهد.
موقع ثبت نام هم اطلاعات کامل می گیرد.
سه تا شماره تماس از طرف مقابل می گیرد.
تلفن همراه+کاری+منزل+ اثرانگشت فرد مورد نظر، وراهی نمی ماند تا مزاحمت ها آمارش بالا رود.
یک نکته خوب این که تماس ها ی تصویری فقط برای رایتل به رایتل است.
قابل سوء استفاده نیست و می شود پیگیری کرد.
تازه همراه اول وایرانسل هم mms دارد.
در مورد موضوعات اخلاقی که مطرح شده باید بگویم ما فقط به حاشیه ها می چسبیم.
مسائل حاشیه ای در مملکت ما بوده وهمیشه هست.
برای کارکرد های مهندسی و سازمانی می توان استفاده مثبت تر کرد.
بنده آشنایی کامل ندارم.
فقط به عنوان یک شهروند که در این زمینه اطلاعات کسب کردم این اطلاعات را در اختیار شما می گذارم.
در ادامه مرکز اطلاع رسانی پلیس فتای استان قزوین نیز حاضر به گفتگو با ما در این زمینه نشد.
همچنین برای بررسی جوانب تربیتی این اپراتور با حجت الاسلام محمد نصیری کارشناس مسائل تربیتی مصاحبه ای داشتیم که توجه شما را به آن جلب می کنیم: حجت الاسلام محمد نصیری در باره ارزیابی کلی از دنیای امروز و رایتل گفت: عصری که در آن زندگی می‌کنیم تقابل 2 اندیشه مادی و الحادی و اندیشه الهی است.
همیشه این دو تفکر در نزاع با هم بوده و سعی در پیشبرد اهداف خود نموده‌اند.
هر وقت اندیشه مادی و الحادی قوی تر عمل کرده آسیب‌های روحی و روانی و اجتماعی بالا رفته و هر وقت اندیشه الهی در بشریت تقویت شده سرعت آرامش در زندگی و .
.
.
بیشتر شده است.
از طرفی امروزه در عصر ارتباطات و جهانی شدن علی رغم فرصت هایی که برای ارتقاء سطح آگاهی و استفاده از فناوری‌های روز را فراهم آورده آسیب‌هایی را نیز گریبان گیر جوامع بشری نموده است.
از جمله این فناوری‌های رایتل است (Rightel) رای به معنای هوش و تل به معنای تلفن و به معنای تلفن هوشمند است.
این کارشناس حوزه تربیتی با اشاره به این که این اپراتور با هدف فعالیت در حوزه فن‌‌آوری‌های نوین ارتباطی در سال 86 تأسیس شد و در سال 89 به اخذ پروانه اپراتور سوم تلفن همراه کشور نائل آمد، تاکید کرد: بسیاری از فن‌آوری‌های روز دنیا بدون رعایت مقدمات و بایسته‌های فرهنگی و بومی زمینه دغدغه و نگرانی را در خانواده‌ها فراهم می‌کند.
در جامعه‌ای که فرهنگ ‌سازی دینی در راستای تقویت بنیه‌های فکری و اخلاقی به معنای واقعی صورت نگرفته باشد، هرگونه فن‌آوری‌های بدون حد و مرز اخلاقی بسترهای مفاسد را فراهم lمی نماید.
به عنوان مثال اینترنت عامل 95% شبهات اعتقادی و انحرافات فکری را فراهم و ده ها شبکه فارسی زبان نیز بنیان‌های خانوادگی را مورد تخریب قرار داده‌اند، تا جایی که از مرداد 89 تا به حال شاهد افزایش 15% طلاق در ایران به خاطر یکی از شبکه فارسی زبان بوده‌ایم.
نوجوانان و جوانان و آسیب پذیری حجت الاسلام محمد نصیری در ادامه افزود: هر چند رایتل خود را به ارزش هایی مثل صمیمیت- اخلاق ـ هیجان، اعتماد ـ مشتری‌مداری و .
.
.
پایبند می‌داند، اما این اپراتور سوم تلفن همراه با قابلیت ارسال مستقیم تصاویر طرف‌های مکالمه، یک خطر بالقوه در عین حال جدی برای قشر نوجوان و جوان و خانواده‌ها تلقی می‌شود.
نوجوانان به علت اقتضای سنی و شاخصه هایی مثل ضعف تجربه های زندگی ، هیجان خواهی بالا، ضعف فرهنگ کتاب خوانی و اطلاعات ، حیات تازه جنسی و.
.
.
از مهمترین قشرهای آسیب پذیر این عرصه می باشند.
نمونه آسیب های قطعی بسیاری از آسیب‌های تربیتی و حتی بزهکاری‌ها به گونه‌ای است که اگر بستر آن فراهم شود نمی‌توان جلوی آن را گرفت.
ورود در حریم خصوصی افراد، تهدید امنیت فرهنگی خانواده در جامعه ، امکان مشاهده‌ی زیاد توسط نامحرم، حک شدن گوشی، ایجاد بی‌اعتمادی بین مردم و.
.
.
.
آمارها از مراکزی مثل نیروی انتظامی، بهزیستی و مراکز مشاوره از رابطه معناداری بین استفاده از موبایل و افزایش امکانات جانبی تلفن همراه با انحرافات غیرشرعی و جنسی دختر و پسر حکایت می‌کند.
این کارشناس با اشاره به این که مخالفت بزرگان و مخالفین با رایتل مقابله با تکنولوژی روز نیست، تصریح کرد: دارا بودن تکنولوژی روز در جایی بار منفی دارد که انسان را از مسیر کمال الهی خارج کند.
مثل دانش هسته‌ای که از مهمترین فناوری های روز دنیاست اگر در جهت ساخت سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود با منطق انسانی سازگاری ندارد.
تکنولوژی روز دنیا باید در خدمت آرامش بخشی، رشد و حرکت انسان‌ها در مسیر واقعی فکری باشد.
آیا تا به حال اینترنت، ماهواره یا رسانه‌های تصویری توانسته‌اند این نقش را ایفا کنند؟ از طرفی رایتل درواقع دانش روز پیشرفته‌ای نیست بلکه همان چت از طریق اینترنت است که به کمک اینترنت پرسرعت و خطوط تلفن همراه جذابیت بیشتری از حیث تماس تصویری ایجاد کرده است.
مخالفت بزرگان با رایتل مخالفت با تکنولوژی نیست چرا که بزرگان ما با تمام توان از پیچیده‌ترین تکنولوژی روز دنیا مثل هسته‌ای، حمایت ویژه‌ای داشته‌اند.
ممکن است برخی با بزرگ کردن محسنات و ویژگی‌های خوب رایتل استدلال بی شماری در تأیید گفتار خود بیاورند، اما ما در مقام مقایسه بین منفعت‌ها و مضرات آن هستیم.
قرآن به صراحت از منافع شراب سخن می‌گوید.
ولی چون مضراتش بیشتر است خوردن آن را از گناهان بزرگ می‌داند.
البته این مطلب مقدمه استفتا از مراجع تقلید نیز هست.
حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، سبحانی و .
.
.
مفاسد این ارتباط را بیش از فواید آن برشمرده‌اند.
در پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی آمده که: به یقین مفاسد این کار از فواید آن بیشتر است و ضمناً فساد جدیدی در جامعه ما که متأسفانه درگیر مفاسد مختلفی است خواهد شد و .
.
.
وی به آسیب‌های روانشناختی و تربیتی این اپراتور اشاره کرد و بیان داشت: تقویت فرد گرایی به عنوان یکی از موارد نابهنجاری در روانشناسی شخصیت، کاهش ارتباطات میان‌فردی ، ایجاد ناامنی و ورود به حریم خصوصی دیگران، مزاحمت و تماس‌های مکرر تلفنی که منجر به اضطراب و دلهره‌ خواهد شد.
تهدید بهداشت روانی، تضییع وقت و عادت کردن به لذت‌های پوچ، افت تحصیلی پایین آمدن اراده و انگیزه، سوءاستفاده‌های جنسی، ، سست شدن بنیان خانواده، ، تضاد درونی به علت عدم آمادگی برای تماس تصویری در غالب موارد و.
.
.
.
نقش سیاست مداران غرب حجت الاسلام نصیری به نقش تهاجم فرهنگی در این زمینه اشاره کرد و گفت: یکی از استراتژیست‌های نظامی آمریکا بعد از حمله آمریکا به افغانستان خطاب به سردمداران آمریکا گفته بود:" اگر به جای موشک برای جوانان افغان لباس زیر زنانه و وسایل شهوت‌رانی و پوشش به سبک غربی و .
.
.
بفرستید بدون صرف این هزینه‌ها می‌توانید افغانستان را تصرف کنید و .
.
.
" رایتل با امکانات جدیدش راه را برای رسیدن به مقاصدشان هموارتر می‌کند.
گسترش وسایل ارتباط جمعی بدون توجه به تقویت بایسته‌ها و پیوست‌های فرهنگی راه پاک زیستن را در مردم سخت و دشوار می‌کند.
برنامه‌ریزان فرهنگ غرب جهان را به سمت شهوت‌رانی حرکت می‌دهند.
به عنوان مثال: اسپانیایی‌ها چندین قرن تحت سیطره‌ی مسلمانان بودند و توان شکست آنان را نداشتند اما با غلبه‌ی برنامه‌های مستهجن و جنسی به راحتی پیروزی بزرگی را نصیب خود نمودند.
مقام معظم رهبری در 6 اسفند 81 فرمودند: "سیاست امروز، سیاست اندلسی کردن ایران است.
" آنان صنعت پرن را راه انداختند.
ده‌ها زن وکودک را در چرخه‌ی بردگی جنسی وارد نمودند.
مهم‌ترین ابزارآنان برای گسترش فحشا، رسانه‌های تصویری بود.
تجارت سالانه‌ی فحشا در جهان بیش از یکصد میلیارد دلار است.
تحلیل‌گران معقتدند که آینده نسل سوم ارتباطات همراه، وابسته به فحشاست.
امروزه حتی برخی کشورهای سازنده‌ی رسانه‌های تصویری مثل رایتل و وایمکس در کشور خود از آن استفاده نمی‌کنند.
از لحاظ امنیتی و اخلاقی سازمان NSA افراد را از طریق موبایل و کامپیوتر در حین ورود به سایبری کنترل می‌کنند.
رایتل هم یک حفره‌ی امنیتی خطرناکی برای نفوذ این سازمان فراهم می‌کنند.
علت حمایت شدید بعضی از افراد نسبت به رایتل چیست؟ حجت الاسلام نصیری در ادامه تصریح کرد: به نظرمی رسد بعضی‌ سازمان‌ها و نهادها و افراد منافع اقتصادی خود را در این مسأله می‌بینند و عده‌ای هم که از منظر اعتقادی ضعیف هستند در جهت تشدید گناهان اجتماعی از قصد یا نا آگاهی فعالیت خود را ادامه می دهند.
تقوی مهمترین ابزار جهت مدیریت بر غرایز نفسانی و نگهداری نفس از خطا و گناهان است.
هرچقدر تقوا در جامعه و مردم تقویت شود، آسیب‌پذری مردم کمتر خواهد بود.
راههای واکسیناسینه کردن جوانان و مردم این کارشناس امور تربیتی در پایان تاکید کرد: تا زمانی که این تکنولوژی در جامعه فراگیر نشده باید بحث فرهنگ‌سازی جدی گرفته شود.
مثلاً نگرانی‌ها از سوءاستفاده‌های ممکن حل شود و الزامات قانونی اضافه شود.
آموزش مهارت‌های کاربری، افزایش آگاهی رسانه‌ای، افزایش نظارت‌ها و از مهمترین راهها ترویج فرهنگ و سیره معصومین و ارزش های انقلاب اسلامی برای تعمیق باورهای دینی مردم و جوانان خواهد بود.
آمارها نشان می‌دهد رضایت از زندگی و سلامت روحی، روانی در انسان هایی که از گناه فاصله می‌گیرند به مراتب بیشتر و کامل‌تر از کسانی است که مرتکب گناه در زندگی می‌شوند.
انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان