۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین البغدادی به جای العبادی؛ اگر حمایت‌های ایران از عراق نبود
کد خبر: ۳۲۱۵۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۵ ساعت: ۱۶:۱۷ ↗ لینک کوتاه

داستانِ اظهارنظرِ نسنجیدهِ یک نخست‌وزیر؛

البغدادی به جای العبادی؛ اگر حمایت‌های ایران از عراق نبود

اگر محور مقاومت به رهبری ایران به دادِ عراق نمی‌رسید، شاید امروز ابوبکر البغدادی در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران نظر می‌داد.

البغدادی به جای العبادی؛ اگر حمایت‌های ایران از عراق نبود
به گزارش سروی سیاسی  صبح قزوین ،" تحریم‌های آمریکا علیه ایران را قبول نداریم، اما به آن پایبند هستیم."  این سخن حیدر العبادی نخست وزیر عراق  است که هفته گذشته در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص موضع عراق نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت؛ عبادی علت پایبندی به تحریم‌های آمریکا را منافع ملت عراق دانست! گویا عبادی فراموش کرده  که در روز‌هایی که داعش تا بیخ گوشش آمده بود و یکی پس از دیگری شهر‌ها را اشغال می‌کرد؛ این ایران بود که به حمایت از دولت و ملت عراق اقدام کرد و با حضور مستشاری نیرو‌های ایرانی در خاک عراق، این کشور به تدریج از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی پاکسازی شد.

حضور ایران در عراق؛ حراست از مرز‌ها تا نبرد در عمق خطوط دشمن

داعش به علت پیوند سرزمینی که میان عراق و سوریه وجود دارد و از طریق مرزهای بین این دو کشور که از آن مراقبت جدی هم نمی شد به عراق وارد شد. از همان روز‌هایی که داعش در عراق ظهور کرد فرماندهان مرزبانی ارتش جمهوری اسلامی با قاطعیت اعلام کردند که اگر داعش به ۴۰ کیلومتری مرز‌ها برسد نابود می‌شود؛ در همان روز‌ها نیز نیرو‌های مسلح کشور با حضور مقتدرانه در استان‌های غربی و در مجاورت استان دیاله عراق، هر گونه تحرک داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را رصد می‌کردند.

البغدادی به جای العبادی؛ اگر حمایت‌های ایران از عراق نبود

با وجود حمایت‌های پیدا و پنهان کشور‌های غربی – عربی از گروه‌های تروریستی، (مانند ارسال سلاح، خرید نفت از داعش یا مداوای مجروحان تروریست در خاک فلسطین اشغالی)، حضور قدرتمند ایران در عراق مانع از تسلط کامل داعش در منطقه شد. عوامل قدرت ایران در منطقه بسیار متعدد است و بررسی و تشریح این عوامل خود موضوع گزارشی جداگانه است؛ با این وجود می‌توان به توان نظامی، نفوذ سیاسی در منطقه، اشتراکات مذهبی، توانایی در تشکیل و سازماندهی نیرو‌های مردمی همچون حشدالشعبیبعنوان مهم‌ترین اهرم‌های قدرت ایران در منطقه اشاره کرد.

از سوی دیگر نمی‌توان نقش ایران را در به میدان آوردن روسیه در منطقه نادیده گرفت؛ در همان روزهای آغاز داعش خبرگزاری رویترز به استناد گزارشی که روزنامه السفیر منتشر و تایید شده بود، اعلام کرد حضور روسیه در منطقه، نتیجه سفر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به مسکو بوده است.

عودد گرانوت تحلیلگر مسائل خاورمیانه شبکه یک تلویزیون رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای در خصوص نقش قاسم سلیمانی در تحولات منطقه گفته بود: مدتی پیش قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس عازم روسیه شد و روس‌ها تمام جزئیات عملیات را با وی هماهنگ کردند. این موضوع برای رژیم صهیونیستی بسیار نگران کننده و خطرناک است.

آقای عبادی؛ آمریکا دوست نمی‌خواهد، نوکر می‌خواهد

روز‌های تلخ عراق در منطقه

اوضاع عراق در آن روز‌ها چندان مناسب نبود؛ داعش به راحتی نفت عراق را از طریق مرز‌های شمالی به ترکیه و سایر دلالان می‌فروخت؛ موصل دومین شهر مهم عراق و بسیاری از شهر‌های این کشور در اشغال کامل داعش بود؛ مرز‌های سوریه و عراق محل عبور نیرو‌های تروریست در آمده بود، کرد‌های کوبانی در محاصره و نبردی نابرابر با داعش قرار داشتند و نسل کشی ایزدیان توسط داعش، صحنه‌های تلخ آن روز‌های عراق را رقم می زد. در آن روزها عراق به سختی نفس می کشید و اگر محور مقاومت به رهبری ایران به داد این کشور نمی رسید، شاید امروز ابوبکر البغدادی بعنوان نفر اول عراق باید در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران نظر می داد.

کم حافظه مانند نخست وزیر عراق

گویا حیدر العبادی آن روز‌های عراق را فراموش کرده است؛ روزهایی که تروریست‌های داعشی به نزدیکی بغداد رسیده بودند و زمان زیادی نمانده بود  که پرچم سیاه داعش بر بالای مساجد بغداد هم برود. گویا آقای نخست وزیر فراموش کرده که نیروهای مردمی عراق موسوم به حشد الشعبی چگونه با رشادت‌های سردارانی همچون همدانی، قاسم سلیمانی، حمید تقوی فر و مهدی نوروزی تشکیل و تبدیل به اصلی ترین نیروی دفاع ملی در عراق شد، دفاعی که جانانه انجام شد و امروز شیرینی طعم آن را نه تنها عراق، بلکه تمام منطقه حس می کنند.

در روزهای جولان دادن البغدادی و دار و دسته اش در عراق، واشنگتن‌پست نوشت: ایران برای مبارزه با گروه تروریستی داعش یک برنامه ضد‌ترور گسترده تدوین کرده است. هدف ایران جلوگیری از گسترش داعش و همچنین ایدئولوژی و دیدگاه این گروه و در عین حال جلوگیری از حمله به خاک یا شهروندان ایران است. رویکرد ایران در مبارزه با داعش عملی‌تر از رویکرد ائتلاف به رهبری آمریکا است. اگر حمایت همه جانبه ایران از عراق و دولت قانونی این کشور نبود قطعا کمر این دولت می شکست، درست مثل حمایتی که از دولت قانونی بشار اسد در سوریه انجام گرفت. 

داستانِ اظهارنظرِ نسنجیدهِ یک نخست‌وزیر

العبادی شبیه ما نیست

علی‌رغم تلاش العبادی برای نزدیکی به ترامپ با همراهی در تحریم ایران، مقامات کشوری و لشکری و مردم عراق چندان با نخست وزیرشان هم‌عقیده نیستند و در مقابل وی ایستاده اند.

"عراق در درگیری های فعلی نباید با یک طرف علیه طرف دیگری باشد و فشار زیاد بر ایران ممکن است نتایجی به دنبال داشته باشد که بر وضعیت داخلی عراق و دیگر کشورها تاثیر بگذارد." این از جمله نخستین واکنش‌ها به اظهارات نسنجیده العبادی بود که فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق  آن‌را بیان کرد.

شدیدترین واکنش‌ها را سید عمار حکیم رهبر ائتلاف ملی شیعیان عراق و رئیس جریان حکمت ملی داشته است که در نشستی با مردود دانستن تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی؛ سیاست ارعاب و محاصره اقتصادی علیه ملت‌ها  نادرست دانست؛ حکیم در همین سخنان یادآور شد که ملت آزاده عراق  طعم درد و رنج حاصل از محاصره ظالمانه اقتصادی توسط غرب را در دهه 90 میلادی چشیده است و  اکنون همبستگی خود را با ملت ایران در محکوم کردن این اقدامات ظالمانه علیه این کشور اعلام می‌کند.  سید عمار حکیم جمهوری اسلامی ایران عمق استراتژیک عراق می داند و معتقد است عراق منافع، رابطه ها و وابستگی هایی با ایران دارد که امکان ندارد به آن بی توجه بود.

نوری المالکی از دیگر شخصیت‌های مطرح عراقی و  نخست وزیر سابق این کشور هم این تحریم‌ها علیه ایران را  نادرست دانست   و از دولت عراق خواست تا خود را به طرفی برای اعمال  این تحریم ها تبدیل نکند.

کم حافظه مثل عبادی؛ هنوز ویرانه‌های داعش در عراق معلوم است

سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی النُجَباء نیز نسبت به اعلام همراهی نخست‌وزیر عراق با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، واکنشی شدیداللحن نشان داد. الموسوی با تأکید بر اینکه دولت عراق نباید از تصمیم یکجانبه آمریکا برای تحریم ایران بترسد، اعلام کرد که این تصمیم شورای امنیت نیست که در برابر آن تسلیم شویم. دو سوم جهان از روسیه و چین گرفته تا هند، پاکستان و سایر کشورها در کنار ایران ایستاده‌اند. ایران امروز به‌خاطر حمایت واقعی از فلسطین، عراق، سوریه و همه کشورهای اسلامی مورد هجمه قرار گرفته است؛ آیا ایران خودروی انفجاری و کمربند انتحاری به عراق فرستاد؟ 

مخالفت با اظهارات حیدرالعبادی در خصوص همراهی عراق با  تحریم ایران تنها به مقامات سیاسی محدود نمی‌شود؛ موجی از مردم عراق در حمایت از ایران،  با انشتار هشتگ العبادی لا یمثلنا؛ (عبادی مانند ما نیست)؛  مخالفت خود را با اظهارات نخست وزیر کشورشان اعلام کردند.

به دنبال افزایش فشارها به العبادی در خصوص سخنان نسنجیده‌اش، وی روز یکشنبه با عقب نشینی از اظهارات گذشته خود؛ پس ازجلسه  شورای امنیت ملی عراق خواسته بود تا سخنان وی را سیاسی و از آن‌ها سوبرداشت نکنند. 

علاوه بر این، العبادی فردای آن‌روز در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که کشورش در مسئله ایران از همه تحریم‌های آمریکا پیروی نمی‌کند و دولت وی تنها متعهد به عدم استفاده از دلار در مبادلات مالی است. قطعا العبادی به فکر پوشاندن حرف و واکنش نسنجیده خود در قِبال ایران است، از طرفی هم به فکر ادامه نخست وزیری خود در عراق می باشد، سِمتی که شواهد نشان می دهد شدیدا به خطر افتاده است.

البغدادی به جای العبادی؛ اگر حمایت‌های ایران از عراق نبود

عراق کمک‌های ایران را فراموش نمی‌کند

روز سه شنبه نیز وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه عراق با اصل تحریم در قبال هر کشوری مخالف است،  از جامعه جهانی خواست تا با فشار به آمریکا، مانع تحریم‌های ضد ایرانی شود؛ همچنین در این بیانیه به صراحت آمده است که  عراق مواضع همسایه‌ خود ایران را در هنگام بحران‌هایی که داشته، به خاطر دارد. شاید وزارت خارجه عراق حافظه قوی تری نسبت به نخست وزیر این کشور دارد.

تاریخ خوب به یاد دارد موصل شهری بود که با حمله 600 تکفیری داعشی سقوط کرد و ساکنان وهابی آن با گل به استقبال تکفیری‌ها رفتند. نیروهای ارتش پیش از رسیدن کاروان چند صد تروریست داعش شهر را ترک کرده بودند. نکته جالب ماجرا این است که پس از رسیدن کاروان داعش و استقبال از آن‌ها، اولین سزای خیانت را همان استقبال‌کنندگان چشیدند؛ ترویست‌ها دختران و زنان موصل را از مردانشان طلب کردند و آن‌ها نیز چاره ای جز پذیرفتن نداشتند.

نکته بسیار روشن در روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عراق فارغ از برخی مواضع دولتمردان این کشور، این است که این رابطه کاملا مستحکم بوده و هیچ چیز نمی تواند این روابط راهبردی، عمیق و استراتژیک را برهم بزند. بدیهی است، در چنین شرایطی ایالات متحده آمریکا نیز در صدد کاهش نفوذ ایران در عراق بر آمده است، اما مواضع گروه های مختلف عراق این توطئه را نیز تاکنون خنثی کرده و در آینده نیز خنثی خواهد کرد. 

خوب است که حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیز بداند زمانی که مردم دومین شهر بزرگ عراق پشت دولت را خالی کرده و از تکفیری ها استقبال نمودند، این ایران بود که باز هم پشت حکومت قانونی عراق ایستاد و مانع رقم خوردن فاجعه ای بزرگ شد. نگاهی بسیار گذرا به تاریخ کافی است تا حیدرالعبادی بداند، آمریکا دوست و همراه نمی‌خواهد، بلکه یک نوکر می‌خواهد؛ کافی است نگاهی به سرنوشت صدام‌ها و قذافی‌ها و مبارک‌ها بیندازی آقای حیدرالعبادی...

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان