۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین تب خونریزی دهنده "کریمه – کنگو" علامت مشخصی در دام زنده ندارد
کد خبر: ۳۲۱۵۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۵ ساعت: ۱۳:۱۱ ↗ لینک کوتاه

سرپرست اداره دامپزشکی بوئین زهرا:

تب خونریزی دهنده "کریمه – کنگو" علامت مشخصی در دام زنده ندارد

سرپرست اداره دامپزشکی بوئین زهرا گفت: از آنجایی که تب‌خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو (CCHF) هیچگونه علامت ویژه‌ای در دام حامل بیماری ندارد، نیازمند مراقبت‌های بسیار دقیق پس از کشتار دام است.

تب خونریزی دهنده "کریمه – کنگو" علامت مشخصی در دام زنده ندارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ واحد نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره دامپزشکی بوئین زهرا پیش از ظهر امروز(پنج شنبه) برای بررسی وضعیت مراقبت‌های قبل، حین و پس از کشتار در خصوص تب‌خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو از کشتارگاه دام بوئین زهرا بازدید به عمل آورد.

سرپرست اداره دامپزشکی بوئین زهرا در حاشیه این دیدار افزود: از آنجایی که تب‌خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو (CCHF) هیچگونه علامت ویژه‌ای در دام حامل بیماری ندارد، نیازمند مراقبت‌های بسیار دقیق پس از کشتار دام بوده تا با رعایت اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی از انتقال این بیماری خطرناک به جامعه انسانی جلوگیری شود.

دکتر عباس یوسفی رامندی تصریح کرد: واحد نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره دامپزشکی بوئین زهرا با انجام بازدید‌های مستمر از کشتارگاه دام به ویژه در فصول گرم سال، نحوه بررسی وضعیت سلامت‌دام قبل از کشتار، رعایت اصول بهداشتی کارکنان کشتارگاه در حین کشتار و مهمتر از همه وضعیت لاشه ذبح‌شده در سردخانه، دمای سردخانه، مدت نگهداری از لاشه و آلایش در سردخانه و میزان اسیدیته و دمای لاشه را مورد پایش قرار می‌دهد.

یوسفی در ادامه اذعان کرد: لاشه‌دام پس از کشتار باید به مدت 24ساعت و آلایش‌دامی از قبیل دل، جگر، قلوه به مدت 48‌ساعت در دمای 0 تا 4 درجه سرخانه قرار گیرد تا با ایجاد محیط اسیدی مناسب، عامل احتمالی بیماری غیر فعال شود.

وی افزود: به دلیل آنکه در زمان ذبح غیر‌مجاز دام در خارج از کشتارگاه، امکان نگهداری لاشه در سردخانه مناسب وجود ندارد، بنابراین مردم باید از کشتار غیر‌مجاز دام به ویژه در فصول گرم سال که تولید مثل کنه عامل انتقال بیماری (کنه هیالوما) شدت می‌یابد، جداً پرهیز کرد ولیکن در صورت لزوم تاکید می‌شود، که لاشه دام کشتار شده برای مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود. 

این مسئول در پایان به کارکنان و تکنسین‌های بهداشتی کشتارگاه، قصابان و حتی دامپزشکان توصیه کرد که هنگام مواجه با دام چه در جهت کشتار و چه معاینه، حتماً اصول ایمنی از قبیل استفاده از دستکش، ماسک و عینک را رعایت کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان