۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین کتاب هایی خواندنی و جذاب از آزادگان
کد خبر: ۳۲۱۵۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۵ ساعت: ۱۶:۳۲ ↗ لینک کوتاه

معرفی کتاب‌هایی از خاطرات آزادگان؛

کتاب هایی خواندنی و جذاب از آزادگان

۲۶ مرداد همیشه با خاطراتی فراموش نشدنی برای ایرانیان، به‌ویژه خانواده رزمندگان دفاع مقدس همراه بوده است. ۲۶ مرداد روز بازگشت آزادگان ایرانی است که پس از سال‌ها تحمل اسارت به آغوش میهن بازگشتند.

کتاب هایی خواندنی و جذاب از آزادگان
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ،  کتاب، یکی از بهترین روش‌ها برای بیان درد و رنج مبارزات، رشادت‌ها و ایثارگری‌های آزادگان در دفاع مقدس است. گرچه تمام این اتفاقات در قالب کتاب نمی‌گنجد و آن طور که باید و شاید، حق دلاور مردان و شیرزنان را ادا نمی‌کند اما می‌تواند گوشه‌ای از این درد را که تا به امروز زخم‌هایش بر جسم این مرز و بوم به جا مانده است، بیان کند.

ارزش‌ها و روایت‌های دفاع مقدس با حضور نویسندگان و اهالی قلم و با رونق گرفتن ادبیات پایداری جلوه بیشتری پیدا کرده است. کسانی که جنگ را لمس کرده و در راستای آن عاشقانه و صادقانه قلم زدند تا شاید بخش کوچکی از وقایع دردناک جنگ تحمیلی را به تصویر بکشند.

کتاب‌های ذیل از جمله کتاب‌های برگزیده دفاع مقدس در زمینه خاطرات آزادگان در چند سال اخیر است؛ آثاری که خواندن آن‌ها نه تنها خالی از لطف نیست بلکه بسیار مفید و ارزشمند است.

من زنده‌ام (خاطرات دوران اسارت)

دختر امدادگری که اسارت را در اردوگاه‌های عراق تاب آورد.

«من زنده‌ام»، عنوان کتاب خاطرات معصومه آباد، دختر ایرانی است که به اسارت نیروهای بعثی درمی‌آید. آنچه این کتاب را از سایر آثار متمایز می کند، روایت اسارت دختری نوجوانی است که به عنوان امدادگر در ایام جنگ فعالیت می‌کرد و زوایای متفاوت و تازه‌ای را از اسارت بالاخص اسارت زنان قهرمان برای مخاطب بازگو می‌کند.

پایی که جاماند (یادداشت‌های روزانه سید ناصر حسینی‌پور از زندان‌های مخفی عراق)

خاطرات نوجوانی که پایش جا ماند... (با تقریظ رهبر معظم انقلاب)

این کتاب به نویسندگی سیدناصر حسینی‌پور، خاطرات جنگ ایران و عراق در طول سال های 1359 الی 1367 است. تیراژ این کتاب از زمان نشر آن 144200 نسخه بوده است.

سید ناصر حسینی پور در این کتاب که به مامور شکنجه‌اش در اردوگاه‌های عراق تقدیم کرده است، 198 خاطره و ماجرا را از دوران اسارت با قلمی رسا و شیوا به رشته تحریر در آورده است.

سید ناصر حسینی پور خاطرات خود را در دوران اسارت به شکل کدگذاری شده و در جلد و کاغذ سیگار می‌نوشت و آن‌ها را در عصایی که برای راحت‌تر راه رفتن به همراه داشت، مخفی می‌کرد. این کاغذنوشته‌ها حالا تبدیل به کتابی جذاب به نام «پایی که جا ماند» شده‌اند.

آن بیست و سه نفر

ماجرای 23 نوجوانان ایرانی از جبهه‌های جنگ تا کاخ صدام

(با تقریظ رهبر معظم انقلاب)

بین اسرای ایرانی بیست و سه نفر از بقیه سن و سال کمتری داشتند. نوجوانانی که بین ۱۳ تا ۱۷ سال سن داشتند و اکثراً از تیپ ثارالله کرمان اعزام شده بودند و در اردیبهشت ۱۳۶۱ در جریان جنگ ایران و عراق و در مرحله مقدماتی عملیات بیت‌المقدس در مناطق مختلف جبهه اسیر شدند.

کتاب آن بیست و سه نفر به قلم احمد یوسف‌زاده روایت هشت ماه از اسارت نه‌ساله‌ی یکی از همین ۲۳ نفر است که رژیم بعث و صدام حسین سعی داشت از این نوجوانان، با سواستفاده و فشار روانی، علیه ایران برداشت های تبلغاتی کند.

ماجرا و سرنوشت این نوجوانان از زمان اسارت تا ورود به کاخ صدام آنقدر جذاب و خواندنی است که نیاز به توضیح ندارد.

بچه‌های حاج قاسم (خاطرات )

رشادت و اسارت کم سن و سال ترین فرمانده گردان لشکر 41 ثارالله در دفاع مقدس

این کتاب پرماجرا به خاطرات و زندگی سردار حسین معروفی می پردازد. به اینکه چگونه در دوران هفت ساله دفاع مقدس به فرماندهی رسید و چند روز پس از پذیرش قطعنامه در حالیکه امکان فرار از معرکه برایش مهیا بود ماند و مقاومت کرد و به اسارت درآمد.

این کتاب توسط خانم افسر فاضلی شهر بابکی خاطره نگاری شده است، ماجرای شکنجه‌های سختی که سردار حسین معروفی پس از شناسایی شدن در اردوگاه‌های بعثی متحمل شد را روایت می کند.

این کتاب نیز علاوه بر مختصری از زندگینامه سردار حسین معروفی و دوران دفاع مقدس و اسارت وی،‌ به خاطرات و دلتنگی های همسرش نیز می پردازد و همچنین مثل دیگر کتب ادبیات پایداری شامل عکس ها و مستندات نیز می باشد.

جشن حنابندان

دو گزارش ساده و صمیمی از دو عملیات مهم، به سفارش آوینی

(با تقریظ رهبر معظم انقلاب)

خاطراتی ساده، ‌کوتاه و صمیمی اما دقیق و پرحادثه که شامل ۲ گزارش از دو عملیات در مناطق جنوب و غرب کشور است که محمدحسین قدمی این گزارش‌ها را از میان خاطرات رزمندگان «لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله» گردآوری نموده است.

گزارش اول کتاب در طول عملیات کربلای ۵ نوشته شده و گزارش دوم آن که مربوط به عملیات بیت‌المقدس ۴ و در مناطق غربی کشور و بخشی از خاک عراق است، به سفارش شهید سید مرتضی آوینی و برای مجموعه‌ی روایت فتح نوشته شده است.

جهنم تکریت

سرگرد آزاده مجتبی جعفری با همان حال و هوای دفاع مقدس و در فضای ارتش به روایت داستان اصلی کتاب جهنم تکریت پرداخته است. داستانی که در روزهای آخر دفاع مقدس و به دور از شعار زدگی با قلمی جذاب و روان به داستان اسارت می پردازد.

جعفری در این کتاب اطلاعات دقیقی از اردوگاههای عراقی و وضعیت اسرای ایرانی در زمان جنگ و پس از اعلام آتش بس می دهد و به بیان دردها و مرارت های سال های اسارت خود و دیگر دوستانش می پردازد.

شنام

خاطرات 14 ماه اسارت دوره گردی کیانوش گلزار راغب به دست حزب کومله کردستان

کیانوش گلزار راغب در عملیات شنام به فرماندهی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان 14 ماه به اسارت حزب کومله در می آید. اسیری دوره گرد که به روایت داستان عاشقانه خود با دختر کرد نیز اشاره می‌کند. یک ارتباط عاطفی متقابل که در تقابل با تعصبات حزبیو گروهی قرار میگرد.

راوی و نویسنده علاوه بر مشکلات و سختی های اسارت خود ماجرای اسارت و شهادت برادر خود و رشادت اسرای همراه خود را نیز به زیبایی روایت می کند.



انتهای پیام/1404

منبع: جام جم آنلاین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان