۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین اصلا چرا دولت باید عذرخواهی کند؟/ دولت نه در برجام مقصر است نه در وضع اقتصادی فعلی!
کد خبر: ۳۲۱۵۶۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۵ ساعت: ۱۶:۸ ↗ لینک کوتاه

دولت و فرار از عذرخواهی از مردم ؛

اصلا چرا دولت باید عذرخواهی کند؟/ دولت نه در برجام مقصر است نه در وضع اقتصادی فعلی!

پس از همه مشکلات اقتصادی که گریبانگیر مردم و بازاریان و تولیدکنندگان شده محمود واعظی بیان می‌کند دولت به چه دلیل باید از مردم عذرخواهی کند؟!

اصلا چرا دولت باید عذرخواهی کند؟/ دولت نه در برجام مقصر است نه در وضع اقتصادی فعلی!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،التهابات و مشکلات شدید اقتصادی که مردم را درگیر خود کرده است مطالبه عمومی به وجود آورده که دولت به سبب سیاست‌های غلطی که تا به امروز سبب ساز این مشکلات شده است، از مردم عذرخواهی کند.

در گفتگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور با مردم، این مطالبه وجود داشت و مردم منتظر عذرخواهی دولت به خاطر مشکلاتی که در این چند ماه سال جاری گریبانگیر آنان شده، بودند. اما رئیس جمهور به جای عذرخواهی ازمردم از آنان به سبب صبر و شکیبایی که در برابر مشکلات پیشه کرده‌اند، تشکر کرد.

در همین رابطه، «سیدعزت‌الله ضرغامی» ‌در نشست فعالان رسانه‌ای استان ایلام به مناسبت روز خبرنگار اظهار داشت: با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه که بی‌سابقه است انتظار و توقع عمومی این بود که رئیس جمهور در این ارتباط ‌مستقلا صحبت کرده و اگر نیاز باشد حتی  از مردم عذرخواهی کند.

رئیس اسبق رسانه ملی گفت: با توجه به اینکه وی در گذشته سابقه عذرخواهی در خصوص عدم مدیریت صحیح  در توزیع سبد کالا را هم داشته  انتظار عذرخواهی ایشان از مردم با توجه به وضعیت کنونی وجود داشت که عموم مردم این را مشاهده نکردند.

اما «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه رئیس جمهور و دولت خود را خدمتگزار مردم و مردم را ولی نعمت خود می دانند بنابراین وقتی از مردم عذر بخواهند کوچک نمی شوند، گفت: برای آقای رئیس جمهوری که در همان مصاحبه و سخنان قبلی اش گفت «من خم می شوم و دست مخالفانم را می بوسم برای اینکه به این مردم خدمت کنیم» عذرخواهی کردن مسئله ای نیست اما عذرخواهی کردن دلیل می خواهد.

واعظی یادآور شد: «اگر هر زمانی یک دلیلی وجود داشته باشد و اشتباهی در کار دولت رخ دهد، حتما آقای رئیس جمهور و همه اعضای کابینه از مردم عذرخواهی می‌کنند.»

اینکه هنوز دولت به این مسئله نرسیده که از مردم عذرخواهی کند می‌تواند دو نکته اساسی را در خود داشته باشد. اول اینکه دولت هنوز متوجه نیست که رکورد تاریخی دلار بالای 10 هزار تومان و فشاری که روی مردم و رکودی که بازاریان را درمانده کرده چیست، و چه وضعیتی برای مردم به وجود آورده است، و یا با وجود اینکه دولت بیان می‌کند عذرخواهی کردن از ملت ایران کسر شان نیست ولی هنوز به این نکته باور ندارد.

دولت در زمینه‌های دیگر از جمله برجام نیز یک عذرخواهی بزرگ به مردم ایران بدهکار است. در این راستا در ابتدا وعده گشایش اقتصادی و لغو یکباره تحریم‌ها به مردم داده شد و حالا هم که آمریکا از برجام به طور یکجانبه و بدون هیچ هزینه‌ای خارج شده است، دولت خود را مشغول اروپا کرده و 100 روز هم از ماجرای برجام اروپایی گذشته است و هنوز تکلیف آن مشخص نیست. با این اوصاف عذرخواهی از مردم به سبب مشکلاتی که این مسئله برای ملت ایران به وجود آورده و امیدواری که به مردم داده شد اما سرانجامی نداشت، از سوی دولتمردان  هنوز مشاهده نمی‌شود. بلکه دیده می شود که «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان مطرح می‌کند که چرا نعمت برجام را کفران کردید؟!

از سوی دیگر در ماجرای حقوق‌های نجومی هم «محمدباقر نوبخت» از مردم به سبب بالا بودن دستمزد برخی از دولتمردان عذرخواهی کرد اما چندی بعد وی در اظهاراتی تامل برانگیز صفدرحسینی مدیرعامل مستعفی صندوق توسعه ملی را امانت‌دار بزرگ و ذخیره نظام خواند، این اظهارات تاسف‌بار نشان از حمایت دولت از مدیران نجومی به نوعی دهن کجی و زیر پا گذاشتن موضوع عذرخواهی از مردم بود.

البته «حسن روحانی» در گفتگوی زنده تلویزیونی مطرح که این موارد تقصیر دولت وی نیست. رئیس جمهور در یک گام جلوتر بیان داشت که دولت گذشته و دولت‌های گذشته نیز مقصر این ماجرا نیستند. این درحالی بود که پیشتر دولت همواره مسائل را به گردن دولت گذشته می انداخت و از این نظر حرکت رو به جلویی از دولت مشاهده شد. اما اینکه ماجرای امروز را به گردن رژیم گذشته بیندازیم و بگوییم در این چهل سال این مشکلات تلنبار شده است و امروز مانند دمل چرکین بیرون زده چندان پذیرفتنی نیست.

به هر جهت فرهنگ عذرخواهی کردن موضوع مهمی است که در ابتدا همدردی مسئولان و مردم و پذیرش مسئولیت از سوی دولتمردان را نشان می‌دهد، منتها تنها به زبان جاری شدن این عذرخواهی مهم نیست بلکه اهمیت این موضوع امید دادن و اصلاح برنامه‌ها برای حرکت رو به جلو است. اما متاسفانه دیده می‌شود که نه تنها پاستورنشینان موضوع عذرخواهی را نمی پذیرند، بلکه زمانی هم از مردم عذرخواهی می‌کنند شاهد ادامه رویه گذشته هستیم نقض ابراز پیشمانی از سیاست‌های غلط گذشته است.


انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان