۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین کتاب "جلوه عاشورا" در زبان نمادین شعر منتشر شد
کد خبر: ۳۲۱۲۰۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۳ ساعت: ۱۶:۱۴ ↗ لینک کوتاه

توسط انتشارات جهاددانشگاهی قزوین؛

کتاب "جلوه عاشورا" در زبان نمادین شعر منتشر شد

کتاب "جلوه عاشورا در زبان نمادین شعر" نوشته نرگس انصاری عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) توسط انتشارات جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد.

کتاب "جلوه عاشورا" در زبان نمادین شعر منتشر شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، مجموعه "گنجشک و جبرئیل" سید حسن حسینی و دفتر شعری "لحسین لغه ثانیه" جواد جمیل دو اثر همسنگ در حوزه شعر عاشورایی فارسی و عربی معاصر به شمار می‌آیند که به‌واسطه ویژگی‌های این دو دفتر، آن‌ها را به‌عنوان راهبردی جدی و یکی از بهترین و مطرح‌ترین آثار منتشرشده در حوزه ادبیات آیینی قلمداد کرده‌اند.

دو مجموعه‌ای که با حفظ وحدت موضوعی و با انتخاب ساختاری بدیع، با رویکردی متفاوت از هم‌عصران خود به عاشورا نگریسته و زبانی متمایز را برای تصویر این حماسه برگزیده‌اند و به‌عنوان آثاری جریان ساز و الگو مطرح شده‌اند.

زبان آمیخته با ابهام نماد، زبان مشترکی است که هر دو شاعر از آن بهره برده و بر زیبایی فنی اثر خود افزوده‌اند. استفاده از موسیقی شعر نیمایی و ایجاد تنوع و نوآوری در ساخت اشعار ازجمله دیگر تمایزات ویژه آن‌ها به شمار می‌آید. اثر حاضر، رهیافتی به‌سوی کشف اشتراکات، امتیازات و تمایزات مضمونی، تصویری و زبانی دو دفتر است.

کتاب "جلوه عاشورا در زبان نمادین شعر" حاوی ۵ فصل است که به ترتیب به ادبیات عاشورایی دوره معاصر در ایران و عراق، سید حسن حسینی و جواد جمیل، شاعران نمادپرداز عاشورایی، مضامین عاشورایی در "گنجشک و جبرئیل" و "الحسین لغه ثانیه"، زیبایی‌های زبانی در دو مجموعه "گنجشک و جبرئیل"و "الحسین لغه ثانیه"و شاخص‌های سبکی در زبان "گنجشک و جبرئیل" و "الحسین لغه ثانیه" پرداخته است.

گفتنی است، کتاب "جلوه عاشورا در زبان نمادین شعر" با شمارگان هزار نسخه در 264 صفحه به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشرشده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان