۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا کیست؟+ عکس
کد خبر: ۳۲۱۷۷۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۶ ساعت: ۱۷:۱۷ ↗ لینک کوتاه

وزیر خارجه آمریکا: «گروه اقدام ایران» تشکیل شد؛

رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا کیست؟+ عکس

وزیر خارجه در سخنانی از تشکیل «گروه اقدام ایران» در درون ساختار وزارت خارجه آمریکا خبر داد.«هوک» ۴۹ ساله در دوران «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابق آمریکا به عنوان مدیر دفتر برنامه‌‌ریزی‌های سیاسی وزارت خارجه منصوب شد. این در حالی بود که تا آن زمان، به عنوان یکی از مخالفان ترامپ شناخته می‌شد.

رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا کیست؟+ عکس
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری از تشکیل «گروه اقدام ایران» خبر داد.

ریاست این گروه بر عهده برایان هوک، مسئول برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت‌خارجه آمریکا خواهد بود.

پامپئو گفت که هدف این نهاد جدید که کاملا زیر نظر وی است، بررسی و هماهنگی کلیه اقدامات مرتبط با ایران در وزارت خارجه آمریکا است.

وی گفت که عنوان برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران خواهد بود. به گفته پامپئو، مسئولیت برایان هوک تلاش برای اجرای راهبرد فشار حداکثری دیپلماتیک و اقتصادی ضد ایران است.

وزیر خارجه آمریکا گفت که راهبرد آمریکا در قبال ایران به یک راهبرد چندملیتی با مشارکت کشورهایی که خطر ایران درک می‌کنند، تغییر می‌یابد، راهبردی که هدف آن افزایش فشار بر ایران تا زمانی است که شاهد تغییر زیادی در رفتار ایران در داخل و خارج باشیم.

پامپئو در بخش دیگری از سخنان خود با ایراد اتهاماتی علیه ایران گفت که تهران «طی چهار دهه مسئول رفتار خشونت‌بار بی‌ثبات کننده ضد ایالات‌متحده و هم‌پیمانان و شرکای ما ... بوده است.»

رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا کیست؟

ادامه این گزارش به معرفی دیپلماتی می‌پردازد که پنجشنبه 25 مردادماه به عنوان رئیس گروه تازه‌ تشکیل شده موسوم به «گروه اقدام ایران» منصوب شد.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه (۲۵ مردادماه) «برایان هوک» را به عنوان رئیس گروهی موسوم به «اقدام ایران» منصوب کرده است.

پامپئو درباره اهداف تشکیل این گروه گفت: ««گروه اقدام ایران، مسئول راهبری، بازبینی و هماهنگی همه جوانب اقدامات مرتبط با ایران در وزارت خارجه خواهد بود و مستقیماً با من کار خواهد کرد.»

او درباره «هوک» که قرار است مسئولیت این گروه را بر عهده بگیرد گفت: «از زمان اعلام تصمیم رئیس‌جمهور (ترامپ) برای خروج از توافق (هسته‌ای) در ماه مِی، برایان هوک نقش مهمی در شکل دادن به راهبرد ما برای اعمال حداکثر فشار دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران، ایفا کرده است.»
 

 
«هوک» ۴۹ ساله در دوران «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابق آمریکا به عنوان مدیر دفتر برنامه‌‌ریزی‌های سیاسی وزارت خارجه منصوب شد. این در حالی بود که تا آن زمان، به عنوان یکی از مخالفان ترامپ شناخته می‌شد. 

او یکی از افراد دخیل در تشکیل سازمانی به نام «John Hay Initiative» بود: گروهی متشکل از مشاوران سیاست خارجی «میت رامنی»، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۱۲ که در انتخابات سال ۲۰۱۶ با نگارش نامه‌ای که به امضای ۱۲۱ نفر از شخصیت‌های حزب جمهوری‌خواه رسید با ریاست‌جمهوری ترامپ مخالفت کردند.

هوک‌ قبل‌تر از آن در دولت «جورج دبلیو بوش» در سمت‌های مختلفی از جمله دستیار وزیر خارجه در سازمان‌های بین‌المللی، دستیار ارشد سفیر آمریکا در سازمان ملل، دستیار ویژه رئیس‌جمهور آمریکا و غیره انجام خدمت کرده بود.

در وزارت خارجه تیلرسون، نام هوک در مسائل مربوط به ایران زمانی بیشتر شنیده شد که او سرپرستی کارگروهی را به عهده گرفت که مأمور مذاکره با دولت‌های اروپایی برای اصلاح برجام مطابق خواست ترامپ شده بود.

با وجود این، رسانه‌های بین‌المللی در همان زمان گزارش داده بودند دیپلمات‌های اروپایی که از اختلافات ترامپ با تیلرسون درباره برجام آگاه هستند در نشست‌هایشان با برایان هوک بارها از او پرسیده‌اند چه ضمانتی وجود دارد که توافق آنها با تیم تیلرسون، مورد قبول ترامپ باشد.  

  بعد از اخراج تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا توسط ترامپ، برایان هوک یکی از معدود دیپلمات‌هایی بود که از پاکسازی‌های بعدی این دستگاه از تیم تیلرسون در امان ماند. برخی از این موضوع را به شخصیت فرصت‌طلب او و گرایشش برای همرنگ شدن با اشخاص متفاوت نسبت داده‌اند. 

«دانیل رانده»، کارشناس اندیشکده مطالعات بین‌المللی و راهبردی در مصاحبه‌ای مارس ۲۰۱۸، بعد از اخراج تیلرسون به درستی پیش‌بینی کرده بود برایان هوک با تیم پامپئو همساز شده و ماندگار شود. 

این کارشناس به بلومبرگ گفت: «او بسیار همرنگ جماعت است و این را هم می‌داند که دارد برای دولت ترامپ کار می‌کند.»
نگاه ابزاری هوک به مقوله حقوق بشر و دیدگاه او درباره عَلَم کردن این موضوع به عنوان اهرم فشار علیه کشورهای مخالف آمریکا از جمله ایران، از دیگر نکات جالب درباره او است. 

هوک، زمانی که تنها ۳ ماه از حضور تیلرسون در وزارت خارجه آمریکا می‌گذشته در یادداشتی خطاب به او دیدگاه‌هایش درباره ارتباط مقوله حقوق بشر با منافع آمریکا را نوشته بود. پولیتیکو که این نامه را اولین بار دسامبر ۲۰۱۷ گزارش داده بود، دیدگاه هوک را اینطور توصیف می‌کند: «اینکه آمریکا باید از حقوق بشر به عنوان چماقی علیه مخالفانش مثل ایران، چین و کره شمالی استفاده کرده و در همان حال دست متحدان سرکوبگری مانند فیلیپین، مصر و عربستان سعودی را باز بگذارد.» 

هوک در آن نامه خطاب به تیلرسون نوشته است: «باید با متحدانمان، نسبت به دشمنانمان به نحو متفاوت و بهتر رفتار کنیم. در غیر این صورت، دشمنان بیشتر و متحدان کمتری خواهیم داشت.»

او در همین نامه، دیدگاه‌های ابزارگرایانه‌اش درباره مسائل حقوق بشر را روشن‌تر توضیح می‌دهد: «به همین دلیل، بایستی حقوق بشر را در ارتباط آمریکا با چین، روسیه، کره شمالی و ایران مسئله‌ای مهم قلمداد کنیم. و این مسئله تنها به دلیل نگرانی‌های اخلاقی از سوابق آن کشورها [در زمینه مسائل حقوق بشری] نیست. به این دلیل هم هست که فشار بر این رژیم‌ها در مسئله حقوق بشر، روشی برای تحمیل هزینه برآنها، مقابله با فشارهای آنها و گرفتن ابتکار عمل راهبردی از آنها است.»

هر چند که این دیدگاه‌های هوک مسئله‌ای نیست که نتوان آن را از رفتارهای سیاستمداران آمریکایی هنگام پرداختن به مسائل حقوق بشری استنباط کرد، نامه او یکی از اسنادی است که راه را برای توسل آنها به توجیه‌های مختلف و گریز از آنچه واقعا به آن فکر می‌کنند، می‌بندد.  


انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان